عضو هیأت علمی گروه علوم مهندسی و باغبانی دانشگاه اراک از ارائه ژنوتیپ‌های برتر پسته جهت بهبود کیفیت و کمیت این محصول خبر داد.

پسته

به گزارش همشهری آنلاین علی خدیوی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ارائه این طرح پژوهشی و بکارگیری آن در مزارع کشت پسته سطح کشور می تواند در راستای بهبود کمیت و کیفیت این محصول کشاورزی بسیار مثمرثمر باشد، اظهار کرد: ایران از سالیان گذشته همواره رتبه اول کشت پسته را در سطح دنیا داشته است و کماکان نیز با دارا بودن بالاترین سطح کشت در دنیا، رتبه اول تولید پسته را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه ایران در کنار کشورهای آمریکا و ترکیه بالاترین میزان تولید پسته دنیا را دارد، اما متاسفانه کارنامه ما در حوزه عملکرد در واحد سطح چندان رضایت بخش نبوده است و محصولات تولیدی از حیث میزان خندانی، وزن و درصد مغز، طعم مطلوب و... به سطح مورد رضایت ما نرسیده اند. همین مهم لزوم اصلاح باغات پسته کشور را بیش از گذشته مطرح می کند و به اعتقاد من نیز باید اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد تا پسته تولیدی ما از نظر میزان خندانی، عدم پوکی و اندازه مغز به سطح مطلوب و با کیفیت برسد.

وی با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی با همکاری گروه علوم مهندسی و باغبانی دانشگاه اراک، دانشگاه صنعتی شاهرود و مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: ما در این طرح پژوهشی تعدادی از گیاهانی را که حاصل گرده افشانی باز بودند به مدت چند سال مورد مطالعه قرار دادیم و آن دسته از صفات تجاری که برای مشتریان این محصول حائز اهمیت بودند را به طور گسترده بررسی کردیم. ژنوتیپ هایی که در نهایت انتخاب شدند، هم از نظر اندازه مغز و هم از نظر میزان خندانی و عدم پوکی گیاهان خوبی هستند و خوشبختانه با انتخاب نهایی گیاهان مذبور می توانیم در آینده آنها را در اختیار کشاورزان کل کشور قرار دهیم.

عضو هیات علمی گروه علوم مهندسی و باغبانی دانشگاه اراک تاکید کرد: این طرح از زمان شروع کشت تا میوه دهی حدود ۶ سال زمان برده است که با احتساب ۳ سال آزمایش مزرعه ای این محصول می توان گفت کل طرح از ابتدای امر تا زمان انتخاب نهایی گیاهان ۹ سال طول کشیده است.

به گفته وی، نتایج این مطالعه در مجله معتبر JCR-Q۱ به نام Scientia Horticulturae چاپ رسیده است.

کد خبر 495320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مرکزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha