به گزارش همشهری آنلاین، علی امام با اشاره به تخصیص تبصره TOD در فرآیند تصویب متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو تهران، خاطرنشان کرد: این تبصره یک ظرفیت ویژه و درآمدی پایدار برای توسعه خطوط مترو است.
وی گفت: با توجه به این که شهروندان برای ساختوساز باید نسبت به دریافت پروانه ساختمانی اقدام کنند، آن دسته از منابع مالی که از صدور پروانه حاصل میشود در صورتی که در شعاع ۳۰۰ متری ایستگاههای مترو و بی آر تی باشد باید برای توسعه حمل و نقل عمومی انبوهبر با تاکید بر سهم بالای مترو توسط شهرداری تهران هزینه شود.
امام با تاکید بر این که محوریت این تبصره «توسعه حمل و نقل با محوریت شهر» است، عنوان کرد: پیشبینی میشود هر سال از محل این تبصره مبلغی بالغ بر ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان به صورت متغیر و متناسب با شرایط، علاوه بر منابع مصوب در بودجه برای توسعه خطوط محقق شود.
وی تاکید کرد: انتظار ما تخصیص این مبلغ برای سال جاری است اما شرایط بد اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای شهرداری، بر عدد حاصل از این درآمد و نیز زمان تخصیص آن اثرگذار است.
وی با اشاره به این که تحقق این موضوع در تعامل و همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران و شرکت مترو صورت میگیرد، گفت: هر چند که این مبلغ در سال گذشته به دلیل در نظر نگرفتن این ردیف در جداول بودجه اجرایی نشد اما با تصویب متمم بودجه در بهمن ۹۸ موفق شدیم برای اولین مرتبه ردیف منابع حاصل از TOD را وارد بودجه کنیم.
مدیرعامل شرکت مترو در پایان گفت: امیدواریم بر اساس درآمدهای واقعی، تخصیصهای لازم برای توسعه خطوط از محل این تبصره انجام شود زیرا تحقق موارد مذکور یکی از راههای بهینه جهت ایجاد درآمد پایدار برای توسعه خطوط مترو در سالهای آتی است.
تصویب تبصره TOD به معنی پرداخت وجه اضافه از سوی شهروندان نیست و صرفاً شهرداری منابع حاصل از صدور پروانه ساختمانی شعاع ۳۰۰ متری ایستگاههای مترو و بی آر تی را برای توسعه حمل و نقل عمومی انبوهبر اختصاص میدهد.
نظر شما