امسال نیز بین ۲۵ فوریه تا ۳۱ ماه مارس، بیش از ۱.۹ میلیون نفر به این وبلاگ مراجعه کرده و به سایتهای منتخبشان رای دادند.
البته شاید ما ایرانیان نتوانیم به نتایج این رای گیری بسنده کنیم و احتمالاً هم در میان این ۱.۹ میلیون نفر رای دهنده، کمتر از هزار ایرانی شرکت کرده باشند و حتی برخی از سایتهای انتخاب شده نیز در لیست کاربری ما نباشد.
ولی به هر حال این همه پرسی میتواند معیار جالبی برای تمیز دادن وضعیت خدماتدهی سایتها و شرکتهای ارائه دهنده شان باشد.
100 Webware در سال ۲۰۰۸ در ۱۰ دسته بندی مختلف که در هر کدام ۳۰ سرویس بهعنوان گزینهها نمایش داده میشود با کمک سیستم نظر سنجی معروف PollDaddy طراحی شده است و رای دهندگان در هر دسته بندی امکان انتخاب حداکثر ۳ سرویس را داشتند. به هر حال نتایج رای گیری Webware 100 در سال ۲۰۰۸ با مشخص شدن ۱۰۰ سرویس برتر اینترنتی به پایان رسید.
در بین نتایج میتوان با نظرهای غالب در دنیای سایبر آشنا شد. بهعنوان مثال برتری بیچون و چرای سرویس بلاگر در مقابل وردپرس جای بسی تأمل داشت و از آن هم عجیبتر آن است که دراپال بعد از بلاگر و بالاتر از وردپرس قرار گرفته است.
در میان سرویسهای مرورگر، فایرفاکس همچنان در رتبه اول قرار دارد اما آنچه باز هم جای تعجب داشت، عدمانتخاب نتوایبز توسط کاربران و انتخاب آی گوگل و مای یاهو بود. به هر حال میتوان ساعتها در مورد علایق کاربران و نتایج این نظر سنجی صحبت کرد. در هر صورت مشخص است که انتخابها بهصورت شایستهای صورت گرفته و اگر نگاهی به رتبه بندیها بیندازید، مسلماً این مسئله را میپذیرید.
البته تحلیل آماری این انتخابات کار بسیار پیچیده و زمان بری است و ما در این نوشتار تنها به معرفی منتخبان و همچنین توضیح بیشتری در مورد رتبه یک هر گروه بسنده میکنیم.
مرورگرهای اینترنتی
فایرفاکس را بسیاری از کاربران ایرانی میشناسند و حتی انتخاب اول آن هاست.
قابلیتهای فراوانی دارد و از همه مهمتر اینکه بهصورت رایگان به کاربران عرضه میشود. این مرورگر چند منظوره با اینکه محبوب خاص است ولی در عام، بیشترین استفاده از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت صورت میگیرد. ولی فایرفاکس یک تفاوت بسیار بزرگ با IE دارد، این روباه آتشین، متن باز (Open-Source) است. به همین خاطر محبوبیتش بیش از IE است.
مرورگری که تمامی مشکلاتش را با کاربران در میان میگذارد و حتی کاربران میتوانند خودشان باگها و نقاط ضعف آن را مشخص کرده و به تصحیح آنها بپردازند. سال ۲۰۰۸ سال فایرفاکس ۳ بود. بسیاری از نقاط ضعف آن گرفته شد تا این مرورگر محبوب با سرعت و قدرت بیشتری به کاربران خود کمک کند.
علاوه بر این، یک سامانه ضدویروس داخلی نیز به آن افزوده شد تا کاربران با خیالی آسوده به جستوجوهای خود بپردازند. به هر حال مرورگرهای اینترنتی، اولین دروازههای ورودی به دنیای مجازی هستند و بهدلیل همین اهمیتشان، از پرکاربرترینهای دنیا هستند.
سایتهای تجاری (Commerce)
باز هم در این گروه رتبه اول را سایت آمازون کسب کرد تا قدرت بیچون و چرای خود و فاصله محبوبیتش را به رخ دیگر رقبایش بکشد. این سایت که یکی از اولین خرده فروشهای آنلاین دنیاست کار خود را با فروش کتاب آغاز کرد و هم اکنون در سبد محصولات فروشش تقریباً تمامی کالاها دیده میشود.
مشتریان آمازون علاوه بر خرید محصول میتوانند در هر لحظه از جدیدترین کالاها، کتابها، آهنگها و... ارائه شده توسط شرکتها مطلع شوند و انتخاب صحیحی در خرید داشته باشند.
یکی از موضوعات بسیار مهمی که باعث شده تا هر روز به تعداد مشتریان آمازون اضافه شود، ارتباط بین مشتریان آن است. هر مشتری میتواند توصیه، پیشنهاد و یا انتقاد خود از یک محصول را در سایت بگذارد تا دیگر مشتریان از تجربیاتش استفاده کنند.
سایتهای ارتباط و مکاتبه کاربران (Commuinication)
در این گروه رتبه یک برای ما ایرانیان شاید شناخته شده نباشد. سرویس مسنجر پر سرعت امریکن آنلاین (مخفف آن به نام AIM شناخته میشود) یکی از قدیمیترین سرویسهای اینترنتی است که کاربران میتوانند در آن محیط به گفتوگو با هم بپردازند، فایلهای مورد علاقه شان را به اشتراک بگذارند، و حتی در رومهای اختصاصی در مورد موضوع مشخصی بحث کنند.
مانند مسنجرهای دیگر، هر کاربر یک پروفایلی دارد که در آن خود را معرفی کرده و در واقع با داشتن یک شناسه کاربری صاحب یک اطاق مجازی میشود. AIM قابلیتهای مسنجرهای دیگر نیز مانند پیام گذاری بهصورت آفلاین را دارد.
سایتهای سودمند و سازماندهیکننده (Productivity)
در کشور ما با چنین وضعیت سرعت اینترنتی، کمتر کاربری از این سایتها استفاده میکند. این گروه از سایتها امکاناتی را در اختیار کاربرانش قرار میدهند تا به وسیله آن بسیاری از مسائل را بتوانند سازماندهی کنند که یکی از مهمترین آنها قرار ملاقاتها، وعدههای کاری، برنامههای روزانه و... است.
در واقع این سایتها یک دفتر مجازی را به شما میدهند تا بتوانید تمامی برنامههای روزانه تان را در آن وارد کنید، و در موقع مقرر هم برای انجام آن کارها پیغامی از سوی سایت برای شما فرستاده میشود. در این گروه30 Boxes بهترین سایت شناخته شده است که نشان دهنده کاربری آسان و تنوع خدمات ارائه شده از سوی این سایت است.
30 Boxes در واقع یک ابزار، مانند سررسید است و به راحتی با چند کلیک میتوانید تمامی قرارهای کاری و ملاقاتهای دوستانه تان را در آن وارد کنید و خیالتان از فراموشی آنها راحت باشد زیرا 30 Boxes حتماً به شما قبل از قرار یادآوری خواهد کرد.
کاربری بسیار آسان این سایت هم در نوع خود جذاب است و جالبتر از این خدمات، آموزشهای برنامه ریزی است که به کاربران ارائه میدهد. علاوه بر این خدمات، کاربران میتوانند سایتهای مورد علاقه و یا وبلاگ شخصی خود را به آن اضافه کنند تا هر روز از به روزرسانی آنها نیز مطمئن شوند.
سایتهای معرفی و ارائه نرم افزارهای جدید (Publishing)
مسلماً منتظر شنیدن نام سایتهای مایکروسافت در این گروه بودید ولی اشتباه نکنید، پر فروش با محبوبترین متفاوت است. در این گروه.Mac اپل در صدر جدول قرار دارد. این سرویس شرکت اپل بهترین درگاه ورودی و استفاده مشتریان اپل است که به مشتریان در ارائه خدمات و معرفی نرم افزارهای به روز شده کمک شایانی میکند.
کاربران در این گروه پس از ثبت نام، یک فضای ۱۰ گیگابایتی را در اختیار میگیرند و حتی یک پست الکترونیکی هم به آنها داده میشود. کاربران.Mac میتوانند در فورومهای مشخص به بحث و تبادل نظر در مورد انواع نرم افزارها و حتی دستگاههای ارائه شده توسط اپل بپردازند و حتی بسیاری از فایلها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
جستوجوگرها (Searcher)
یکی از عجیبترین نظرسنجیها را در این گروه میبینید. احتمال اینکه رتبه یک به گوگل تخصیص بگیرد بسیار بالا بود ولی در نهایت سایت Answers ، بهترین شناخته شد. اگر میخواهید در مورد چیزی بیشتر بدانید حتماً یک سری به سایت Answers بزنید و موضوع خود را در آن هم یک بار جستوجو کنید.
مانند یک دایره المعارف هر سؤالی را از آن بپرسید نه تنها از یک منبع بلکه با در اختیار داشتن ارتباط با تقریباً تمامی سایتهای دنیا، جوابهای گوناگون و بسیار کاملی را به شما میدهد. جالب اینکه مانند بریتانیکا و ویکی پدیا این سرویس اطلاعاتی موضوع را بهصورت کامل بررسی میکند و حتی نسبت به دیکته کلمات نیز حساس و طرز تلفظ موضوع را هم نشان میدهد.
سایتهای اجتماعی و معاشرتی (Social)
در این گروه کاربران ایرانی احتمالاً بیشتر از مای اسپیس استفاده میکنند ولی رتبه یک متعلق به بیبو (Bebo) است. بیبو تنها نمونهای از سایتی مانند مای اسپیس نیست بلکه یکی از بزرگترین و سریعترین رشد کاربری را در میان سایتهای اینترنتی داشته است که در نوع خود بینظیر بود.
در بیبو هر کاربری میتواند پروفایل مخصوص خود را داشته باشد، علاقهمندی هایش را دسته بندی و به دیگر کاربران معرفی کند تا درصورت تفاهم به بحث و گفتوگو در مورد آنها بپردازد و حتی فعالیتها، عکسها و فیلم هایشان را نیز با دیگران به اشتراک بگذارند.
اگر میخواهید از محبوبیت این سایت بیشتر بدانید همین بس که در کل سال ۲۰۰۶ در صدر جدول پرکلیکترینها در گوگل بوده است. امسال نیز به همین خاطر امریکن آنلاین پیشنهاد خرید ۸۵۰ میلیون دلاریش را به بیبو داد تا با در دست گرفتن این سایت محبوب عرصه جدیدی از تبلیغات اینترنتی را در اختیار بگیرد.