جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

شاید خبر فروش سیمان در بازار آزاد به ۴ برابر قیمت دولتی به گوش شما هم رسیده باشد.

در این صورت به اطلاع می‌رسانیم، بنا به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی رشد قیمت تا به این حد در بازار سیاه صحت ندارد و واسطه‌های محترم، سیمان را فقط به ۲.۵ برابر قیمت مصوب دولت می‌فروشند.

محمدجعفری منتظری در گفت‌وگو با همشهری افزود: ۹۰ درصد متقاضیان خرید سیمان در صف سیمان دولتی می‌ایستند و ۱۰ درصد مابقی به علت تاخیر در تحویل سراغ بازار آزاد می‌روند.

او معتقد است: تا زمانی که دولت سیمان را از سبد حمایتی خارج نکند فروش این محصول به چند برابر قیمت واقعی اجتناب‌ناپذیر است.

اما افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی ظاهرا تنها مشمول سیمان نشده چون به گفته منتظری همزمان با اخراج کارگران ارزان قیمت افغانی و رشد ساخت و ساز قیمت‌ آجر فشاری از تنی ۱۵ هزار تومان در سال ۸۶ تا به ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در توضیح دلایل رشد قیمت مایحتاج ساخت و ساز تصریح کرد: میزان ساخت‌و ساز در سال ۸۶ نسبت به دو سال قبل ۹۰ تا ۹۵ درصد افزایش یافته و این رشد تقاضا در نهایت به افزایش قیمت مصالح ساختمانی منجر شده است.

او در ادامه با اشاره به مشکل تولید‌کنندگان سیمان باتوجه به ثبات قیمت این محصول از سال ۸۳ تا امروز گفت: این تولید‌کنندگان معتقدند با وجود افزایش نرخ تورم، قیمت سیمان همچنان ثابت باقیمانده و این روند تولید‌کنندگان را به شدت متضرر کرده است.

به گفته منتظری، افزایش غیرواقعی قیمت طبیعی‌ترین نتیجه بازار ۲ نرخی است بنابراین اگر دولت درصدد حذف واسطه‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها است باید هرچه سریع‌تر سیمان را از سبد حمایتی خارج کند. ضمن اینکه با افزایش ۹۰ درصدی ساخت و ساز باید چاره‌ای برای افزایش تولید در برابر سیل تقاضا اندیشیده شود.

کد خبر 49015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز