سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

علی قلم سیاه: ورود به صحنه المپیک را می‌توان امید و آرزوی ورزشکاران نخبه جهان برشمرد. ورزشکاران کشور ما نیز تاکنون 49 سهمیه المپیک کسب کرده‌اند

و در صورتی‌که 3 نفر از ورزشکاران کشتی فرنگی به این جمع اضافه شوند، ایران 52 نفر سهمیه ورود به بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیک پکن 2008 خواهد داشت. این بازی‌ها رأس ساعت 8 بعدازظهر روز هشتم ماه هشت سال 2008 در پکن آغاز می‌شود.

چرخه‌ای از عدد خوش‌یمن 8 که برای چینی‌ها سرآغاز تحول دیگری خواهد بود.در میان 49 نفر انتخاب شده فعلی 2 نفر از زنان ایرانی نیز جای دارند که اولی سارا خوش‌جمال فکری منتخب از اهالی ورزش‌های رزمی‌ و از تکواندو و دیگری از خطه دلیرپرور کرمانشاه خانم هما حسینی است که ورزشکار رشته قایقرانی/پاروزنی یا کرجی رانی و یا رویینگ (Rowing) است که از رشته‌های ورزشی زیربنایی بازی‌های المپیک نوین محسوب می‌شود.

رشته رویینگ به علت سابقه طولانی در المپیک و نفوذ رئیس جهانی آن که از اعضای شورای المپیک جهان (IOC Member) نیز هست، قادر به جذب تعداد ورزشکاران بیشتری است تا رشته کانویینگ. به‌طورمثال در رشته مسابقات سهمیه‌بندی قاره‌ای، رشته کانویینگ می‌تواند فقط نفرات اول هر رشته را برای حضور در بازی‌های المپیک بپذیرد در حالی‌که رویینگ قادر است تا نفرات پنجم مرحله نهایی را برای ورود به صحنه المپیک پذیرا باشد.

این تعداد پذیرش از اهمیت حضور دو ورزشکار مرد و زن ایران، محسن شادی پسر جوان 20 ساله آذری اهل بوکان و هما حسینی دختر جوان اهل کرمانشاه نمی‌کاهد، بلکه نقطه و مرکز اتکای ارزشمندی از تلاش کمیته رویینگ، مربی کاردان و برجسته رومانی‌الاصل آن و تدبیر مدیریتی احمد دنیامالی رئیس فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب است که زیربنای این رشته ورزشی را در خلال 3 سالی که از عمر این رشته در ایران می‌گذرد، صحیح و استوار بنا گذاشته‌اند.

گفتنی است اولین حضور قایقرانان ایرانی در المپیک به المپیک سال 2000 سیدنی برمی‌گردد که قایقران برجسته گیلانی نادر عیوضی با استفاده از کارت مزیت (وایلد کارت wild card) فدراسیون جهانی قایقرانی ICF در رشته کانویینگ به المپیک راه یافت. قهرمانی و کسب مدال المپیک برای قایقران ایرانی راه یافته دور از انتظار است ولی آینده درخشان و روبه پیشرفت این ورزش قهرمانی در ایران انتظار به‌جایی است.

 *کارشناس ورزش

کد خبر 50365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز