مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

شیوع ویروس کرونا برخی کسب و کارها را کساد کرده است، در حالی که هنوز برخی زباله‌گردها با وجود خطرات بسیار در شاهرود به کارشان ادامه می‌دهند.

زباله‌گردی

به گزارش همشهری به نقل از ایرنا، در روزهای پایانی سال، مردم کارتن‌های اضافی لوازم، روزنامه باطله، جزوه‌ها، اسباب‌بازی شکسته، کفش و لباس‌های اضافی و فرسوده را پشت در منازل خود قرار می‌دهند. برخی افراد سودجو گروه‌هایی از کودکان، نوجوانان و اقشار مختلف گروه‌های سنی از زن و مرد را به جمع‌آوری این اقلام از خیابان‌های شهر و سطل‌های زباله می‌گمارند. این افراد کار جداسازی زباله‌ها را در کنار سطل زباله و در خیابان انجام می‌دهند و هر زباله را جداگانه در پشت موتور سه‌چرخه، خودرو، کیسه و عقب دوچرخه می‌گذارند.

این روزها اغلب مردم از ترس ویروس کرونا برای خود دستکش و ماسک تهیه می‌کنند و برخی افراد این اقلام را پس از استفاده به‌جای معدومسازی کنار منزل و در خیابان‌ها رها می‌کنند و کار رفتگران شهرداری را زیاد می‌کنند.

کودکی که خود را هاشم معرفی کرد در حالی که کیسه‌ای مملو از پلاستیک‌، آهن‌قراضه‌، ریزه‌کاغذ و کارتن را به‌سختی بر زمین می‌کشید گفت در خیابان‌های شهر از ساعت ۶ صبح تا ظهر برای جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت دور می‌زند و به همراه خواهرش روزی ۳۰ هزار تومان درآمد دارد.

وی با بیان اینکه این کیسه‌های جدا شده  زباله‌ها را هر ۲ ساعت یک بار به فرد دیگری تحویل می‌دهند افزود: او نیز با خودرو این زباله‌های قابل بازیافت را به جای نامعلومی می‌برد. وقتی از هاشم پرسیدم از کرونا نمی‌ترسید و از بوی بد و تعفن سطل‌های زباله شهری حالت تهوع نمی‌گیرید پاسخ داد: ما هم ابتدای کار بسیار اذیت شدیم و شب‌ها تا صبح خواب راحت نداشتیم، ولی عادت کردیم و فقط به پول درآوردن برای خانواده فکر می‌کنیم.

یک زن که چادرش را به کمر بسته بود و در سطل زباله شهری جست‌وجو می‌کرد، پس از دیدن دوربین من وانمود کرد که در این سطل به دنبال گمشده‌ای می‌گردد. بعد هم کیسه زباله را رها کرد و راهش را از کنار سطل زباله کج کرد و رفت .

اندکی بعد، مردی از یک موتور سه‌چرخ باری در کنار سطل زباله پیاده شد. تصور کردم که می‌خواهد زباله منزلش را به سطل بیندازد، که تا کمر در سطل زباله خم شد و به جست‌وجوی زباله‌ها پرداخت. او کمی کارتن را درون کیسه ریخت و مقداری هم  پلاستیک را در کیسه‌ای جداگانه انداخت و بعد با موتور سه‌چرخه به راهش ادامه داد. 

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: در نامه‌ای کتبی به شهرداری شاهرود خطرهای این کار اعلام شده‌، چراکه مردم دستکش و ماسک استفاده‌شده خود را به همراه دیگر زباله‌ها داخل سطل‌های زباله شهری می‌اندازند.

«علیرضا شیخ‌زاده» افزود: با وجود ویروس کرونا تمامی زباله‌های بیمارستانی نیز در حال حاضر عفونی تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: روزانه در بیمارستان‌ها با دستگاه‌هایی تمامی زباله‌ها بعد از بی‌خطرسازی، در محل دفن زباله‌ها مدفون می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود هم در این باره گفت: به همه ماموران موظف شهرداری شاهرود در اجرا و رعایت قانون مدیریت پسماند شهرداری‌ها ابلاغ شده است.

«امیرعرب‌اسماعیلی» افزود: مخلوط و تفکیک کردن زباله جرم است و افرادی که این کار را در خیابان‌ها انجام می‌دهند پس از شناسایی به کلانتری‌ها و مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار سطل زباله شهری در نقاط مختلف جانمایی شده‌ از مردم خواست در برخورد با این قانون‌شکنان، شهرداری را یاری کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود تاکید کرد: تلفن ۱۳۷ شهرداری آماده دریافت اطلاع‌رسانی مردمی در این زمینه است.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، تاکنون ۲ بانوی ۶۷  و ۷۳ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان فوت کرده‌اند.

تا روز گذشته، بیش از ۱۹۰ مورد مراجعه سرپایی با علائم عفونت‌های حاد تنفسی به اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود انجام شده که ۱۲۰ نفر از آنان بستری شده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شهرستان‌های شاهرود و میامی ۲۷۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد.

کد خبر 489430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha