جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

محمد کرباسی: در حالی که سیاست‌ها و زندگی خصوصی نیکلا سارکوزی در سال اول دوره ریاست‌جمهوری‌اش باعث کاهش شدید محبوبیت او در میان مردم فرانسه شده است، وی سعی کرد در یک مصاحبه زنده تلویزیونی مردم این کشور را به آینده فعالیت‌های دولتش امیدوار کند.

سارکوزی در این مصاحبه ۱۰۰ دقیقه‌ای به مناسبت سالگرد ریاست‌جمهوری‌اش با اعتراف به اینکه در یک سال گذشته اشتباهاتی داشته و متوجه ناامیدی عمومی در این کشور است سعی کرد کمی انتقادهای بسیار از خود را در این مدت جبران کند، اما باز هم اعلام کرد که برای تغییر دادن فرانسه، اعمال اصلاحات ضروری است.

ناامیدی فرانسوی‌ها از سارکوزی آن قدر زیاد است که روزنامه لوفیگارو که طرفدار دولت به حساب می‌آید، نوشت:  زمان آن است که سارکوزی بار دیگر برای به دست آوردن دل مردم تلاش کند. سارکوزی در این مصاحبه گفت: من می‌توانم به خوبی نارضایتی را در مردم ببینم ولی علاوه بر این می‌بینم به کجا می‌روم و اعتقاد دارم که راهکار دیگری به جز این راه وجود ندارد.

سارکوزی در پاسخ به طرح این مسئله که مردم فرانسه از اوضاع راضی نیستند، بخشی از مسئولیت‌ها را بر گردن گرفت و سعی کرد مقداری از مشکلات فرانسه را به شرایط اقتصاد جهانی، افزایش بهای نفت و مواداولیه و اتفاق‌های غیرمنتظره برای دولت مرتبط کند. وی همچنین گفت من انتخاب شدم تا تغییراتی را که کشور به آنها نیاز دارد، ایجاد کنم پس باید تا پایان دوران ریاست‌جمهوری من صبر کرد و آن موقع در مورد اوضاع قضاوت کرد. من هنوز 3 سال وقت دارم.

سارکوزی در این مصاحبه تلویزیونی از جواب دادن به سؤالی در مورد زندگی خصوصی‌اش و ازدواج با یک مانکن ایتالیایی طفره رفت و گفت: من امشب اینجا آمده‌ام تا در مورد فرانسه و مشکلات مرد صحبت کنم و در مورد زندگی خصوصی‌ام باید بگویم که همه چیز خوب است. 

سارکوزی در بخش سیاست خارجی با اشاره به بحران ایجادشده میان این کشور و دولت چین هم گفت:  از آن چه در تبت اتفاق افتاده شگفت‌زده است و این موضوع را به رئیس‌جمهوری چین نیز خاطر نشان کرده است.

وی اعلام کرد: رهبران چین می‌توانند از واکنشی که در مسئله هنگ کنگ از خود نشان دادند در مسئله تبت نیز استفاده کنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین بار دیگر با اعلام حمایت کامل خود از رژیم‌صهونیستی بدون اشاره به وضعیت مردم غزه گفت، به هیچ عنون با رهبران حماس که خواستار نابودی اسرائیل هستند، گفت‌وگو نخواهد کرد.

وی بار دیگر با اعلام مخالفت شدید خود با ورود ترکیه به اتحادیه اروپا گفت: ترکیه متعلق به قاره اروپا نیست و درصورتی که مسئله ورود ترکیه به اتحادیه اروپا مطرح شود، وی از طریق برگزاری همه پرسی در فرانسه، رای این کشور را اعلام خواهد کرد.

مصاحبه با سارکوزی در حالی انجام شد که هیچ کدام از خبرنگاران حاضر در این برنامه تلویزیونی در مورد قرارداد اخیر همکاری هسته‌ای فرانسه با کشورهای مختلف هیچ سؤالی نکردند.

آخرین نظر سنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۷۹ درصد مردم اعتقاد دارند که دولت سارکوزی در مسیر درستی حرکت نمی‌کند.

در انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر هم با کاهش محبوبیت سارکوزی، حزب وی شکست خورد و روزنامه فرانسه تیتر زدند: مردم، سارکوزی را تنبیه کردند، هر چند او هنوز راه خود را می‌رود.

کد خبر 49881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز