یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: ساماندهی بازار سیمان و نظارت بر عرضه و قیمت این کالا، موضوعی است که به عنوان علت اصلی قرار گرفتن این کالا در سبد حمایتی دولت قلمداد شده و با این دیدگاه سیمان در سبد حمایتی دولت قرار گرفت.

با ورود این کالا به سبد عرضه، سیمان از طریق عاملین مجاز و بر اساس پروانه ساخت به متقاضیان عرضه و به گفته مسئولان از هرگونه عرضه خارج از شبکه سیمان توسط کارخانه‌ها نیز جلوگیری شد.

از سوی دیگر برای تامین سیمان مورد نیاز دستگاه‌های دولتی مجوز واردات این کالا به وزارتخانه‌های متقاضی استفاده از سیمان در طرح‌های عمرانی داده شد و دولت تلاش کرد با این تدابیر بازار عرضه سیمان را ساماندهی کند.با این وجود و در شرایطی که دستگاه‌های متولی عرضه سیمان به نرخ دولتی از تامین نیاز متقاضیان دارای مجوز دریافت این کالا ناتوان شدند ، سیمان به وفور در بازار سیاه و با قیمت‌های آزاد یافت می‌شود و دستگاه‌‌های متولی تولید و تنظیم بازار راهکارهای تازه ساماندهی تولید، عرضه و قیمت‌گذاری این کالا را دنبال می‌کنند.

 این روند موجب شده است تا قیمت سیمان در بازار آزاد به 180 هزار تومان در هر تن افزایش یافته و متقاضیان ساخت و ساز با مشکل مواجه شوند. پرسش مطرح آن است که  چگونه کالایی که در سبد حمایتی دولت قرار داشته و در چارچوب ضوابط و نظارت وزارت بازرگانی توزیع می شود به وفور در بازار سیاه وبا قیمت‌های آزاد یافت شده اما کارخانه‌ها از تامین سیمان مورد نیاز متقاضیان ناتوان هستند؟

وعده‌هایی که محقق نشد

در شرایطی که وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی آمار دقیقی از میزان تولید و مصرف داخلی سیمان ارائه نمی‌کنند سرنوشت خروج این کالا از سبد حمایتی دولت به  افزایش تولید و تامین نیاز بازار گره زده شده است.

در شرایطی که پیش ازاین وزیر صنایع و معادن بارها از افزایش تولید و خروج سیمان از سبد خبر داده بود ، هر بار این وعده‌ها محقق نشده و وزارت بازرگانی  پیش شرط افزایش تولید برای موافقت با خروج این کالا از سبد را مطرح می‌کند.  در حالی که علی اکبر محرابیان در روزهای پایانی سال گذشته از خروج سیمان از سبد حمایتی تا خرداد ماه امسال و افزایش ظرفیت تولید و وزیر بازرگانی از بررسی طرح خروج سیمان از سبد در دولت خبر داده بودند، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در هفته گذشته خروج سیمان از سبد حمایتی را مشروط به افزایش تولید قلمداد کرده و افزایش ظرفیت طرح‌های سیمانی را به معنای افزایش تولید این کالا ندانسته است. با توجه به افزایش تقاضای سیمان در بازار‌های داخلی و منطقه ‌ به نظر نمی‌رسد خروج مشروط سیمان از سبد  به این زودی‌ها محقق شود. 

این روند موجب شده است تا برخی، رانت‌های موجود در بازار سیمان را عامل اصلی محقق نشدن وعده‌های خروج سیمان از سبد دانسته و این گونه استدلال کنند که  در شرایطی که عرضه سیمان در سبد قادر به ساماندهی بازار این کالا و جلوگیری از نابسامانی قیمت و عرضه سیمان نبوده است، علت اصلی مخالفت با خروج این کالا از سبد و مشروط کردن این امر به افزایش تولید، ریشه در مسائل دیگری دارد.

کد خبر 54964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز