گروه سیاسی:‌ مختصات جنگ‌های آینده سریع، شدید وکوتاه مدت هستند و ما شرایط آمادگی را به گونه‌ای احراز کرده‌ایم که درمقابل هرگونه احتمال تجاوز یا تعرض به کشور به موقع دفاع خواهیم کرد.

این بخشی از سخنان محمد رضا آشتیانی جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در جمع خبرنگاران بیان کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، وی که به مناسبت ۲۹ فروردین، روز ارتش، گزارشی از آمادگی‌های رزمی و دفاعی نیروهای سه گانه ارتش ارائه می‌کرد گفت: طی3 دهه اخیر جمهوری اسلامی به‌عنوان کانون تحولات حساس خاورمیانه تاثیر زیادی بر مسائل منطقه‌ای و جهانی داشته است.

وی با اشاره به شرایط حساس منطقه خاورمیانه و وجود منابع انرژی و خطوط انتقال نفت درآن اضافه کرد: دشمنان ما با هدف کسب مطامع نامشروع خود درمنطقه حضور دارند و این حضور را به شکل نظامی هم درآورده‌اند ولی همیشه مقهور تدابیر رهبری ومردم مسلمان ایران بوده‌اند.

آشتیانی با تاکید بر آمادگی کامل نیروهای مسلح ایران گفت: دراین ۳ دهه ما درتمامی لحظات و شرایط با اشراف کامل اطلاعاتی و رصد کردن همه تحرکات، متناسب با شرایط تهدید وجنگ‌های آینده که مانند گذشته نیست آمادگی دفاع ازمرزهای میهنمان را حفظ کرده‌ایم.

وی افزود: درحال حاضرهیچ ارتشی دردنیا فکر اینکه با ما مواجهه کند را  به‌خود راه نمی‌دهد. نیروهای ما پادر رکاب، آماده، مصمم، شهادت طلب، مبتکر و خلاق هستند و مواجهه با چنین نیرویی بسیار دشوار است و دشمن نیز این را می‌داند.

جانشین فرمانده کل ارتش درتشریح وضعیت نیروی زمینی ارتش گفت: با وجود حضور سالیان دراز درمرزها، ساخت سلاح‌های ابتکاری جدید و بومی‌سازی‌ آنها را ازنظردورنداشتیم واز تاکتیک‌های تلفیقی یعنی تغییر شکل ازحرکت منظم به نامنظم هم استفاده کرده‌ایم.

آرایش نقاط دفاعی

وی در ادامه این نشست خبری افزود: آرایش نقاط دفاعی کشور در راستای پدافند غیرعامل یکی از کارهای ما در بعد زمینی بوده که با توجه به نوع جنگ‌های آینده اطمینان داریم که هیچ کشوری به‌خود اجازه نمی‌دهد از راه زمین وارد مقابله با ما شود.

جانشین فرمانده کل ارتش درمورد نیروی دریایی نیز گفت: با ساخت، فرآوری،تعمیرات اساسی و آماده‌سازی‌ هواپیماها و تجهیزات و خلاقیت‌های تاکتیکی و روحیه شهادت طلبی خلبانان که اعلام کرده‌اند برای هرگونه عملیاتی که ضریب شهادتش بالا باشد آماده ایم، شرایط یک رزم علوی تمام عیار را درفضای کشور و حتی فراتر از فضای کشورآماده کرده‌ایم و روی همه اتفاقات، حساس هستیم.

آشتیانی درخصوص نیروی دریایی ارتش نیز گفت: یگان‌های زیرسطحی ما درشرایط کاملا برتر و از اشراف همه جانبه برخوردارند و حضورمقتدرانه خود را به دشمن تحمیل کرده‌اند. یگان‌های سطحی و موشکی هم آمادگی خود را در آب‌ها وسواحل کشور به رخ دشمن می‌کشند.

وی نیروی نظامی را یکی از مولفه‌های قدرت درهرکشوری دانست که ضمن حفاظت از مرزهای ملی، پشتوانه‌ای هم برای سایر مولفه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند.

وی گفت: در ۲۸ فروردین سال ۵۸ با وجود همه توطئه‌هایی که علیه ارتش درجریان بود امام خمینی با پیام تاریخی خود روز ۲۹ فروردین را روز ارتش اعلام کردند و ارتش طی این سال‌ها با تقدیم ۴۸ هزار شهید خدمات خود را به انقلاب اسلامی ایران نشان داده وهمواره مورد قدردانی قرارگرفته است.

سرتیپ آشتیانی با اشاره به اینکه بعد از جنگ ۸ ساله تا به امروز ارتش درتمامی مناطق غرب وجنوب همیشه درمرزها استقرارداشته است گفت: شرایط سخت حضور در مرزها وسنگرها نشان دهنده عزم راسخ ارتش دردفاع ازکیان کشور است.

امیرسرتیپ آشتیانی آنگاه به تلاش‌های ارتش دربخش تجهیزات نظامی اشاره کرد و گفت: تعمیرات اساسی صدها فروند هواپیمای شکاری، ده‌ها فروند شناور سبک و سنگین سطحی و زیرسطحی، بازسازی انواع بالگردهای زمینی و دریایی، ارتقای چشمگیر توان بالگردی در مجموعه ارتش، طراحی وساخت ادوات زرهی، توپخانه‌ای و بالگردی، طراحی وساخت تانک، نفربر، تانک برفوق سنگین، خودروهای شنی دارزرهی، طراحی وساخت جت آموزشی با بدنه کامپوزیت، تجهیز انواع هواپیمای شکاری به سامانه سوخت گیری از شکاری به شکاری برای نخستین بار درجهان، افزایش برد عملیاتی هواپیماها، کسب دانش و فناوری شبیه سازهای آموزشی، طراحی وساخت سامانه‌های فرماندهی وکنترل اطلاعات و ارتباطات که در جنگ‌های آینده برای جلوگیری از اختلال در سامانه‌های  ارتباطی و اطلاعاتی کاربرد دارد و ارتباط امنی را درشرایط بحرانی ایجاد می‌کند،

طراحی و ساخت سامانه‌های ناوبری موشکی و اژدرهای مدرنی که از زیر سطح به زیرسطح و از زیرسطح به سطح اهداف را مورد حمله قرارمی دهند، طراحی و ساخت سامانه‌های دید درشب و دید در روز، تبدیل بالگردهای آموزشی به عملیاتی، طراحی وساخت شناورهای لجستیکی و ناوشکن، ناوچه، زیردریایی درتناژهای مختلف، طراحی وساخت انواع سامانه‌های راداری و جنگ الکترونیک، نهضت قطعه‌سازی‌ و اقلام تند مصرف، ساخت هواپیمای بدون سرنشین، ارتباط تحقیقاتی با دانشگاه‌های کشور و توجه به هوشمند وارزان‌سازی‌ تسلیحات، از جمله پیشرفت‌های نظامی کشور درشرایط تحریم اقلام نظامی است که پس از انقلاب تا کنون برقراربوده است.

جانشین فرمانده کل ارتش درمورد برنامه‌های مخصوص روز ارتش که پنجشنبه هفته جاری در جوار مرقد امام خمینی‌ دربهشت زهرا برگزارمی شود، گفت: ۲۰۰ هواپیمای شکاری و جنگی وبالگردهای رزمی دراین روز به پرواز درمی آیند  تا تداعی‌کننده حرکت ۱۴۰ فروند هواپیمای ارتش درپاسخ به حملات ارتش عراق و آغاز جنگ باشند که این بخشی از توان رزم هوایی ماست. همچنین ۵۰ تا ۶۰ بالگرد رزمی و شنوک نیز به پرواز درمی آیند.

آشتیانی با اشاره به اینکه به پروازدرآمدن ۲۰۰ هواپیما و بالگرد خود یک عملیات نظامی محسوب می‌شود نمایش موشکی را نیز بخشی از برنامه‌های روزارتش دانست. درپایان سخنان جانشین فرمانده کل ارتش، پرسش‌های خبرنگاران مطرح شد.

اسرائیل تهدیدی برای ایران نیست

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درپاسخ به پرسش خبرنگار همشهری در مورد تحلیل نظامی جمهوری اسلامی از مانوری که اخیرا دراسرائیل برگزارشد وگفته می‌شود درتاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است و اینکه آیا این مانور می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد، گفت: شرایط اسرائیل خاص بوده و کشوری آسیب پذیراست و جنک 33روزه آنان با حزب‌الله لبنان این آسیب پذیری را بیشتر نشان داد.

محمد رضا آشتیانی اضافه کرد: برگزاری مانورتوسط رژیم صهیونیستی تلاشی برای رهایی ازمشکلات داخلی و شکست ابهت نظامی و احیای شرایط جدید برای خود بوده است.

وی اسرائیل را تهدیدی برای کشورمان ندانست و گفت: قطعا اسرائیل می‌داند اگر وارد چنین مخمصه‌ای شود جایگاهی دردسترس ماست و بیشترین آسیب را خواهد دید. ضمن اینکه هرنوع ماجراجویی اسرائیل جو شدید منطقه را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها هم بخواهند حرکتی داشته باشند اسرائیل را کنار می‌گذارند چون دردسترس هستند و آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این مانور در ارتباط با فلسطین، لبنان یا سوریه باشد، گفت: اینکه اسرائیل بخواهد ما را تهدید کند غیرممکن است چون ما انگیزه فوق‌العاده‌ای در مقابله با آنها داریم وممکن است اسرائیل از صفحه روزگار حذف شود.

کد خبر 48878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز