جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌‌الملل: نشست اخیر دوستان لبنان که در کویت و در حاشیه نشست همسایگان عراق برگزار شد بیش از آنکه دغدغه‌ای برای حل بحران سیاسی بیروت داشته باشد به اجلاسی صرفاً تشریفاتی برای حمایت از دولت سنیوره تبدیل شد.

شرکت‌کنندگان اجلاس کویت, که بدون دعوت از ایران و سوریه برگزار شد، محور رویکرد خود را حمایت از دولتی قرار دادند که حتی خوشبین‌ترین حامیانش نیز امیدی به بقای آن ندارند.

کشورهای شرکت‌کننده در این نشست در بیانیه پایانی خود خواستار انتخاب فوری میشل سلیمان، فرمانده کنونی ارتش به‌عنوان نامزد مورد توافق گروه‌های درگیر بحران سیاسی بیروت برای تصدی پست ریاست‌جمهوری شدند.

این درحالی است که درگیری‌های چندی پیش ارتش لبنان با حامیان طیف مخالفان دولت که به کشته و زخمی شدن چندین نفر از نیروهای گروه 8مارس انجامید هم اینک تردیدهای جدی در میان سران طیف مخالفان در مورد سلیمان به‌وجود آورده است.

در این نشست وزیران خارجه کشورهای فرانسه، آمریکا، چند کشور اروپایی و نیز کشورهای عربی از جمله کویت، عربستان سعودی، قطر، امارات  متحده عربی، اردن، مصر و نیز طارق متری معاون وزیر خارجه کابینه فؤاد سنیوره و عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب و تیری رودلارسن، نماینده سازمان ملل در لبنان حضور داشتند.

کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، همچنین خواستار تشکیل دولت وحدت ملی و تکیه بر قانون جدید انتخابات مورد توافق طرف‌های لبنانی شدند. شرکت‌کنندگان در این نشست، حمایت کامل خود را از کابینه کنونی فؤاد سنیوره، نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده و از تمامی طرف‌های داخلی و خارجی لبنان خواستند تا به استقلال و حاکمیت لبنان احترام بگذارند.

این نیز از لطایف این نشست بود که کشورهایی که به گفته منابع داخلی لبنان اصلی‌ترین عامل ادامه بحران سیاسی بیروت هستند اینک خود خواستار محترم شمرده شدن حاکمیت لبنان شده‌اند.

ادامه بحران موجود میان سوریه و لبنان نیز بخش دیگری از بحث‌های شرکت‌کنندگان در این نشست بود و در بیانیه پایانی آن هم انعکاس یافت.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به حضور نیافتن سوری‌ها اعلام کرد، از ولید معلم همتای سوری وی برای حضور در این نشست دعوت شده بود ولی او با حضور در این نشست مخالفت کرده است. این در حالی است که وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که این دعوت، با تأخیر به دست وی رسیده است.

کوشنرهمچنین از موضع دولت سوریه در قبال بحران لبنان انتقاد و ابراز عقیده کرد که سوریه، خواهان حل‌وفصل بحران لبنان است اما نه از راهی که اکثریت حاکم بر لبنان آن را می‌خواهند.

به باور دمشق طیف حامیان غربی و عربی دولت سنیوره با ناکام ماندن تلاش‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهوری از طیف 14 مارس می‌کوشند به بحران بیروت ابعادی جهانی دهند.

تعویق برای بار هجدهم

تلاش اخیر طیف حامیان 14 مارس برای سنگین کردن کفه ترازو به سود دولت سنیوره در حالی انجام می‌گیرد که در هفته  گذشته هجدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهوری به‌دلیل عدم‌توافق گروه‌های سیاسی درباره ترکیب آینده دولت لبنان و نیز قانون انتخابات جدید، به تعویق افتاد.

لبنان بیش از 4 ماه است که رئیس‌جمهوری ندارد و رایزنی‌ها در این باره همچنان ادامه دارد.

گروه حاکم بر لبنان که از حمایت کشورهای غربی و عربستان‌سعودی برخوردار است خواستار انتخاب بدون قید و شرط میشل سلیمان، فرمانده ارتش فعلی لبنان به سمت ریاست‌جمهوری است.

کد خبر 49849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز