همشهری آنلاین: احمدی‌نژاد در جریان مذاکرات مشترک با پرویز مشرف همتای پاکستانی خود خط لوله صلح را اقدامی بزرگ در جهت تحکیم دوستی و صلح در منطقه دانست.

به گزارش مهر، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که صبح دوشنبه (9 اردیبهشت) در راس هیئتی عالیرتبه وارد اسلام آباد شد، در دیدار با پرویز مشرف بر لزوم تعمیق مناسبات تهران - اسلام آباد تاکید کرد و گفت: بدون شک وقوع این امر به نفع کل منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی دو کشور برای توسعه روابط منطقه‌ای و جهانی بهره جست، افزود: ایران برای گسترش همکاری‌های خود با پاکستان در حوزه انرژی، برق و گاز آمادگی کامل دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران امنیت پاکستان را به مثابه پیشرفت و امنیت خود می داند و از این رو معتقدیم باید با توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی منطقه را به منطقه ای امن ، با ثبات و پیشرفته تبدیل نماییم.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از تفاهمات انجام شده میان هند و پاکستان برای پروژه خط لوله صلح اظهار داشت: امیدواریم هر چه زودتر این قرار داد نهایی و عملیاتی شود.

احمدی نژاد خط لوله گاز میان ایران، پاکستان و هند را عاملی موثر برای دوستی ملت‌ها و دولت‌های این کشورها دانست و گفت: بدون شک آغاز عملیات اجرایی مربوط به این خط لوله به منزله پیام روشنی است برای کسانی که تلاش آنها بر نا امن ساختن منطقه متمرکز شده است.

وی همچنین با قدردانی از مواضع پاکستان در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران،[ایران هسته‌ای] تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ جهانی در حال اضمحلال هستند و تلاش دارند مشکلاتشان را به منطقه ما منتقل کرده و از این طریق نا‌امنی را در منطقه توسعه دهند که قطعا در این هدف خود شکست خواهند خورد و در این میان همکاری کشورهای منطقه برای کاهش آسیب‌های این توسعه ناامنی بسیار مهم است.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش ظرفیت بالای ایران برای گسترش مناسبات تجاری با پاکستان را مورد اشاره قرار داد و گف: با حمایت دولت‌های دو کشور همکاری‌های دو جانبه در بخش خصوصی از جمله حوزه انرژی افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور بر تقویت ثبات و امنیت در افغانستان نیز تاکید کرد و افزود: تهران همواره خواهان امنیت و دوستی بین سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان بوده است چرا که همواره بیشترین آسیب نا‌امنی در افغانستان را ایران و پاکستان تحمل کرده‌اند. وی همچنین در این دیدار از پرویز مشرف برای سفر به  تهران دعوت کرد.

 مشرف نیز در دیدار با احمدی نژاد ضمن تاکید بر لزوم گسترش روابط تهران و اسلام آباد گفت: تمام بازیگران خارجی باید منطقه را ترک کنند و ایران و پاکستان می‌توانند با همکاری یکدیگر مشکلات منطقه را حل نمایند.

رئیس جمهوری پاکستان در دیدار با محمود احمدی نژاد ضمن ابراز خرسندی از پذیرایی از رئیس جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به زلزله زدگان و سیل زدگان پاکستان قدردانی کرد.

وی خواستار گسترش سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور شد و افزود: شرکت در سرمایه گذاری مشترک ایران و پاکستان تقویت شده و امروز هیچ مانعی برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور وجود ندارد.

رئیس جمهور پاکستان همچنین با اشاره به نیاز کشورش به برق خواستار افزایش واردات برق از ایران شد. مشرف همچنین خط لوله صلح را  برای کشورش بسیار با اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که پروژه این خط لوله نهایی و عملیاتی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فشارهای سیاسی غرب بر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اسلام آباد از حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت می کند.

رئیس جمهور پاکستان همچنین گزارشی از روند تنش زدایی سیاسی کشورش با هند را به احمدی نژاد ارائه کرد و گفت: امروز روابط پاکستان و هند در بهترین سطح خود نسبت به گذشته قرار دارد و ما به دنبال حل و فصل مسائل باقیمانده در خصوص کشمیر هستیم.

مشرف در پایان این دیدار با اشاره به آخرین تحولات منطقه و مسائل جاری در افغانستان، فلسطین و عراق خواستار حل مسالمت آمیز مشکلات منطقه شد.

کد خبر 50231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز