شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

مصطفی شوقی، خبرنگار اعزامی همشهری به ژاپن: قهرمانی تیم ملی ایران نیز در سی و نهمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا چیزی نصیب ورزش ایران در المپیک نمی‌کند، حتی اگر این مسابقات گزینشی حضور در المپیک باشد.

شاید به همین دلیل است که حریفان تیم ملی ایران با آگاهی از حضور نداشتن حسین رضازاده در کانازاوای ژاپن، وزنه‌برداران اصلی خود را به این مسابقات نفرستاده‌اند؛ نه جابر سالم قطری آمده است و نه دوفین چینی که از او به عنوان حریف اصلی رضازاده در المپیک نام برده می‌شود.

سی و نهمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از صبح یکشنبه هشتم اردیبهشت، با حضور تیم‌هایی از 25 کشور قاره کهن آغاز می‌شود. بنا بر اعلام  مسئولان برگزاری، 25 کشور آسیایی در این دوره از مسابقات حضور دارند که تیم‌های ژاپن، چین، عراق، قزاقستان، عربستان، قطر، سوریه، تایلند و ازبکستان با ترکیب کامل به این دوره از مسابقات آمده‌اند. 117 وزنه‌بردار مرد حاضر در این  دوره از مسابقات از صبح فردا رقابت‌های خود را در سالن ایشی‌کاوا شهرکانازاوا آغاز خواهند کرد.

قبل از این قرار بود تیم ملی وزنه‌برداری ایران با ترکیبی کامل و با حضور حسین رضازاده قهرمان دو دوره المپیک در این مسابقات شرکت کند اما در روزهای پایانی اردوی ویژه این مسابقات، کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری تصمیم گرفت از وی استفاده نکند تا شانس اول کاروان ایران برای کسب مدال طلا در المپیک ۲۰۰۸، خود را آماده حضور در این رویداد بزرگ کند.

پس از اینکه فدراسیون وزنه‌برداری حسین رضازاده، علی فلاحتی‌نژاد و مهدی پانزوان را نیز به دلیل مصدومیت و بیماری به این مسابقات اعزام نکرد، در  نهایت کاروان ایران با 7 وزنه‌بردار راهی کانازاوا ژاپن شد.

تیم ملی وزنه‌برداری در دسته 69 کیلوگرم با کیانوش رستمی، در 77 کیلوگرم سهراب مرادی، در دسته 85 کیلوگرم حامد ابراهیمی و شهروز قربانی، در دسته 94 کیلوگرم  اصغر ابراهیمی و بالاخره در دسته 105+ کیلوگرم محمد صالحی و رشید شریفی ترکیب تیم ملی را در این مسابقات تشکیل می‌دهند.

ملی‌پوشان کشورمان در حالی از روز دوشنبه با کیانوش رستمی رقابت‌های خود را آغاز می‌کنند که این نوجوان 17 ساله در گروهB و بقیه در گروه A با حریفان به رقابت می‌پردازند.

کادرفنی تیم ملی از سهراب مرادی، محمد صالحی، رشید شریفی و اصغر ابراهیمی به عنوان وزنه‌برداران مدال‌آور  در این رقابت‌ها نام می‌برند. در آخرین رکوردگیری تیم ملی در کانازاوا، رشید شریفی با 190 کیلو گرم در یک‌ضرب با فاصله 23 کیلوگرمی تا رکورد 230 کیلویی رضازاده فاصله دارد.

وی همچنین در دو ضرب با 230 کیلوگرم با رکورد 263 کیلویی قهرمان جهان 33 کیلوگرم اختلاف دارد، اما اینها دلیل نمی‌شود که رشید شریفی و صالحی نمایندگان فوق‌سنگین وزن تیم ملی در مسابقات کانازاوا به فکر مدال نباشند.

به همین دلیل است که بنا بر اعلام کمیته فنی مسابقات این دو وزنه‌بردار در مجموع یک‌ضرب و دوضرب به ترتیب 400 و 380 کیلوگرم را به عنوان رکورد خود معرفی کرده‌اند که بالاتر از دیگر ورزشکاران گروه است.

همچنین اصغر ابراهیمی 730 در 94 کیلوگرم و سهراب مرادی با مجموع 330 کیلوگرم نفرات اصلی گروه خود هستند که شانس مدال‌آوری آنها بسیار زیاد است. بعد از ظهر شنبه همچنین مراسم افتتاحیه در هوایی بارانی و ابری برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات از ساعت 81 امروز به وقت ژاپن در شرایطی در سالن ایشی‌کاوا شهر کانازاوا برگزار خواهد شد که فضای این شهر هیچ نشانی از برگزاری چنین رویدادی ندارد و در سطح شهر نیز خبری از این مسابقات منتشر نشده است، حتی شبکه‌های تلویزیونی ژاپن نیز پوشش مناسبی برای این مسابقات نداشته‌اند.

مربی آلمان: رضازاده در المپیک حرف اول و آخر را می‌زند

سرمربی تیم‌وزنه‌برداری آلمان معتقد است رضازاده در پکن همانند دو دوره گذشته المپیک در سنگین وزن حرف اول و آخر را خواهد زد.فرانک مانتک افزود: «در چین نیز همه نگاه‌ها معطوف رضازاده است، چراکه او همچنان با 427 کیلوگرم رکورد جهان را در اختیار دارد.»

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر هیچ وزنه‌برداری نتوانسته به حدنصاب رضازاده دست یابد، اظهار داشت: «من فکر می‌کنم علت اینکه او در این یک سال اخیر در هیچ میدانی شرکت نکرده، این است که نمی‌خواهد به خود فشار بیاورد اما داستان المپیک چین فرق می‌کند.

قطعاً حسین برای ارتقای رکوردش به پکن خواهد آمد.»مانتک دومین امید سنگین‌وزن المپیک را ماتیاس اشتاینر، شاگرد خود می‌داند. او اعتقاد دارد وزنه‌بردار آلمان بسیار مصمم است و به شدت تمرین می‌کند.

وی تأکید کرد: «برای اینکه بخت قهرمانی اشتاینر را افزایش دهیم همزمان از 4 مربی بدنساز و متخصص پاورلیفتینگ به شکل وی‍ژه استفاده کرده‌ایم تا رقابت هیجان‌انگیزتری را با رضازاده داشته باشد.»

حسین رضا‌زاده در دو المپیک سیدنی و آتن دو طلای وزنه‌برداری را در دسته سنگین‌وزن به دست آورده است و همچنان از امیدهای مسلم ایران برای کسب دوباره نشان زرین است.

با توجه به 3 سهمیه تیم ایران در وزنه‌برداری بدون شک رضازاده یکی از نفرات اعزامی خواهد بود. او به مدت یک سال است که به دلیل آسیب‌دیدگی در هیچ میدان بین‌المللی شرکت نکرده به طوری که از ترس مصدومیت مجدد، در مسابقات آسیایی ژاپن هم حضور نیافت.

برنامه مسابقات:
دوشنبه (9 اردیبهشت)
دیدار دسته 62 کیلوگرم گروه A: ساعت 03:11 (03:6 به وقت ایران)
سه‌شنبه (01 اردیبهشت)
دیدار دسته‌های 69 و 77 کیلوگرم
گروه B: ساعت 9 (4 به وقت ایران)
دیدار دسته 69 کیلوگرم
گروه A : ساعت 03:11 (03:6 به وقت ایران)
کیانوش رستمی اولین نماینده کشورمان در این دسته حضور دارد و برای کشورمان با رقیبان آسیایی خود به رقابت خواهد پرداخت.
دیدار دسته 77 کیلوگرم
گروه A : ساعت 03:61 (03:11 به وقت ایران)
سهراب مرادی ملی‌پوش دسته 77 کیلوگرم کشورمان در این دسته حضور دارد و برای کشورمان به روی تخته خواهد رفت.
چهارشنبه (11 اردیبهشت)
دیدار دسته‌های 85 و 94 کیلوگرم
 گروه  B: ساعت 9 (4 به وقت ایران)
دیدار دسته 85 کیلوگرم
گروه A : ساعت 03:11 (03:6 به وقت ایران)
حامد ابراهیمی و شهروز قربانی در این دسته حضور دارند و برای کشورمان به مصاف حریفان خواهند رفت.
دیدار دسته 94 کیلوگرم
 گروه A : ساعت 03:61 (03:11 به وقت ایران)
اصغر ابراهیمی نماینده کشورمان در این دسته است.
پنجشنبه (21 اردیبهشت)
دیدار دسته‌های 105 و 105 + کیلوگرم
گروه B : ساعت 9 (4 به وقت ایران)
دیدار دسته 105 کیلوگرم
 گروه A : 03:11 (03:6 به وقت ایران)
 دیدار دسته 105 + کیلوگرم
گروه A : ساعت 41 (9 به وقت ایران)

محمد صالحی و رشید شریفی ملی‌پوشان فوق‌سنگین کشورمان در این دسته هستند.

کد خبر 50010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز