دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

«دریافت و انتشار اطلاعات شرکت‌ها به صورت مکانیزه، اصلی‌ترین برنامه اداره نظارت بر ناشران بورس در سال جاری است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس با بیان مطلب بالا گفت: سال 86 پس از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم،  مرحله نخست شبکه اطلاع‌رسانی ناشران بازار سرمایه (کدال) با حضور وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد. هم‌اکنون عضویت در این شبکه اختیاری است،  اما امیدواریم که تا پایان سال همة شرکت‌ها از این طریق اطلاعات خود را به بازار ارائه کنند.

امیرحمزه مالمیر با اشاره به این‌که سال گذشته از 75 شرکت برای پیوستن به سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی کدال دعوت شده، ادامه داد: آموزش‌های لازم در این زمینه داده شده و هم‌اکنون برخی از شرکت‌ها اطلاعات خود را از این طریق به سازمان ارائه می‌کنند.

البته براساس پیش‌بینی‌های انجام شده،  از ابتدای سال 88 ارسال اطلاعات از طریق کدال و استفاده‌ از آن اجباری خواهد شد. استفاده‌ از این سیستم‌ موجب می‌شود تا اطلاعات شرکت‌ها دقیق‌تر به سازمان منعکس شود.

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس در پاسخ به این سؤال که چه زیرساخت‌هایی برای استفاده‌ شرکت‌ها از کدال فراهم شده،  ابراز داشت: یکی از الزامات شرکت‌ها برای استفاده‌ از سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی،  داشتن سایت اختصاصی بود تا شرکت‌ها بتوانند برخی از اطلاعات مربوط را از طریق این سایت در اختیار سهامداران قرار دهند،  که این قسمت از کار اجرایی شده است. به علاوه،  آموزش‌های لازم به منظور استفاده‌ از این شبکه به شرکت‌های بورسی داده و جلسات مرتبط برگزار شده است که این آموزش‌ها کماکان ادامه دارد.

وی هدف از انجام این کار را برطرف شدن بخش عمده‌ای از مشکلات دانست و افزود: اطلاعات ارائه شده به بازار باید دارای 2 خصیصه سرعت و قابلیت اتکا باشد. هر 2 مورد یاد شده نیز از طریق کدال تأمین خواهد شد؛ زیرا هشدارهای لازم در سیستم‌ داده شده است.

به علاوه باتوجه به ظرفیت‌هایی که قانون بازار سرمایه در اختیار سازمان قرار داده است،  واحد نظارت بر ناشران بورس پس از بررسی اطلاعات ارسالی می‌تواند به افزایش قابلیت اتکا و شفافیت اطلاعات کمک شایانی کند.

همچنین اداره نظارت بر ناشران بورس درنظر دارد تا در بهار سال جاری مدت زمان توقف نماد معاملاتی را به میزان 5‌درصد نسبت به متوسط سال 86 کاهش داده و در تابستان نیز مدت زمان توقف نماد معاملاتی به میزان 5درصد نسبت به متوسط بهار 87، در پاییز 5 درصد نسبت به متوسط تابستان 87 و در زمستان امسال هم 5 درصد نسبت به متوسط پاییز 87 کاهش دهد.

کد خبر 50239

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز