سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: در گفت‌وگوهای خودمان با دیگران بارها این جمله‌ها را به کار برده‌ایم که: «من استعداد ندارم؛ فلانی استعداد خوبی دارد.»

 اگر از ما بپرسند که استعداد چیست نمی توانیم تعریف درستی از این کلمه ارائه دهیم، در حالی که به‌راحتی آن را برای خود یا دیگران به کار می‌بریم.

در زمینه درس و نمره هم اگر ضعیف عمل کرده باشیم، یکی از بهانه‌هایی که به زبان می‌آوریم همین است که می‌گوییم در این درس استعداد نداریم.

در فرهنگ لغت استعداد به معنی «آمادگی» و «توانایی» آمده است. اگر از به کار بردن جمله «استعداد ندارم» منظور این است که «آمادگی ندارم» خوب کافی است که با تنظیم برنامه ‌کاری و مطالعاتی آمادگی خود را برای روزهای امتحان بیشتر کنید.

مهم‌ترین فعالیت و کاری که در تنظیم برنامه باید به آن توجه داشته باشید، انجام دوره و مرور درس هاست که از این طریق می‌توانید وضعیت علمی خود را در هر درس مشخص کنید و در ادامه بررسی درس‌هایی که در سطح ضعیف‌تری هستید، زمان بیشتری در نظر بگیرید و یا با کمک گرفتن از دیگران وضعیت خود را بهتر کنید.

و اما اگر در به‌کار بردن کلمه «استعداد» منظور «توانایی» است که لازم است همان ضرب‌المثل معروف را یادآور شوم که «خواستن، توانستن است». یعنی کافی است که هر دانش‌آموزی به معنای واقعی و حقیقی موفقیت و پیشرفت را بخواهد، که در این صورت «توانایی» رسیدن به آن در او به‌وجود می‌آید.

اما این نکته نباید فراموش شود که لازمه خواستن واقعی تلاش و سخت‌کوشی است. بنابر این هر کسی که می‌گوید استعداد ندارم، یا معنی این کلمه را نمی‌داند و یا انتظار دارد بدون تلاش و زحمت، یک شبه به موفقیت و پیشرفت دست پیدا کند.

از دیگر کلمه‌هایی که این روزها دانش‌آموزان زیاد آن را به کار می‌برند عبارت «نمی‌کشم» است. وزنه‌برداری را در نظر بگیرید که در اولین روزهای تمرین، سنگین‌ترین وزنه را امتحان می‌کند، قطعاً این فرد توان انجام این کار را نخواهد داشت، بنابر این اگر بگوید که «نمی‌کشم» اصلاً حرف عاقلانه‌ای نیست؛ چرا که طبیعی است یک فرد بدون تمرین و بدون برنامه هرگز نمی‌تواند حتی یک قدم هم رو به جلو حرکت کند، چه رسد به این که ناگهان شروع به دویدن کند.

شیوه درست و منطقی آن است که ابتدا با انجام تمرین‌های سبک بدن خود را آماده کند و سپس به مرور تمرین‌های سخت‌تر و فشرده‌تری را انجام دهد. در باره درس خواندن هم  اولین کار یادگیری و فهم دقیق مطلب های درسی است و بعد از آن انجام تمرین‌های ساده. یعنی تمرین‌هایی که توان انجام آن را داریم. نباید در شروع کار سراغ تمرین‌های مشکل رفت. بعد از مهارت در حل تمرین‌های ساده، باید انجام تمرین‌های سخت‌تر را در برنامه خود قرار دهیم و به این شکل وضعیت درس خود را ارتقا دهیم.

پس به جای تنبلی و گفتن «من استعداد ندارم»، «من نمی‌کِشم» آستین‌ها را بالا بزنید و برای گرفتن نتیجه مطلوب از یک سال زحمت و تلاش، خودتان را خوب آماده کنید.

کد خبر 49907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز