یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

ترجمه - ستاره سمائی: مسئولان بهداشت اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند، هواداران فوتبال که برای تماشای جام ملت‌ها به اروپا مسافرت می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری سرخک قرار دارند.

آمار و ارقام در سطح کشورهای اروپایی وقوع اپیدمی بزرگی در سوئیس و اتریش، 2کشوری که تابستان امسال میزبان مسابقات یورو 2008 خواهند بود، را نشان داده‌اند.در حال حاضر که فقط 8 هفته به برگزاری تورنمنت باقی مانده است، تیمی از متخصصان واکسیناسیون احتمال می‌دهند شرایط خطرناکی در پیش باشد. این کارشناسان به مردم هشدار داده‌اند تا نسبت به واکسینه شدن علیه این بیماری که بسیار واگیردار است، اطمینان حاصل کنند.

آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا (ECDC) نشان می‌دهد بیش از یک هزار و 300 مورد سرخک در 3ماه اول سال جدید از سراسر اروپا گزارش شده است که این مقدار در زمان مشابه سال گذشته 800مورد بوده است.

در سال 2007، سوئیس، انگلستان، رومانی و ایرلند کشورهایی بودند که بیشترین آمار ابتلا به سرخک را در 100 هزار نفر جمعیت داشتند. در حال حاضر نیز اپیدمی‌های بزرگی در سوئیس و اتریش در حال شکل‌گیری است. مسئولان دولتی اروپا اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود صدها هزار نفر از مردم، که ممکن است بعضی از آنها علیه بیماری سرخک واکسینه نشده باشند، برای دیدن مسابقات قهرمانی به کشورهای اتریش و سوئیس بیایند.

سوزانا جاکاب، مدیر ECDC می‌گوید: سرخک یکی از واگیردارترین ویروس‌هایی است که وجود دارد و باعث بیماری جدی و حتی مرگ می‌شود. اگر مردمی که واکسینه نشده‌اند در معرض این بیماری قرار بگیرند، ‌احتمال ابتلای آنها به سرخک بسیار زیاد است. در سال‌های اخیر اپیدمی‌های بزرگی در چندین کشور اروپایی رخ داده است، بنابراین خطری که میلیون‌ها نفر از اروپایی‌هایی که واکسن نزده‌اند را تهدید می‌کند، بسیار جدی است.

در دهه 1980، واکسن‌های معمول دوره کودکی در بیشتر کشورهای اروپایی مرسوم بوده است اما کودکان و جوانان بسیاری وجود دارند که شانس واکسینه شدن را نداشته‌اند و برخی از آنها از این کار طفره رفته‌اند، بنابراین برنامه حذف سرخک در اروپا تا سال 2010 غیرمحتمل است. تحقیقات نشان داده‌اند، میزان تزریق واکسن MMR در انگلستان، بعد از این بدنامی - که ممکن است واکسن سرخک احتمال ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد - کاهش یافته است.

پروفسور استیو فیلد، رئیس کالج رویال پزشکان عمومی می‌گوید: توصیه عمومی ما این است که بهتر است کودکان خود را واکسینه کنید. او در این باره توضیح می‌دهد: کودکان در انگلستان بیش از هر کشور دیگری در اروپا در معرض خطر قرار دارند. بنابراین این موضوع، تنها مربوط به یورو 2008 نمی‌شود! سرخک بیماری خطرناکی است که می‌تواند بسیار جدی و حتی کشنده باشد.

بی‌بی‌سی - 18 آوریل 2008

کد خبر 50066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز