واقعیت امر این است که مدت زمان طولانی اقتصاد شهری نمی تواند تعطیل شود. کسب و کار شهری باید رونق داشته باشد و شهر باید دارای حیات اقتصادی باشد. کرونا توانسته است کسب و کارهای کوچک را تعطیل کند.

علی نوذرپور

در این میان صاحبان این مشاغل در معرض تنگنای شدید مالی هستند و مدت زمان طولانی این وضعیت نمی تواند ادامه یابد. دولت باید به اقشار در معرض گرفتاری اقتصادی کمک کند. در این میان خدمات عمومی شهری نیز باید استمرار یابد. پسماندها، جمع آوری و به مراکز دفع منتقل شود. ایمنی شهری مورد توجه آتش نشانان شهرداری قرار گیرد. میادین میوه و تره بار میوه ارزان در اختیار شهروندان قرار دهند. شهر در برابر خطرات سیل محافظت شود و برنامه های فرهنگی و هنری برای جان بخشیدن به حیات معنوی شهری اجرا شوند. بوستان ها برای گذران اوقات فراغت شهروندان و ایجاد حس و حال زندگی، حفظ و گسترش یابند. اما نکته مهم این است که حیات شهری و استمرار آن با ارائه خدمات عمومی و رونق کسب و کار شهری نباید بهداشت و سلامت مردم را به خطر اندازد. کرونا بی رحم است و هر روز افراد زیادی را مبتلا می کند و تعدادی از همشهریان عزیز را از ما می گیرد.

  • مدیریتی فعال با برنامه واقع بینانه

  شهر باید به حیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اش ادامه دهد تا ساکنان آن بتوانند زندگی کنند و از سوی دیگر در معرض آسیب کرونا قرار نگیرند و مراقبت ها و رعایت ها به گونه ای باشد که از تعداد و شدت بیماری کاسته شود و به مرور تحت کنترل قرار گیرد و شر آن کم شود. برای تحقق این امر و پاسخ به پارادوکسی که شکل گرفته، مدیریت بحران در چارچوب قانون مدیریت بحران باید به خوبی برقرار شود. مدیریتی واحد، فعال و دارای برنامه واقع بینانه نیاز جدی امروز است. مدیریتی که برای حفظ حیات اقتصادی و رونق کسب و کار شهری پروتکل های بهداشتی مناسب تهیه و ابلاغ کند و ذینفعان نیز اجرا کنند. کارگاه های ساختمانی فعال باید پروتکل بهداشتی ویژه خود داشته باشند و شهرداری ها و مهندسان ناظر بر رعایت آن به جدی نظارت کنند. بوستان ها و فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرند ولی در استفاده و بهره برداری از آنها، مردم فاصله فیزیکی را رعایت کنند و از حضور گروهی و ایجاد تجمعات اجتماعی بپرهیزند. فروشگاه ها و مغازه ها نوبتی پذیرش کنند و با جلوگیری از ازدحام مشتریان و با ضدعفونی وسایل و تجهیزات خود اقدام به فعالیت کنند. صف نانوایی ها با رعایت فاصله مناسب تشکیل شود و نانوایی ها نان را بدون آلودگی و با ضدعفونی کردن محل کار و خود به مشتریان تحویل دهند. شهرداری ها با جلوگیری از حضور کولی کتفی ها (زباله گردها) پسماندها را به موقع جمع آوری و به مراکز دفع منتقل کند و نیز خدمات شهرسازی را به درستی و به موقع و با رعایت نکات بهداشتی انجام دهند.

  • رابطه مطلوب مدیریت شهری و شهروندان

در منطقه 22  تلاش شده است با اطلاع رسانی به موقع به شهروندان درباره چگونگی مقابله با این ویروس عملیاتی کردن فاصله گذاری اجتماعی به بهترین شکل انجام شود. این مهم جز با رابطه مطلوب بین مدیریت شهری و شهروندان میسر نبود. اینکه منطقه 22 جزو مناطق سفید از نظر ریسک ابتدا به کرونا در نقشه های منتشر شده نشان داده شود، نشان از این دارد که شهروندان به توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا و توصیه های مدیریت شهری عمل کرده اند. اوج همکاری شهروندان را در روز 13 به در مشاهده کردیم؛ علیرغم اینکه منطقه 22 همه ساله در این روز پذیرای میلیون ها شهروند تهرانی برای حضور در فضای سبز منطقه 22 است اما شهروندان برای صیانت از خود محدودیت های صورت گرفته در بوستان های منطقه از سوی مدیریت شهری را پذیرفتند. از سوی دیگر ضدعفونی کردن معابر و توزیع لوازم بهداشتی به گروههای هدف و آموزش به اصناف برای پیشگیری از ابتدا به ویروس کرونا در کنار آموزش به شهروندان از طریق سراهای محله از دیگر اقداماتی است که مدیریت شهری با همکاری شهروندان برای سفید نگهداشتن منطقه 22 انجام داده است و در پایان ضرورت زندگی و ادامه آن در شرایط کنونی، تهیه و تدوین و ابلاغ دستورالعمل های بهداشتی برای بهره برداری از فضاهای مختلف کسب و کار و نیز ارائه خدمات شهری است. این دستورالعمل ها در حوزه های مأموریتی و وظایفی شهرداری ها ضروری است. در حوزه های مختلف خدمات شهری و محیط زیست، شهرسازی، فنی و عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و حمل و نقل شهری نیاز به تدوین این دستورالعمل هاست. با آگاهی های عمومی و ارتقای فرهنگی شهروندی و آشنایی و آمادگی مردم برای مبارزه با این ویروس، زمینه تحقق دستورالعمل های بهداشتی و حفظ نسبی کسب و کارها و اقتصاد شهری فراهم است. دولت و مردم در این مبارزه در کنار هم قرار گرفته اند و باید کنار هم بمانند.
 

کد خبر 502996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha