مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از رضایت سران سه قوه از عملکرد شهرداری تهران در حوزه آسیب های اجتماعی خبر داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، با اشاره به اعلام گزارش سازمان بازرسی کل کشور به سران سه قوه مبنی بر رضایت از عملکرد شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: مجموع عملکرد شهرداری تهران در این حوزه، تاثیر به سزایی در کاهش جرایم خرد در سطح شهر داشته است که با همکاری سایر ارگان های مربوطه ، بهتر نیز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، احمد نوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در یک نشست خبری با تشریح برنامه‌های این معاونت در سال 87، تهیه پیوست اجتماعی برای همه پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهرداری را مهم‌ترین اقدام در سال جاری دانست و گفت: بر این اساس، معاونان اجتماعی مناطق مشخص می‌کنند که چه تعداد پروژه در آن منطقه اجرا می‌شود و بر مبنای دستورالعملی که برای تهیه این پیوست ابلاغ شده است، پس از مشاوره با مشاوران معین، این پیوست آماده می‌شود.

وی افزود : برای این کار، شهر پهنه‌بندی شده است و هر چند پروژه یک ناظر مستقیم از ستاد خواهد داشت، که با توجه به این که هر اقدام شهری تاثیرات مختلفی در شهر دارد، این کار یکی از اقدامات کلیدی خواهد بود.

نوریان از تنظیم سند توسعه محلات شهر تهران خبر داد و گفت: این کار از سال گذشته آغاز شده است و تلاش داریم تا در سال جاری آن را تکمیل کنیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با تاکید بر تقویت هویت محلات تهران، اظهار کرد: در راستای تقویت محله‌های قدیمی و جدید شهر تهران و ایجاد تعلق شهروندان به محلات، مونوگرافی محلات شهر در حال تهیه است که در آن مساجد، صنوف، تشکل‌ها و همه اطلاعات مبنایی هر محله مشخص می‌شوند.

نوریان با بیان این که مدیریت شهری زمانی می‌تواند بر همه مشکلات شهر غلبه کند که فعالیت‌هایش با رویکرد فرهنگی و اجتماعی دنبال شود‌، افزود: تکمیل پایگاه داده‌های اجتماعی که از سال های گذشته آغاز شده است، در حال انجام است تا بتواند مدیریت شهری را در شناسایی همه اطلاعات مبنایی شهر ، کمک و تقویت کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، از پیش بینی زیر ساخت‌هایی برای توسعه محلات خبر داد و گفت: در این طرح ، امسال سیستم مدیریتی در بخش نواحی شهر تهران شکل می گیرد و شهرداری های نواحی محلات را اداره می‌کنند.

وی افزود: حدود سه تا پنج نفر در نواحی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در 371 محله پایتخت از طریق ایجاد سرای محله در برخی محلات و یا فعالیت درخانه‌های سلامت، مجموعه‌های ورزشی و سایر مکان‌های قابل استفاده برای این کار دنبال می‌کنند و در نظر داریم یک نفر از شهرداری مسئولیت انتقال بودجه‌ها را داشته و اقدامات لازم را از طریق شهردار محله و اعضای شورایاری انجام دهد.

معاون شهردارتهران با اشاره به پایان فاز اول ساماندهی گلزار شهدا، خاطر نشان کرد: مسئولیت ساماندهی اماکن گلزار شهدا بر عهده سازمان بهشت زهراست که در این راستا مکانی برای ایجاد گلزار شهدای 2 در خیابان دماوند پیش‌بینی شده است و معاونت اجتماعی توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی  پس از برطرف شدن برخی موانع  فاز دوم ساماندهی گلزار شهدا را آغاز می‌کند.

وی با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه آسیب های اجتماعی در سال گذشته گفت: در سال 86 ، پنج هزار و پنج گشت برای جمع آوری متکدیان، بی‌خانمان‌ها و کودکان فراری فعال بود که در فصل سرما فقط 25 اکیپ شبانه روزی در حال فعالیت بود و هم چنین  17 هزار و 447 تماس توسط سامانه 137 در این حوزه  دریافت شد.

نوریان افزود: 5967 کودک فراری در تهران جلب و جذب 3671 نفر متکدی تعیین تکلیف شدند 4736 نفر به گرماخانه‌ها مراجعه کردند و 4607 نفر تحت خدمات مددکاری قرار گرفتند.

وی با اشاره به تجلیل سازمان بازرسی کل کشور و گزارش آن به سران سه قوه مبنی بر رضایت از عملکرد شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی، از رسانه‌ها به دلیل عدم اطلاع رسانی نامناسب در این زمینه ابراز نارضایتی کرد و گفت: در حال حاضر دو مرکز نگهداری موقت و یک اردوگاه برای رسیدگی به وضعیت افراد در این حوزه وجود دارد و شهرداری به برخی از آنها بیش از یک سال است که خدمات می‌دهد و بار ارگان‌های دیگر را به دوش می‌کشد که این مسئله نیازمند توجه بیشتر مراکز مربوطه به تعهدات خود است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، مشخص نشدن وضعیت کارگران پراکنده و دست فروشان در سطح شهر را حلقه مفقوده و از مشکلات عمده شهرداری برشمرد و گفت: در سال 82 و در شورای شهر در مورد این موضوع تصمیمگیری شد که بر اساس آن باید شهرداری، نیروی انتظامی، وزارت کار و تامین اجتماعی  برای این کار همکاری کنند.

نوریان در ادامه گفت: برای این کار باید نیروی انتظامی افراد را شناسایی کرده و برای آنها تشکیل پرونده دهد، وزارت کار در زمینه ارزیابی و آموزش آن‌ها اقدام کند و مراکز کاریابی که معتقدیم باید توسط بخش خصوصی تشکیل شود این افراد را با متقاضیان ارتباط دهد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 20 مرکز ساماندهی توسط شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران برای این کار آماده شده است، اما هنوز فعال نیستند و اجرای این طرح نیازمند همکاری همه ارگانها است و در صورتی که این کار انجام شود، هیچ دست فروشی در شهر باقی نخواهند ماند.

معاون شهرداری تهران تصریح کرد: اقدامات شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی در کاهش جرایم خرد اجتماعی، تاثیر بسزایی داشته است که در صورت همکاری سایر ارگان‌های مربوطه، جرایم این حوزه کمتر نیز خواهد شد.

به گفته وی، مردم سالانه در سطح کشور به طور میانگین حدود 40 میلیارد تومان به صندوق‌های صدقات می‌ریزند و در صورتی که میان نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، مراکز خیریه و غیره با رویکرد محله‌ای تقسیم کار شود، بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه برطرف می‌شود و فضای فعلی به سرعت تغییر می‌کند.

کد خبر 48750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز