گذرگاهی مخفی مربوط به سال ۱۶۶۰ میلادی در ساختمان مجلس عوام بریتانیا کشف شد. این فضای منحصر به فرد قبلاً توسط اعضای خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته و نقاشی‌هایی از کارگران دوره ویکتوریا روی دیوارهای آن دیده می‌شود.

مجلس عوام

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: گذرگاهی مخفی و فراموش شده در یکی از راه‌روهای ساختمان مجلس عوام بریتانیا در حالی کشف شد که با صفحات چوبی پوشانده شده بود و تنها جای یک کلید کوچک برنجی روی دیواره آن جلب توجه می‌کرد.  

اعضای پارلمان و کارمندان هر روز از کنار این سوراخ ریز عبور می‌کردند. شخصی که متوجه این سوراخ شده بود گمان کرده بود این سوراخ مربوط به سیستم‌های برقی ساختمان است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این گذرگاه ۳۶۰ ساله که زمانی پادشاهان انگلیس از آن استفاده می‌کردند، تکه ای از تاریخ را نشان می‌دهد که تصور می‌شد پس از جنگ جهانی دوم به طور دائمی پوشانده شده است.

چندین دهه تصور می‌شد تنها چیزی که از آن دوران باقی مانده یک پلاک برنجی در داخل تالار وست‌مینستر، قدیمی‌ترین ساختمان پارلمان است که محل ورودی آن را نشان می‌دهد. در حالی که دسترسی به این گذرگاه که ورودی آن در سطحی صاف روی دیوار قرار دارد، حدود ۷۰ سال مسدود مانده بود.

این گذرگاه که به منظور ورود خاندان سلطنتی به ضیافت تاج گذاری چارلز دوم در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده بود، حدود ۱۵۰ سال برای تاجگذاری‌های دیگر توسط قانونگذاران برای دسترسی به سالن اصلی مجلس عوام استفاده می‌شد.  

به گزارش ان‌پی‌آر، سال گذشته در بایگانی تاریخی انگلستان حدود ۱۰،۰۰۰ سند بدون سابقه در رابطه با کاخ وست‌مینستر یافت شد. در این میان، نقشه راهرویی در پشت سالن اصلی دیده شد که نظر کارشناسان تاریخی را به خود جلب کرد.

با بررسی محل مورد اشاره روی نقشه، سوراخ کوچکی در تخته‌های چوبی دیوار مانند و دقیقا در جائیکه این طرح پیشنهاد کرده بود یافت شد. تنها یک کلید لازم بود تا این راهروی ۳۶۰ ساله کشف شود.

نیویورک تایمز نوشت: این گذرگاه در اواسط قرن نوزدهم به عنوان بخشی از کارهای نوسازی پس از آتش سوزی در پارلمان، از هر دو طرف مسدود شد و پس از آن نزدیک به یک قرن دست نخورده باقی ماند و تا زمان انجام تعمیرات پس از بمباران ساختمان در جنگ جهانی دوم، پیدا نشد.

نمای بیرونی مجلس عوام بریتانیا
نمای بیرونی مجلس عوام بریتانیا

کارگران در تلاش برای حفظ این فضا، آن را با یک در چوبی کوچک مسدود کردند. با گذشت زمان، این در فراموش شد و مورخان تصور کردند که در تعمیرات دهه ۱۹۵۰ دسترسی به آن کاملاً مسدود شده است.

کشف گذرگاه تنها اتفاق تعجب‌آور نبود؛ آنها همچنین نقاشی‌هایی مربوط به سال ۱۸۵۱ را نیز روی یکی از دیوارها پیدا کردند.

هنگامی که این در، در قرن ۱۹ مسدود شد، کارگران نشانه‌ای شخصی به جا گذاشتند؛ یادداشتی که روی دیوار نوشته شده است و هنوز هم خوانا است. بخشی از آن یادداشت این است: "این اتاق توسط تام پورتر محصور شده بود که بسیار به اوولد آل علاقه داشت."

از دیگر موارد مورد توجه در این گذرگاه که به تاریخ معاصر مربوط می‌شود یک لامپ کارگری است که احتمالاً در دهه ۵۰ میلادی نصب شده است.

تالار وست‌مینستر در سال ۱۰۹۹ ساخته شده و کماکان مورد استفاده است، گرچه بیشتر بخش‌های ساختمان مجلس عوام که به نام کاخ وست‌مینستر شناخته می‌شود در اواسط دهه ۱۸۰۰ ساخته شد.

کد خبر 488384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha