افزایش نرخ بنزین و به تبع آن اعتراضات گسترده از سوی مردم را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته توصیف کرد، اصلاح اقتصادی کلان که اعتراض به آن، بیش از ۱۰۰ شهر را درگیر کرد و منجر به وارد شدن خسارات مادی، زخمی یا کشته ‌شدن تعدادی از شهروندان شد.

رحمانی فضلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، بیش از یک ماه از پشت سر گذاشتن سال ۹۸ می‌گذرد؛ سال سختی که با سیل اول سال نو آغاز شد و با شیوع یک بیماری ویروسی به پایان رسید. سیل نوروزی، نوسانات بازار ارز، تورم و اقتصاد آشفته، افزایش نرخ بنزین، اعتراضات آبان، اسقاط هواپیمای اوکراینی، رد صلاحیت‌های گسترده و برگزاری انتخابات با حضور کرونا جملگی حوادث یک سال گذشته است که هر کدام تبعات اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و... داشت اما در یک سال گذشته اگرچه ناظران این حوادث را تحلیل کردند اما تحلیل‌های مسوولان و مقامات همواره همچون اسناد محرمانه میان خودشان دست ‌به دست شد و به هیچ رسانه‌ای راه نیافت.

افزایش نرخ بنزین و به تبع آن اعتراضات گسترده از سوی مردم را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته توصیف کرد، اصلاح اقتصادی کلان که اعتراض به آن، بیش از ۱۰۰ شهر را درگیر کرد و منجر به وارد شدن خسارات مادی، زخمی یا کشته ‌شدن تعدادی از شهروندان شد. در این مورد نیز مسوولان وقت هرگز تحلیل دقیقی از کنش و واکنش مردم و راهکارهای موجود برای جلوگیری از این اعتراضات ارایه نکردند با این حال روز گذشته وزیر کشور خبر داد که تحلیل این اتفاقات را به مقامات ارایه کرده است. 

  • دفاع وزیر کشور از اقدامات امنیتی صورت گرفته

عبدالرضا رحمانی‌فضلی  که روز گذشته در مراسم بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان، روسا و مدیران نیروی انتظامی به صورت ویدیوکنفرانس حضور یافت و سخنرانی کرد در خلال صحبت‌هایش به اعتراضات آبان ۹۸ اشاره و از اقدامات امنیتی صورت گرفته دفاع کرد و گفت: «اتفاقات روی ‌داده پس از افزایش قیمت بنزین نیازمند تحلیل مستقلی است که خودمان این تحلیل را داریم، دقیقا مشخص است و گزارش و مستندات‌مان را به تمام مسوولان نظام ارایه دادیم و آماده هستیم درباره تصمیماتی که گرفتیم پاسخگو باشیم و معتقدیم تصمیمات خوبی گرفته شد.»

 او همچنین با اشاره به اقدامات این نهاد در مواجهه با اتفاقات رخ داده گفت: «درنهایت کار در چند بعد ازجمله امنیتی، اقتصادی، فنی و اطلاع‌رسانی تقسیم شد؛ ما وظیفه خود را در بحث اجرای این طرح به‌خوبی انجام دادیم و تقریبا ۱۷ تا ۱۸ ساعت مساله‌ای درباره اجرای این موضوع نداشتیم.»

  •  ۹۸ سال خاصی بود

رضایت از عملکرد همه نهادها در جریان حوادث آبان ۹۸ و البته مجموعه حوادث رخ داده در این سال در گفته‌های سردار باقری، فرمانده ستادکل نیروهای مسلح هم که دیگر سخنران این برنامه مجازی بود، دیده می‌شود.

باقری ضمن تاکید بر اینکه «سال ۹۸ سال خاصی بود، هم برای کشور و هم برای نیروی انتظامی» گفت: «اما ناجا توانست بیش از بسیاری از ارکان‌ با حضور به‌موقع در صحنه بهترین ماموریت‌ها را انجام دهد.»

این رضایتمندی در حالی است که نه‌تنها هیچ نهادی تحلیل مستقلی از حوادث آبان نداشته، بلکه همچنان تعداد کشته‌شدگان این حوادث مشخص نیست و هیچ نهادی مسوولیت اعلام آن را برعهده نمی‌گیرد. پیش از عید اختلافی میان دولت و شورای عالی امنیت ملی در این مورد وجود داشت که با شیوع کرونا همه ‌چیز تحت‌الشعاع این ویروس ناخوانده قرار گرفت و به نظر می‌رسد که اگرچه تحلیل حوادث رخ داده اما پنهان‌کاری آماری نیز همچنان ادامه دارد.

البته وزیر کشور در بخشی از سخنرانی خود هشدار داده که «اساس امنیت کشور، رضایتمندی مردم است»، هشداری که شاید از دل همان تحلیل مستقل وزارت کشور برآمده باشد که به دست مسوولان رسیده و رسانه‌ای نشده‌ است.

کد خبر 503364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha