با آن که هنوز زمان اعلام شده برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به پایان نرسیده، اما گروه هایی از ساکنان منطقه 13 در شرق تهران کار و فعالیت روزانه را شروع کرده‌اند.

معابر و مغازه های شرق

همشهری آنلاین-پروانه بهرام‌نژاد: معابر شرق پایتخت بعد از پایان تعطیلات رسمی ابتدای سال نه تنها خالی از شهروندان نیست، بلکه بسیاری از اصناف مانند شیرینی فروشی‌ها و لباس‌فروشی‌ها دایر و میزبان مردم هستند. براساس مشاهدات خبرنگار همشهری آنلاین، از محله‌های مجیدآباد و تهرانپارس در محدوده شهرداری منطقه۴ تا خیابان‌های دماوند و امامت در محدوده منطقه ۱۳ تهران، بسیاری از مردم همچنان در معابر عمومی، آن هم بدون رعایت نکات بهداشتی رفت و آمد می کنند.

  • ساندویچی و شیرینی فروشی‌های فعال

کرکره برخی از مغازه‌ها همچنان پایین است اما مغازه های شیرینی‌فروشی، ساندویچی، عطاری، موبایل فروشی‌های محله هم چندین مراجعه کننده دارند. در میان آنها مکانیکی‌ها و مغازه‌های خدمات خودرویی هم شلوغ و پر مشتری هستند.
اینجا محله مجیدآباد است. یکی از بانوان که از در حال خارج شدن از شیرینی‌فروشی است، درباره علت حضورش می‌گوید: «بچه‌ها شیرینی هوس کرده بودند و در خانه لوازم پخت آن را نداشتم. وقتی از پنجره دیدم اینجا باز شده آمدم تا کمی شیرینی خشک بخرم.»
با این حال حضور مردم در معابر فرعی کمتر به چشم می‌آید ولی پسران نوجوان در گروه‌های مختلف سرکوچه‌ها مشغول گپ و گفت هستند. تعدادی هم که ساک ورزشی و توپ به همراه دارند، در حال بازگشت از فوتبال هستند.
«علی» یکی از اعضای این گروه می‌گوید: «تا کی می‌توانیم خانه بمانیم؟ خطا که نکرده ایم، فقط چند ساعت زیر پل و در خلوتی فوتبال بازی کردیم.»

  • حضور به بهانه خرید

ایستگاه بعدی ما محله تهرانپارس است. از فلکه چهارم تا سه راه تهرانپارس صدها مغازه و چندین مجتمع تجاری وجود دارد که برخی از مراکز تجاری باز هستند و مردم در آنجا رفت وآمد دارند. اگرچه فعالیت میوه و سبزی فروشی‌ها ممنوع نیست اما همه این مغازه‌های تهرانپارس دایر و مشتری‌ دارند.
یکی از بانوان که بدون دستکش و ماسک به خیابان آمده، وقتی از او درباره علت حضورش می‌پرسیم، یک قدم عقب می‌رود و می‌گوید: «آمده ام گوشت بخرم.» بعد سریع فاصله می‌گیرد و قدم‌هایش را تندتر می‌کند و دور می‌شود. در پیادرو برخی از بخش‌های محله تهرانپارس نیمکت‌هایی قرار دارد که هیچ وقت خالی نیستند و در این اوضاع هم میزبان مردم هستند. یکی از مردان سالمند که همراه یکی از جوانان روی نیمکت نشسته‌اند، درباره چرایی حضورش در اینجا می‌گوید: «از خانه نشینی خسته و کلافه شده‌ام. از بس همه بیکاریم مدام مشاجره داریم. بیرون می‌آیم تا کمی از آن فضا فاصله بگیرم.»

  • بازگشت از محل کار

اگرچه میزان حضور شهروندان در مقایسه با روزهای غیرکرونایی کمتر است اما برخی از اصناف خیابان‌های دماوند و امامت، سی‌متری نیروی هوایی و آیت از شیرینی و لباس‌فروشی و فروش لوازم قشم و کیشی گرفته تا لوکس‌فروشی معبر اصلی نیمه شلوغ و مغازه‌ها نیز باز هستند. این میان تعداد مسافران ایستگاه‌های سامانه اتوبوس‌های تندرو کم نیست. یکی از بانوانی که لباس اداری به تن دارد و در خیابان دماوند حدفاصل ایستگاه ابوریحان و آیت شرقی از اتوبوس پیاده شده، می‌گوید: «من هم دوست دارم کنار فرزندم در خانه بمانم اما وقتی اداره‌مان باز شده و باید در محل کار حضور داشته باشم، چند روز می‌توانم مرخصی بگیرم یا مقاومت کنم و نروم؟ دولت باید فکر اساسی و تعطیلی کامل برای همه به جز مراکز درمانی درنظر بگیرد. چراکه با این شرایط بعید است به این زودی از شر کرونا خلاص شویم و به زندگی عادی برگردیم.»

کد خبر 497758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha