نوری مالکی، نخست وزیر عراق که برای شرکت در اجلاس کشورهای همسایه عراق در کویت به سر می‌برد

سخنرانی خود در این اجلاس را به 2محور درخواست از کشورهای عربی برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود در عراق و جلوگیری از ورود تروریسم به عراق،  صدور فتاوی تکفیری و نیز حمایت مالی از تروریسم اختصاص داد.به گزارش الجزیره، مالکی در سخنرانی خود که از نگاه تحلیلگران بیشتر دارای جنبه‌های انتقادی به کشورهای عربی بود،  گفت که از موضع کشورهایی که روند سیاسی عراق را به رسمیت نمی شناسند و مانع از پیشرفت این روند می شوند،  حیرت زده است.

نخست وزیر عراق افزود: عراق امروز از زمان برگزاری کنفرانس شرم الشیخ و استانبول،  بهتر است و این پیشرفت در نتیجه برنامه های آشتی ملی و همکاری شهروندان عراقی با نیروهای امنیتی حاصل شده است. مالکی گفت: عراق در نتیجه بهبود امنیتی خویش به یک اجماع ملی استثنایی دست یافته است.

مالکی با بیان اینکه برنامه آشتی ملی برای نجات شهروندان عراقی تدوین شد و تنها یک شعار سیاسی نبود، تصریح کرد: ما از تمام گروه‌های سیاسی عراق خواسته ایم تا به شرط کنار گذاشتن سلاح‌های خود در روند سیاسی کشور مشارکت داشته باشند.وی افزود: از کشورهای همسایه می خواهیم که برای جلوگیری از ورود تروریسم به عراق،  صدور فتاوی تکفیری و نیز حمایت مالی از تروریسم تلاش کنند. مالکی همچنین با اشاره به اینکه عراق همچنان تاوان سیاست‌های رژیم صدام را می‌دهد(سیاست‌هایی همچون جنگ بر ضد ایران و کویت و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و...) و این سیاست‌ها تاکنون خسارت‌های بسیاری را به ملت عراق وارد کرده است،  خواستار بخشش بدهی‌های این کشور و بازگشایی سفارت کشورهای عربی در بغداد شد.

گفتنی است درکنفرانس کویت،  وزیران خارجه 8کشورصنعتی،  کشورهای همسایه عراق و نمایندگانی از سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب شرکت کردند. پیش از این 2کنفرانس فراگیر کشورهای همسایه عراق یکی در شرم الشیخ در اردیبهشت سال گذشته و دیگری در استانبول در آبان گذشته‌برگزار شد.

محورهای سخنرانی مالکی 
کشورهای عربی از ورود تروریسم به عراق،  صدور فتاوی تکفیری و نیز حمایت مالی از تروریسم جلوگیری کنند. از موضع کشورهایی که روند سیاسی عراق را به رسمیت نمی شناسند حیرت زده‌ام.  آشتی ملی شعار سیاسی نبود.   کشورهای عربی بدهی‌های عراق را ببخشند.   یافتن توجیه و تفسیر برای عدم از سرگیری روابط دیپلماتیک با عراق و بازگشایی سفارتخانه‌های عربی دشوار است.

کد خبر 49650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز