گروه سیاسی: قانون انتخابات 2راه را پیش روی نامزدهای انتخابات مجلس قرار داده است تا آنها درصورت اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات یا نتایج آن، شکایت خود را اعلام و مراجع قانونی نیز به شکایت آنها رسیدگی کنند.

روسای ستاد مرکزی بازرسی انتخابات کشور و هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران در گفت‌وگوهای جداگانه با همشهری این 2راهکار قانونی را تشریح کردند.

رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات کشور در تشریح راهکار اول گفت: هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه،  موظفند شکایات کسانی را که نسبت به نحوه برگزاری انتخابات اعتراض دارند تا 2روز پس از اعلام نتایج آرا بپذیرند که با این وصف،  به‌عنوان مثال نامزدهای حوزه انتخابیه تهران،  ری،  شمیرانات و اسلامشهر می‌توانستند تا دیروز شکایات خود را به صورت کتبی به هیأت‌های اجرایی ارائه کنند.

محمدحسین موسی پوربا اعلام این مطلب ادامه داد: براساس ماده‌ 68 قانون انتخابات مجلس،  هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه،  موظفند پس از دریافت شکایات و اعتراضات،  در 7روزی که قانون به آنها فرصت داده است در جلسه‌ مشترک با هیات‌های نظارت به موارد مطرح شده رسیدگی کرده و اقدام لازم را انجام دهند.

به گفته موسی‌پور ممکن است پس از بررسی شکایات نتایج برخی از صندوق‌ها ابطال شود که اگر ابطال آرا در نتیجه نهایی راه‌یافتگان به مجلس مؤثر باشد،  باید این موضوع به اطلاع و تایید شورای نگهبان برسد.

راهکار دوم

علاوه بر این قانون،  امکان دیگری برای طرح دیدگاه‌ها و شکایات مستند افراد پیش‌بینی شده است که رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران در توضیح آن اظهار داشت: بر اساس تبصره‌ یک ماده 68 قانون انتخابات مجلس،  افرادی که به نحوه برگزاری انتخابات معترض باشند، می‌توانند ظرف مدت 7روز از تاریخ اخذ رای،  شکایات مستند خود را کتباً به دبیرخانه‌ شورای نگهبان ارائه کنند.

ابراهیم رازینی افزود: شورای نگهبان نیز بر اساس مستندات ارسالی به بررسی این موارد می‌پردازد و به شکایات ارسال شده رسیدگی می‌کند.  رازینی درباره سقف زمانی اعلام نتایج رسیدگی به این شکایات اظهار داشت: علی القاعده باید نتایج رسیدگی توسط شورای نگهبان تا قبل از آغاز به کار مجلس جدید انجام شود.

کد خبر 50275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز