مسجد جابری در محله دلگشا برای شادی روح درگذشتگان، طرحی را اجرا می کند که علاوه بر هدیه جاودانه برای اموات، فرهنگی را هم ترویج می کند و آن طرح خیرات کتاب است.

خیرات کتاب

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: مسجد جابری از بناهای قدیمی و پایگاه های فعال اجتماعی مذهبی منطقه ۱۴ و فعالترین مساجد منطقه به شمار می آید. «حجت الاسلام مختار نوبختی» امام جماعت مسجد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین اهالی محله طرحی را با عنوان «خیرات کتاب» برگزار می کند. او در این باره می گوید: «همه ما بعد از درگذشت یکی از اقوام یا بستگانمان شیرینی، گل یا میوه و خرما خیرات می کنیم. این عمل کار خوبی است اما خرما و شیرینی را می خوریم و نهایتا فاتحه ای بخوانیم. گل هم پژمرده شده و بعد از چند روز دور ریز می شود. از این رو طرح خیرات کتاب را در نظر گرفتم که خیرات ماندگاری برای اموات باشد. در واقع شهروندان به جای پرداخت هزینه های سنگین برای خرید تاج گل و شیرینی بودجه آن را صرف خرید کتاب و اهدای آن به مردم می کنند.» به گفته حجت الاسلام نوبختی، این طرح در ابتدای کار استقبال کننده ای نداشت اما با تبلیغات خادمان فرهنگی مسجد، حالا این طرح کشوری شده است.

  • زنگ خطری برای خانواده ها

طرح خیرات کتاب غیر از ثواب ماندگارش، مزیت دیگری هم دارد و این که سرانه مطالعه را بالا می برد. او می گوید: «سرانه مطالعه در کشور ما پایین است. رخداد تلخی که اگر به همین منوال پیش برود می توان احتمال داد، نسل های آینده با خواندن کتاب بیگانه خواهند بود.» به گفته حجت الاسلام نوبختی، این طرح بازتاب خوبی در منطقه داشته است. او در ادامه می افزاید: «بعضی ها فکر می کنند مسجد فقط جای نماز خواندن است در صورتیکه خانه خدا مکان پرورش فکر هم هست. متاسفانه در یکی دو دهه اخیر الفت شهروندان به خصوص نسل جوان با کتاب کم شده است. الان در هر خانه ای می بینیم که کودکان به جای مطالعه خود را با بازی های کامپیوتری یا فضای مجازی سرگرم می کنند. پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ما یک زنگ خطر است. استعدادها و توانمندی های نسل جوان ما به جای شکوفا شدن در نطفه خفه می شود.»

  • دوست داشتی کتاب بخوان، دوست داشتی هدیه بده!

حجت الاسلام نوبختی برای پربارتر شدن طرح خیرات کتاب، صندوقی در مسجد نصب کرده و اهالی با توجه به وسع مالی خود برای خرید کتاب وجهی را اهدا می کنند.
او می گوید: «کتاب ها در ۳ بسته تهیه شده که در هر کدام تعداد کتاب ها متفاوت و به تبع قیمت شان هم فرق می کند. این کتاب ها با محوریت معادشناسی تهیه شده که بین مدعوین توزیع می شود.» او در کنار طرح خیرات کتاب، دست به اقدام جالبتری زده است. امام جماعت مسجد جابری در این باره توضیح می دهد: «کتابخانه مسجد را بیش از پیش فعال کرده ایم تعداد زیادی کتاب تهیه کرده و باقی را هم خود اهالی اهدا کرده اند. امکان مطالعه در مسجد مهیا است. هر کس کتاب بخواهد می تواند بی آن که عضو مسجد باشد کتاب را به خانه برده و مطالعه کند دوست داشت برمی گرداند و گرنه به فرد دیگری اهدا می کند. در کتابخانه های مسجد همه جور کتابی موجود است و سعی کرده ام کتاب ها را با توجه سلیقه نوجوانان و جوانان تهیه کنم. » از دیگر اقدامات انجام شده در مسجد جابری، اهدای بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب به مدارس و ترغیب دانش آموزان به مطالعه است. او می گوید: «در نظر داشتم تعداد قابل توجهی کتاب به شرکت مترو و سازمان بهشت زهرا(س) اهدا کنم که مسئولان این نهادها همکاری لازم را انجام ندادند.»
مسجد جابری در خیابان پیروزی، خیابان نور صالحی، خیابان دلگشا واقع شده است.
کسانی که تمایل به شرکت در این طرح دارند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۳۷۹۱۷۹۰ تماس بگیرند.

کد خبر 484875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha