پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از 40 سال نظریه‌پردازی، دانشمندان اعلام کردند که توانسته‌اند نوع چهارم پایه‌ای مدارهای الکتریکی حافظه را کشف کنند

که می‌تواند به ساختن کامپیوترهایی بینجامد که نیازی به بوت‌شدن نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران شرکت هیولت - پاکارد  که چهارشنبه 30 آوریل (11 اردیبهشت) خبر این کشف را اعلام کردند، می‌گویند این یافته که تا به حال به صورت نظری مطرح بوده است، می‌تواند میلیون‌ها نفر را از  ملال ناشی از انتظار برای به اصطلاح بالا آمدن کامپیوتر رهایی بخشد.

ظریه‌ پایه‌ای الکترونیک به ما می‌آموزد که  در یک مدار غیرفعال (passive circuit) سه جزء اصلی وجود دارد: مقاومت‌ها، خازن‌ها و القاکننده‌ها.

اما در دهه 1970 لئومن چوآ از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی این نظریه را مطرح کرد که باید جزء چهارمی هم وجود داشته باشد که آن را "مقاومت حافظه‌دار" (memoristor) نامید و تلاش کرد با  معادلات ریاضی وجود آن را ثابت کند

اکنون گروهی از پژوهشگران شرکت هیولت پاکارد به سرپرستی استانلی ویلیامز ثابت کرده‌اند که چنین "مقاومت‌‌های حافظه‌‌داری" وجود دارند. آنها مدلی ریاضی و نمونه‌ای فیزیکی از مقاومت حافظه‌‌دار ایجاد کرده‌اند. نتایج کار این دانشمندان در شماره اخیر نشریه Nature  منتشر شده است.

ویلیامز در این باره می گوید: "این وسیله با هر وسیله الکتریکی دیگر متفاوت است. هیچ ترکیبی از مقاومت، خازن و القاکننده این خاصیت را ایجاد نخواهد کرد."

او این خاصیبت را به آب جریان یافته در یک شلنگ باغبانی تشبیه می‌کند. در یک مدار معمولی، مانند آن است که آب در بیش از یک جهت جریان پیدا می‌کند، اما در مقاومت حافظه، مانند آن است که شلنگ به یاد می‌آورد که آب ( یا جریان) از کجا جریان پیدا می‌کند و در آن جهت باز می‌شود تا جریان بهبود پیدا کند. اما اگر آب (یا جریان) از جهت دیگری جریان یابد، شلنگ منقبض می‌شود.

ویلیامز می‌گوید: "مقاومت حافظه‌‌دار هم جهت و هم مقدار باری را که از میان آن جریان پیدا می‌کند، به یاد می‌آورد."

این کشف تنها ارزش دانشگاهی ندارد، بلکه به گفته ویلیامز می‌تواند به ایجاد نوع جدیدی از حافظه کامپیوتر منجر شود که نیازی به بوت‌شدن نداشته باشند.

کامپیوترهای فعلی از یک "حافظه به دسترسی اتفاقی دینامیک"   یا DRAM استفاده می‌کنند که هنگامی که کامپیوتر خاموش می‌شود، از دست می‌رود؛ و باید هر بار که کامپیوتر روشن می‌شود دوباره هارد درایو  آن را ارزیابی کند.

اما به گفته ویلیامز کامپیوتری که این نوع جدید مدار حافظه‌دار را دارا است، هیچ‌گاه حتی هنگامی که خاموش است، "جای خود را از یاد نمی‌برد" ، بنابراین  به محض اینکه این کامپیوتر را روشن کنید، بالا می‌آید.

ویلیامز می‌گوید شناخت اجزای این مدار جدید می‌تواند در تلاش‌ شرکت‌ها برای ساختن وسائلی هرچه کوچکتر هم مهم باشد.

او می‌گوید"چنین مداری برای پیشرفت بیشتر در حوزه نانوالکترونیک هم اهمیت دارد و هرچه اندازه وسائل کوچکتر می‌شود،اهمیت بیشتری پیدا می‌کند."

کد خبر 50572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز