یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «نیلوفر» آماده نمایش شد. این محصول تازه سینمای کودک و نوجوان ایران را خانم «سابین ژمایل» فیلم‌ساز لبنانی کارگردانی کرده است.

قصه فیلم درباره دختری به نام نیلوفر است که درگیر روابط خود با خانواده و اطرافیانش است. نقش نیلوفر را در فیلم «مبینا آینه دار»بازی می‌کند. این اولین نقش سینمایی او جلوی دوربین است.فاطمه معتمدآریا، رویا نونهالی، شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی،زهرا داوود نژاد، صادق صفایی، نیره فراهانی و تورج فرامرزیان نقش‌های دیگر این فیلم را بازی کرده‌اند و محمدرضا فروتن و امیر آقایی به عنوان بازیگران مهمان، نقش کوتاهی در آن دارند.

فیلم‌نامه را خود ژمایل نوشته و «بهرام بدخشانی» مدیر فیلم‌برداری آن است. نیلوفر محصول مشترک ایران و فرانسه است که قرار بود صحنه‌های آن در لبنان فیلم‌برداری شود. داستان فیلم در عراق اتفاق می‌افتد و صحنه‌های آن در خوزستان بازسازی شده‌اند تا شبیه یک روستای عراقی به نظر برسند. در قصه فیلم به جز دو شخصیت زن ایرانی، بقیه شخصیت‌ها عراقی هستند. فیلم به زبان فارسی و با لهجه عربی ساخته شده است.

سابین ژمایل کارگردان نیلوفر که قبل از این در سمت‌های مختلف سینمایی کار و فعالیت کرده، با این فیلم اولین کار سینمایی خود در مقام کارگردان را تجربه می‌کند. او که دورگه لبنانی و فرانسوی است، قصه فیلم‌نامه را به‌گونه‌ای نوشته بود که ماجرای آن در لبنان اتفاق می‌افتاد؛ اما وقتی قرار شد فیلم با همکاری سرمایه‌گذاران ایرانی ساخته شود، شخصیت‌های ایرانی هم به قصه اضافه شدند و در بازنویسی فیلم‌نامه شخصیت‌های اصلی قصه از عراق به ایران کوچ می‌کنند. بخش‌های ایرانی قصه فیلم در شوشتر فیلم‌برداری شد و گروه سازنده برای فیلم‌برداری صحنه‌هایی که در عراق اتفاق می‌افتد به روستاهای اطراف شوشتر رفتند. فیلم‌بر‌داری 57 روز طول کشید. نکته جالب فیلم این است که در طول ساخت نیلوفر تمام عوامل تولید- از جمله بازیگران ایرانی- به دو زبان انگلیسی و فرانسوی با کارگردان و عوامل خارجی صحبت می‌کردند. سابین ژمایل که تا اندازه‌ای با زبان فارسی آشنایی دارد، گاهی سرصحنه به زبان فارسی حرف می‌زد. وی درباره فیلم خود و حال و هوای آن به دوچرخه می‌گوید: «در دنیا تصور  خاصی در باره این منطقه از جهان- خاورمیانه و کشورهای اطراف آن- و اقوام داخل آن وجود دارد. این تصور، که عموماً منفی است، حکایت از آن دارد که مردم این محل آدم‌هایی طرفدار خشونت هستند. ممکن است آدم‌های این منطقه زندگی سختی داشته باشند، اما عواطف و اتفاق‌های مثبت زیادی پیرامون آنها وجود دارد. این فیلم قصد دارد این نکته‌ها را مطرح کند. سعی کرده‌ام یک نگاه انسانی به یک مشکل اجتماعی داشته باشم و به موضوع سیاه نگاه نکنم.»

فاطمه معتمد آریا و زهرا داوودنژاد در نیلوفر- عکس از سحاب زری نژاد

«فرشته طائرپور» تهیه کننده فیلم هم درباره انتخاب این داستان برای فیلم می‌گوید: «معمولاً وقتی می‌خواهیم به طرح مسئله‌ها و مشکل نوجوان‌ها بپردازیم، خیلی زود به سراغ مسائل منفی مثل خلاف‌کاری، فرار از خانه و این طور چیزها می‌رویم. هدف، تولید فیلمی بود که به طرح موضوع‌های دیگری بپردازد که مربوط به وجه مثبت نوجوان‌ها می‌شود. فکر می‌کنم در سینمای ما این اولین بار است که این‌گونه به موضوع نگاه می‌شود و تلاش شده تا یک مسئله خانوادگی و اجتماعی از دید تازه‌ای مطرح شود. به جز کارگردان و یک تهیه‌کننده خارجی، همه عوامل تولید فیلم ایرانی هستند و این نشان می‌دهد که اعتماد بین‌المللی نسبت به توان سینمای ایران و هنرمندان آن وجود دارد. امیدوارم خود فیلم را هم مردم و تماشاگرها دوست داشته باشند.»  او با ذکر این نکته که نیلوفر فیلمی در باره کودک و نوجوان است، گفت: «اگر احساس کنیم حال و هوای جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان مناسب این فیلم است، نیلوفر هم در جشنواره  شرکت می‌کند.»

کد خبر 49297

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز