«زنگ دوچرخه» عنوان طرحی است که امسال مهر ماه برای نخستین بار در مدارس منطقه۱۱ اجرا شد. استفاده دانش آموزان از دوچرخه به جای سرویس مدرسه، مهم‌ترین هدف این طرح بود. با گذشت بیش از ۵ ماه از اجرای آن، کارشناس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تداوم و اجرای این طرح در سایر مدارس می گوید.

دانش آموزان دوچرخه سوار

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: شهریور امسال بود که «میلاد رستیمان» رئیس اداره آموزش شهری شهروندی شهرداری منطقه ۱۱ در گفت و گو با همشهری محله از اجرای طرح زنگ مدرسه در مدارس ابوعلی سینا، هنرستان شهید قدوسی و دبیرستان‌های آیت الله سعیدی و چمران و ۱۵ شهریور خبر داد و گفت: «با توجه به ضرورت تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه در راستای کاهش آلودگی شهر تهران، امسال برای نخستین بار زنگ دوچرخه در مدارس منطقه ۱۱ نواخته می‌شود.»
برای اجرای این طرح ۳۱ دوچرخه از سوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری منطقه ۱۱ در اختیار مدیران مدارس فوق قرار گرفت و دانش آموزان موظف شدند برای تردد در مسیر خانه تا مدرسه از آنها استفاده کنند. 
با گذشت بیش از ۵ ماه از این طرح «مریم عسگری پور» کارشناس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تداوم این طرح و انجام کارها برای جایگزین کردن دوچرخه به جای سرویس مدارس خبر داده است: «مطالعات اولیه این کار به پایان رسیده است و حدود ۲۰ مدرسه که بیشتر آنها در مناطق مرکزی تهران از جمله ۱۱ قرار دارند، شناسایی شده‌اند.»با اجرای این طرح، دانش آموزان می آموزند که باید از کلاه ایمنی استفاده کنند و در مسیرهای امن رکاب بزنند و به قوانین احترام بگذارند.
او ادامه داد: «آشنایی دانش آموزان با وسیله حمل و نقل پاک، کاهش آلودگی هوا، آشنایی با قوانین و سبک زندگی درست و همچنین ایجاد تحرک در میان دانش آموزان، اهداف مهم تداوم این طرح است.»
به گفته عسگری پور پلیس راهور، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مناطق و والدین و دانش آموزان در این طرح مشارکت دارند.
کارشناس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به نحوه تأمین دوچرخه‌های مورد نیاز دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت: «تعدادی دوچرخه در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد اما با توجه به وسعت کار قطعاً با کمبودهای مواجه خواهیم شد. بنابراین درصدد هستیم تا با ارائه تسهیلاتی چون وام خرید دوچرخه یا معرفی مکان‌هایی که دوچرخه با تخفیف ویژه در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند، زمینه را برای اجرای بهتر طرح فراهم کنیم.»
به گفته عسگری پور این طرح از واپسین روزهای سال انجام و قطعاً در سال تحصیلی جدید با جدیت پیگیری خواهد شد.

کد خبر 486095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha