همشهری آنلاین: سال آینده و در نخستین سالگرد درگذشت استاد عباس کاتوزیان،‌ جایزه بین‌المللی نقاشی عباس کاتوزیان در زمینه پرتره اهدا خواهد شد.

مراسم یادبود زنده یاد استاد عباس کاتوزیان،‌ با حضور قریب به 700 نفر از هنرمندان و هنردوستان در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران در کنار آثار وی برگزار شد.

در این یادبود،‌ شهره کاتوزیان،‌ دختر استاد عباس کاتوزیان اعلام کرد: سال آینده و در نخستین سالگرد درگذشت استاد عباس کاتوزیان،‌ جایزه بین المللی نقاشی عباس کاتوزیان در زمینه پرتره اهدا خواهد شد.

وی افزود:‌ بزودی دبیرخانه این جایزه با اعلام اهداف و مختصات اجرایی،‌ فراخوانی را منتشر خواهد کرد تا همه نقاشان آثار خود را با رویکرد پرتره برای این جایزه ارسال کنند تا بلکه زمینه و انگیزه‌ای شود تا چراغی پیش‌روی نقاشی پرتره،‌ احیا و ارتقا آن روشن شود.

شهره کاتوزیان همچنین اعلام کرد: بنا بر خواسته قلبی و دیرینه زنده یاد استاد عباس کاتوزیان بزودی بنیاد هنری استاد عباس کاتوزیان تأسیس و آغاز به کار خواهد کرد. در این بنیاد علاوه بر حفظ و اشاعه آثار ایشان،‌ در راستای تقویت بنیان‌های نقاشی و به خصوص حمایت از نقاشان جوان و نیز نقاشانی که بضاعت مالی مناسب برای بروز توانمندی‌هایشان ندارند فعالیت خواهد شد.

در این مراسم اصغر مهرآیین،‌ رییس فرهنگسرای نیاوران نیز در سخنانی استاد عباس کاتوزیان را به جهت رعایت اصول بنیادین نقاشی ستود و گفت:‌ در دورانی که نقاشی نیز سبک‌های مدرنیته در پیش گرفته،‌ استاد عباس کاتوزیان از طراحی به عنوان پایه و زیربنای نقاشی یاد می‌کرد و به اصول نقاشی پایبند بود و آن را در آثارش بروز می‌داد.

محمد ابراهیم جعفری،‌ نقاش و محقق هنری،‌ آیت قاسم پور،‌ مریم شوشتری ، اسدی آذر و ... در خصوص جایگاه نقاشی‌های عباس کاتوزیان و نیز روند زندگی و خصوصیات او سخنانی کردند.

کد خبر 49195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز