حسین تیموری کرمانی*: تهران و شهروندان تهرانی نیاز به سامانه‌های جدید حمل‌ونقلی دارند که بتواند با کیفیت بیشتری، خدمات مناسب‌تری را به آنها ارائه کند.

بر هیچ مدیر و شهروندی هم پوشیده نیست که اگر بخواهیم رفاه شهروندان را تامین کنیم به یقین تنها نمی‌توان به آنچه در گذشته وجود داشته بسنده کرد بلکه باید زمینه ورود فناوری‌های جدید را به هر بخش از شهر فراهم نمود.

به زبان ساده نباید فرصت‌ها را از دست داد و شهروندان را از امکانات جدیدی که مدیران شهرهای دنیا برای رفاه شهروندانشان به کار می‌گیرند، بی‌بهره گذاشت.

اولین اصل مدیریت یک شهر هم توجه به نیازهای شهروندان در هر بازه زمانی است.به همین دلیل است که وقتی می‌توان گفت مدیریت یک شهر از کارایی بالایی برخوردار است که در هر زمان بتواند به سرعت نیازهای شهر را شناسایی کرده و در راستای تامین سریع آنها قدم بردارد.

دو اصل شناسایی به موقع و تامین سریع اگر در هر مدیریتی به کار گرفته شود، نتایج مثبتش را به سرعت نشان داده و به تبع آن شهروندان هم رضایت بیشتری را احساس خواهند کرد. در همین راستا حداقل در بخش تاکسیرانی، مدیران شهر به این نتیجه رسیدند که باید از تجهیزات جدیدی که بسیاری از کلانشهرها از آن بهره می‌برند، در تهران هم استفاده بهینه کرد.

ورود  ۱۵۰ دستگاه تاکسی مدرن فولکس Caddy به ناوگان تاکسیرانی تهران اتفاق مبارکی است که با به کارگیری آن در بخش خصوصی، هم به بدنه خصوصی برای حضور بیشتر در عرصه شهری کمک کرده‌ایم و هم شهروندان تهرانی را از امکانات جدید بهره‌مند نموده‌ایم.
تاکسی‌های جدید وارداتی به کشور که امتحان خود را پیش از این در کشورهای اروپایی پس داده است، امروزه یکی از متداول‌ترین تاکسی‌های مورد استفاده در کشورهایی چون ترکیه، فرانسه و انگلستان هستند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع خودروها در وهله اول تامین امنیت مسافر است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل و خطراتی که مسافران و مسافربران را تهدید می‌کند تعبیه کپسول در صندوق‌عقب خودروهاست، اما در خودروهای جدید این مسئله برطرف شده است.

گازسوز بودن این ماشین‌ها از دیگر مزایای تاکسی‌های جدید وارداتی است که باعث کاهش آلودگی شهر و در نتیجه آرامش بیشتر شهروندان می‌شود. وجود سامانه خنک‌کننده نیز تحمل زمان‌های درگیر با ترافیک را راحت می‌کند.

ظرفیت هر دستگاه تاکسی فولکس 5 تا 7 سرنشین است. این تاکسی‌های مدرن مجهز به تاکسیمتر پرینتردار، سیستم جی‌پی‌اس، مدیریت ناوگان، بیسیم و تجهیزات ایمنی پیشرفته هستند که موجبات راحتی هرچه بیشتر مسافران را فراهم می‌آورند.

با این همه مسافر برای استفاده از این تاکسی، هزینه بیشتری از آنچه شورای اسلامی شهر مصوب کرده‌است، پرداخت نمی‌کند و نرخ کرایه این تاکسی هابرحسب تعرفه مصوب شورای اسلامی شهر و نیز تاکسیمتر محاسبه و تعیین می‌شود.

در حال حاضر از 150 خودروی جدیدی که وارد گمرک شده است، 100 دستگاه ترخیص شده که مسافران به‌ زودی می‌توانند از امکانات این سامانه در ترددهای شهری استفاده کنند.

* مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران

کد خبر 49711

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز