سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دولت‌ها نباید صادر کردن «گذرنامه‌های ایمنی» یا «گواهی بی‌خطر بودن» را به عنوان شیوه‌ای برای خروج از قرنطینه کرونا در دستور کار قرار دهند.

immunity

به گزارش همشهری آنلاین سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در حال حاضر «هیچ شاهدی» وجود ندارد که آنتی‌بادی‌هایی که در بدن افراد پس از بهبودی از ویروس کرونا تولید می‌شود بتواند از آنها در برابر عفونت دوباره محافظت کند.

این سازمان هشدار داد چنین اقدامی در واقع ممکن است باعث افزایش سرایت ویروس شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افرادی که تصور می‌کنند در برابر بیماری مصون شده‌اند، ممکن است دیگر احتیاطات برای جلوگیری از انتقال ویروس را رعایت نکنند.

برخی از دولت‌ها قصد دارند که به افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود پید کرده‌اند اجازه رفت‌وآمد یا بازگشت به کار را بدهند.

محدودیت‌های اعمال شده بر رفت‌وآمد برای توقف انتشار ویروس کرونا باعث فلج شدن اقتصاد کشورها در سراسر جهان شده‌ است.

اکنون شمار موارد ثابت‌شده بیماری به ۲.۸ میلیون مورد رسیده است و شمار تلفات بیماری به حدود ۲۰۰۰۰۰ مورد رسیده است.

اغلب بررسی‌های انجام شده تا به حال نشان داده‌اند که افراد بهبودیافته از عفونت ویروس کرونا آنتی‌بادی در خونشان دارند- اما در برخی از افراد میزان این آنتی‌بادی‌ها بسیار پایین است.

این یافته بیانگر آن است که بخش دیگری از دستگاه ایمنی به جز آنتی‌بادی‌ها که مسئول «ایمنی تطبیقی» هستند، یعنی سلول‌های T هم که در «ایمنی ذاتی» دخیل هستند، ممکن است برای بهبودی  بیماران نقشی حیاتی داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تا به حال هیچ بررسی انجام نشده است که ثابت کند وجود انتی‌بادی‌های ضد ویروس باعث ایجاد مصونیت در برابر عفونت مجدد در انسان‌ها می‌شود.

این سازمان در بیانیه‌اش می‌گوید: «در این نقطه از پاندمی ویروس کرونا، شواهد کافی درباره تاثیربخش بودن ایمنی به واسطه آنتی‌بادی در بیماران وجود ندارد تا بتوان دقت به اصطلاح «گذرنامه ایمنی» یا «جواز بی‌خطر بودن» را تضمین کرد.»

سازمان جهانی بهداشت همچنین می‌گوید تست‌های آزمایشگاهی برای شناسایی آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا هنوز باید مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرند تا دقت‌شان معلوم شود. همچنین این تست‌ها باید بتواند میان عفونت قبلی با و یروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-۲) که باعث پاندمی فعلی شده است و عفونت با شش نوع دیگر شناخته‌شده کروناویروس که در محیط در گردش هستند، تفاوت بگذارد.

کد خبر 504944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha