معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قیمت مسکن به پارامترهای زیادی بستگی دارد، گفت: با انتشار اوراق مشارکت رهنی، معادلات مربوط به قیمت مسکن دستخوش تغییراتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس، سیدعلی حسینی تصویب و اجرایی‌شدن مقررات لازم برای انتشار اوراق مشارکت رهنی را یکی از برنامه‌های مهم معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در سال جاری اعلام کرد و گفت: هیات مدیره سازمان به زودی ضوابط تکمیلی این اوراق را تصویب خواهد کرد تا نخستین مجوز انتشار اوراق مشارکت رهنی صادر شود.

وی در مورد ساز و کار اوراق مشارکت رهنی افزود: با انتشار این اوراق، بانک‌ها می‌توانند مطالبات خود را به یک شرکت واسط منتقل کنند تا این شرکت به پشتوانه این مطالبات، اوراق مشارکت منتشر کند.

مجموعه این فرآیند به بانک‌ها کمک خواهد کرد، حساب سرمایه خود را آزاد کرده و بتوانند وام‌های جدید به مردم بدهند. بانک‌ها به واسطه نسبت کفایت سرمایه معین نمی‌توانند بیش از حد مجاز تسهیلات بدهند.

تخصیص مناسب تسهیلات جدید می‌تواند به نوبه‌خود هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا را در بازار مسکن تقویت و معادلات فعلی این بخش را تغییر دهد.

حسینی اظهار داشت: انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه مطالبات، می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را جمع‌آوری کند که این امر اثرات ضد‌تورمی نیز خواهد داشت.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی در سال ۸۷ گفت: بازار سرمایه از دو منظر با شبکه بانکی کشور در تعامل است.شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های زیر مجموعه بانک‌ها یا در بورس پذیرفته شده‌اند یا مدیریت تعدادی از شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند که بدون شک اجرای بسته فوق تاثیراتی را بواسطه این شرکت‌ها در بازار به همراه خواهد داشت.

وی گفت: حضور بانک‌های خصوصی به‌عنوان شرکت پذیرفته شده در بورس نیز می‌تواند اثرات مستقیم اجرای بسته سیاستی ـ نظارتی را در بازار نمایان سازد. به همین علت سازمان بورس و اوراق بهادار از ۳ بانک خصوصی حاضر در بورس خواسته است تا به‌طور مشخص اثرات این بسته را بر وضعیت مالی آتی خود ارائه کنند تا این سازمان پس از بررسی‌های لازم این اطلاعات را در اختیار بازار قرار دهد.

از سهامداران نیز خواسته‌ایم تا زمانی که بانک‌های مذکور اطلاعات مربوطه را ارائه نداده‌اند، در تصمیمات خود نسبت به خرید یا فروش سهام این بانک‌ها مفاد بسته سیاستی ـ نظارتی را مدنظر قرار دهند.

حسینی در مورد مخالفت بانک مرکزی با ارائه تسهیلات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خرید سهام گفت: در این زمینه سیاست‌های بانک مرکزی لازم‌الاجرا است لیکن باتوجه به پیوستگی بازار پول و سرمایه، امیدواریم بانک مرکزی همکاری‌های لازم را در حد توان برای رونق بازار سرمایه انجام دهد.

معاون سازمان بورس اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد سهام شرکت‌های دولتی که از طریق سازمان خصوصی عرضه می‌شود، کمبود نقدینگی در بازار محسوس است که یکی از راه‌های تقویت طرف تقاضا، ارائه تسهیلات به خریداران سهام است تا آنان بتوانند در برهه کنونی حضور فعالی در بازار سرمایه داشته باشند.

کد خبر 50099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز