دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

سید مهدی نبی‌زاده*: اگرچه پیش از سفر مهم رئیس‌جمهوری ایران به هند، مقامات آمریکایی در سخنانی تحریک‌آمیز در جهت آلوده‌کردن فضای مناسبات و روابط دو کشور تلاش کردند

اما کشور بزرگی مثل هندوستان با سوابق تاریخی آن نشان داد که به هیچ‌وجه اجازه دخالت دیگر کشورها در امور خود را نخواهد داد.

سخنان تعجب‌برانگیز مقامات آمریکایی درباره سفر رئیس‌جمهوری به هند، به ویژه توصیه معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به مقام‌های هند درباره روابط با ایران خارج از مناسبات دیپلماتیک بود و مصداق دخالت در امور داخلی یک کشور است و قطعا مداخله‌ها و نظریه‌پردازی‌هایی از این دست در روابط تهران و دهلی‌نو تأثیری نخواهد داشت، کما اینکه مقام‌های هندی نیز ضمن استقبال از سفر رئیس‌جمهوری به این کشور، پاسخ صریح و روشن خود را به ادعاهای مقام‌های آمریکایی داده‌اند.

از آنجایی که دو کشور دارای اشتراک‌های فرهنگی بسیاری هستند، قطعا این سفر می‌تواند زمینه همکاری‌های بیشتر هند و ایران را در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی فراهم آورد. شور و اشتیاقی که از چند روز پیش برای دیدار با رئیس‌جمهوری ایران در محافل مختلف هند حاکم شده، نشان از روابط برادرانه و دوستانه مردم دو کشور در طی سالیان است و این سفر علاوه بر استحکام روابط تهران و دهلی‌نو می‌تواند پیوند میان ملت‌ها را نیز بیش از پیش مستحکم کند.

قطعا در رایزنی‌های امروز دکتراحمدی‌نژاد با مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند، طرفین فارغ از جوسازی‌های اخیر آمریکا تحکیم روابط دو کشور را مورد تأکید قرار خواهند داد و زمینه را برای مناسبات بیشتر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم خواهند آورد.

*سفیر ایران در هند

کد خبر 50274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز