رسم بود در گذشته به‌ویژه در ایام نوروز در زواره اصفهان و ریگستان مخصوصا امیرآباد غذایی به نام رشته پلو طبخ شود که به پلو برگ یا پلوچی برگ معروف بوده‌است.

رشته پلو

همشهری‌آنلاین: چون در منطقه زواره، اصفهان مصرف ماهی بسیار کم بوده یا اصلا مصرف نمی‌شده، این غذا جایگزین سبزی پلو با ماهی بودهاست. جزء اصلی این غذا، رشته است که در زواره به برگ معروف بود.

 برای تهیه رشته، تعدادی از خانم‌ها به اصطلاح قدیم (برگ وا می‌گرفتند) یعنی رشته پلویی درست می‌کردند و بو می‌دادند.

روش طریقه درست‌کردن برگ یا رشته به این صورت بود که آرد را خمیر کرده و مقداری نمک به آن اضافه می‌کردند، به‌طوری که مزه‌اش نزدیک به شور بود. این خمیر سفت بوده، طوری که با وردنه به راحتی پهن نمی‌شده‌است.

 خمیر با وردنه که آن زمان خراط‌های زواره با وسایل دستی درست می‌کردند، پهن می‌شد و داخل مجمعه‌ای(سینی مسی بزرگ گنگره دار) قرار می‌دادند و با چاقو به‌صورت رشته‌ای برش زده می‌شد. بعضی مواقع چند لایه خمیر را آرد مال کرده روی هم می‌گذاشتند و برش می‌زدند و پس از قرار دادن در آفتاب خمیر را خشک می‌کردند.

پس از خشک شدن خمیرها، آنها را جمع می‌کردند و در این مرحله، شباهت آن به خمیر خشک شده بیشتر بود تا رشته. مرحله آخر برگ‌ها(رشته ها) را داخل لقو(ماهیتابه) ریخته و با حرارت ملایم بو می‌دادند و این برگ‌ها برای پخت پلو برگ زواره‌ای آماده بود.

برای پخت رشته پلوی زواره ای به تعداد هر ۳ پیمانه برنج حدود ۲۰۰ گرم رشته استفاده می‌کردند.

ابتدا برنج را خیس کرده و می‌پختند و بعد از این‌که برنج نیم پز شد، رشته را به آن اضافه می‌کردند. وقتی برنج و رشته نرم می‌شد آن را آبکش کرده و دم می‌کردند. پس از دم کشیدن، برخی مردم مقداری کره یا روغن محلی به آن اضافه می‌کردند.

در روستاهای بخش زواره برای ته دیگ این غذای سنتی به‌جای سیب‌زمینی از پیاز خردشده به صورت حلقوی استفاده می‌شده است.

امروزه رشته پلو را با چاشنی‌های مختلف مثل ادویه‌جات و پیاز رنده‌شده و حتی کوفته ریزه مخلوط می‌کنند تا خوشمزه‌تر شود.

کد خبر 494268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha