مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

برخی از شهروندان استان سمنان ویروس کرونا راجدی نگرفته‌اند و در خانه نمی‌مانند و بازاریان با باز کردن مغازه‌ها و مردم با حضور در بازار و پاساژها این گفته را اثبات می‌کنند.

بازار سمنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بازاریان سمنان ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و در بازار شب عید به دنبال فروش و تسویه بدهی‌های خود هستند و از کابوس عقب‌ماندگی اجاره، مالیات و وام می‌هراسند و برای فرار از این کابوس‌ها، ویروس کرونا را برای همسایه می‌دانند و همچون گذشته به سر کار می‌آیند.

به گفته کارشناسان سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به کمک بازاریان آمدند.

دستوری از بانک مرکزی برای شرایط کرونایی که هنوز ابلاغ نشده است

«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: اقساط تسهیلات کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا دچار مشکل شده‌اند و همینطور اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل شد.

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، مصادیق این کسب و کارها توسط دولت تعیین می‌شود مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، بخشی از حمل و نقل و  به این صورت که، اقساط تسهیلات آنها و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، طی ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهاب اقساط آنها منتقل شود. اما تنها برخی از  بانک‌ها رضایت به تاخیر در پرداخت اقساط داده‌اند و افرادی که تسهیلات دریافت کردند بیم انباشته‌ شدن اقساط را دارند و می‌گویند بانک‌ها متعهد شوند تاخیر در پرداخت اقساط بدهی محسوب نشود و به مدت اقساط افزوده شود و با توجه به اینکه آحاد جامعه از شیوع ویروس کرونا دچار ضرر اقتصادی شده‌اند، لازم است همه بانک‌ها همکاری کنند.

معاون یکی از بانک‌های استان سمنان که نخواست نامی از وی برده شود، اظهار کرد: مهلت به وام گیرندگان برای بازپرداخت اقساط به بانک‌ها هنوز ابلاغ نشده، ولی در گروه‌های تعاملات همکاران بانکی ذکر شده در شرایط خاص وام‌گیرنده می‌تواند قسط اسفند را در پایان دوره بپردازد.

وی ادامه داد: به طور مثال، فردی که اقساط وامش ۲۴ ماهه است قسط اسفند در ماه ۲۵ با اخذ سود و بدون جریمه پرداخت شود.

شیوع کرونا تردد در سمنان را ۳۰ درصد کاهش داد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان سمنان گفت: ترددها به منظور راهکار مقابله با ویروس کرونا ۳۰ درصد در استان سمنان کاهش یافت.
«نوید دانایی» اظهار کرد: شهروندان رعایت نکات آموزشی و ماندن در خانه را جدی بگیرند و برای شکست ویروس کرونا به جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

شرایط تعطیلی برای بازاریان فراهم نیست

یکی از کاسبان سمنانی ابراز کرد: من اگر نتوانم شکم خانواده‌ام را سیر کنم، آیا کرونا پاسخگوی این مساله است؟ مجبورم مغازه‌ام را باز کنم تا شاید از من خرید کنند. خدا روزی‌رسان است.

علی ادامه داد: من ۴ میلیون تومان در ماه فقط هزینه اجاره مغازه‌ام است. وقتی خانه بمانم، چگونه این اجاره سنگین را پرداخت کنم؟ چگونه اقساطم به بانک را پرداخت کنم؟ چگونه مالیات بپردازم؟ مجبورم به مغازه بیایم.

وی بیان کرد: اگر فقط کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها را بخواهم خرید کنم هزینه زیادی می‌شود، تازه اگر مواد ضدعفونی کننده نخواهم بخرم. اگر خانه بمانم، چگونه این هزینه را تامین کنم؟
وی تصریح کرد: زنده بمانم ولی نتوانم برای خانواده کاری کنم، همان بهتر که نباشم.

این کاسب‌ سمنانی خاطرنشان کرد: کرونا را خیلی بزرگ کردند. چیز مهمی نیست. ما بازاریان تمام فروشمان مربوط به اسفند و خرید قبل از عید است و این مساله موجب شده فروش به کمتر از نصف برسد.

کرونا مرا نکشد، کابوس بدهکاری می‌کشد

حمید از دیگر کاسب‌کاران شهر سمنان اظهار کرد: آذر ماه مغازه پوشاک را افتتاح کردم و امیدوارم کارم در بازار شب عید رونق بگیرد، اما نقشه‌هایم نقش بر آب شد.

وی اضافه کرد: من به تازگی ازدواج کرده‌ام و با هزار امید و آرزو و برای فرار از بیکاری مغازه پوشاک زدم، ولی اکنون با این وضعیت بازار نمی‌دانم چه کنم.

حمید گفت: هر چه پس‌انداز داشتم صرف هزینه عروسی شده و البته مراسم عروسی ساده‌ای داشتم، و اکنون هیچ پس‌اندازی ندارم. چگونه می‌توانم در وضعیت تنگنای اقتصادی در خانه بمانم؟

وی تصریح کرد: اگر در خانه بمانم ناراحتی بدهکاری‌ها، اجاره مغازه، بی‌پولی و نداری مرا خواهد کشت، ولی مغازه باشم کرونا نمی‌تواند مرا از پا دربیاورد. چندین بار در فضای مجازی خوانده‌ام کرونا در جوانان کشنده نیست.

فاطمه، یکی از کاسب‌های بازار شهر سمنان که از طریق درآمد مغازه خرج خانواده چهار نفره را به تنهایی به دوش می‌کشد، گفت: ۲ فرزند دختر و یک پسر دارم که این مغازه هزینه خانواده را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: من اگر در خانه بمانم خرج زندگی را چه کسی تامین کند؟ مجبورم که به سرکار بیایم.

فاطمه بیان کرد: پاییز و زمستان امسال کاسبی رونق خوبی نداشت و تمام چشم انتظاری ما ماه اسفند و  خریدهای عید نوروز بود، ولی شیوع ویروس کرونا باعث کسادی بازار شده و از صبح تا شب در مغازه نشستم تا شاید یک مشتری بیاید و خرید کند.

بازاریان سمنان شیوع کرونا را جدی نگرفته‌اند

خانم صفایی، یکی از مشتریان داخل مغازه گفت: کاسب‌کاران و بازاریان شهر سمنان ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: من بعد از ۲ هفته امروز به ناچار برای خرید آمدم و وقتی به مشتریان دیگر بر رعایت فاصله با یکدیگر و پرهیز از دست زدن به کالاهای مغازه تذکر دادم. صاحب مغازه با صدایی بلند گفت: خانم این حرفا چیست؟ کرونا چیست؟ بگذار مردم خرید کنند. الکی جو ترس از کرونا ایجاد نکنید لطفا.

صفایی اضافه کرد: تمام نیروهای انتظامی و نظامی، پزشکان و پرستاران برای شکست ویروس کرونا کمر همت بسته‌اند، ولی عدم رعایت نکات بهداشتی در مراکز مختلف مانند مغازه‌ها و نانوایی‌ها، تلاش برای شکست ویروس کرونا را دشوار می‌کند.

این شهروند سمنانی خاطرنشان کرد: دولت‌مردان باید تمهیدات ویژه بیندیشند تا مردم از ترس شکم گرسنه سرکار نیایند و در خانه بمانند.

وی یادآور شد: افزایش یارانه به طور موقتی، کاهش تعرفه آب، برق و گاز، استمهال بازپرداخت تسهیلات و تعویق در پرداخت مالیات از جمله راهکارهایی است که می‌تواند مردم را در خانه نگهدارد بدون اینکه نگران بدهی و گرسنگی باشند.

تسهیلات جدید مالیاتی در زمان شیوع کرونا

مدیر کل امور مالیاتی استان سمنان گفت: با صدور بخشنامه‌ای، مهلت بخشودگی جرائم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور تا پایان خردادماه ۱۳۹۹ تمدید شد.

«عباس بی‌نیاز» اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی، با توجه به شیوع بیماری کرونا و تمهیدات اتخاذ شده در کشور به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری، در بخشنامه ای جزئیات، تسهیلات در نظر گرفته شده را ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، مودیانی که بدهی قطعی شده خود را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ پرداخت کنند، به میزان بخشودگی جرائم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ ( ۹۰ درصد برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذی‌ربط و ۸۰ درصد برای سایر مودیان) از بخشودگی جرائم برخوردار خواهند بود.

مدیر کل امور مالیاتی استان سمنان تصریح کرد: در ادامه این بخشنامه آمده است مودیانی که برگ مالیات قطعی آنها از تاریخ ۱۲ بهمن ۹۸ ابلاغ شده است، چنانچه حداکثر تا ۳۱ خرداد ۹۹ نسبت به پرداخت اصل بدهی قطعی شده خود اقدام کنند، مشمول حکم بند ۲ بخشنامه صادره ۲۷ مرداد ۹۸ خواهند بود.

وی اضافه کرد: مطابق حکم بند ۲ بخشنامه مذکور، آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که مالیات آنها از تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان سال جاری به قطعیت می رسد، در صورتی که اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش خود را حداکثر ظرف یک ماه بعد از ابلاغ برگ قطعی پرداخت کنند، معادل ۱۰۰ درصد جرائم قابل بخشش آنها بخشوده خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی با به تاخیر انداختن زمان پرداخت مالیات نشان داد با وجود تنگناهای اقتصادی در کنار مردم در ضرر اقتصادی ناشی از ویروس کرونا سهیم می‌شود و ضرورت دارد تمام بانک‌ها نیز  پاسخ به یک مطالبه مردمی، با مشتریان خود همراهی کنند تا رنج این روزهای دشوار تقسیم شود و همه با هم بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

کد خبر 490614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha