یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: طی مراسمی که عصر روز شنبه 14 اردیبهشت در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شد جشنواره تئاتر دانشگاهی با معرفی برترین‌های خود در رشته‌های بازیگری زن و مرد، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی صحنه و لباس به کار خود پایان داد.

 ابتدای این مراسم بیانیه‌ هیأت داوران قرائت شد؛ بیانیه‌ای که از رشد تئاتر دانشجویی در این دوره خبر می‌داد و باز هم اشاره‌هایی به ضعف در حوزه نمایشنامه‌نویسی داشت.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده بود:«نخستین کلام هیات داوران یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی قدردانی از تلاش مدرسان و دانشجویان شرکت‌کننده در این آیین باشکوه است و نیز سپاس از تمامی کسانی که یک‌سال، بی‌وقفه تلاش کردند تا زحمات هنرمندان خلاق عرصه تئاتر دانشگاهی به بار بنشیند.

هیأت داوران، خرسند است که در این دوره، شاهد پیشرفت‌های محسوس در عرصه‌های گوناگون تئاتر دانشگاهی از جمله بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه وگام‌های رو به جلوی فعالان تئاتر در دانشگاه‌های غیرتئاتری بوده است و چشم امید دارد که در عرصه‌ نمایشنامه‌‌نویسی که زیربنای تئاتر است، در دوره‌های آتی، تحولاتی چشمگیر را به نظاره بنشیند زیرا کاستی‌ و کاهلی در این عرصه، سبب‌ساز رویکرد قابل تأمل گروه‌های دانشجویی به متون غیر‌ایرانی شده و این درحالی است که مضامینی بسیار متنوع و قابل طرح پیرامون دانشجویان برای آفرینش متون نمایشی محکم وجود دارد که اندکی مغفول مانده است، زیرا تجربه‌های هرچند کم‌تعداد دانشجویان در این دوره نشان داد که می‌توان آثاری اندیشمندانه و عمیق را بر صحنه‌های پرجنب‌و جوش تئاتر دانشجویی شکل داد.

همچنین منتظریم تا مسئولان امور فرهنگی وزارت علوم که این‌چنین برای تئاتر ارزش قائلند و دغدغه‌ رونق بیش از پیش این هنر را در دانشگاه دارند، از اجرای نمایش‌ها نه فقط در سالن عمومی شهر بلکه در سالن‌های تئاتر دانشگاهی در سراسر کشور حمایت کنند. بی‌تردید، تلاش در این مسیر نتایجی درخشان در پی خواهد داشت.»

هیأت داوران متشکل از تاجبخش فنائیان، سعید کشن‌فلاح، فریدون علیاری، عبدالحی شماسی و رحمت امینی، آرای خود را بدین شرح اعلام کرد: در بخش طراحی صحنه سعید حسنلو برای طراحی صحنه‌ نمایش «روز، داخلی، 12‌شب»، علی فرجام‌فر و نوید سیمبر برای طراحی صحنه نمایش «گوریل پشمالو» و سارا فرزادفر برای طراحی صحنه نمایش «30» و صادق بهاری برای طراحی صحنه نمایش «سریان» تقدیر شدند.

در بخش بازیگری مرد امیرسلطان احمدی برای بازی در نمایش «30»  مهدی اعتمادسعید برای بازی در نمایش «پاره سنگ در جیب‌هایش»، سهیل مستجابیان برای بازی در نمایش «بگرد تا بگردم»  نوید محمدزاده برای بازی در نمایش «پسران آفتاب» و هوتن شکیبا برای بازی در نمایش «ویلن‌هایتان را کوک کنید» تقدیر شدند.در بخش بازیگری زن مژگان خالقی برای بازی در نمایش‌های «لطفا با مرگ من موافقت کنید» و «روز داخلی 12 شب» لیلا برخورداری برای بازی در نمایش‌‌های «خداحافظ»، سمیه شوقی برای بازی در نمایش‌ «کلفت‌ها» و «خیر و شر»، فرانک کلانتر برای بازی در نمایش‌‌های «لطفا با مرگ من موافقت کنید» و معصومه رحمانی برای بازی در نمایش «30» تقدیر شدند. در بخش متن لوح تقدیر به ساناز بیان و امیر کیان‌پور برای نگارش نمایشنامه‌ «خواب‌های خاموشی»، محمدهادی قائمی برای نگارش نمایشنامه «روزی روزگاری مونت فرمی» و سارا فرزادفر برای نگارش نمایشنامه «30» جوایزی اهدا شد.

در بخش کارگردانی سارا فرزادفر برای نمایش «30»، آیدا کیخایی برای نمایش «خداحافظ»، محمدجواد استادی برای نمایش «سرهنگ و پرندگان»  مهرداد هنرمند برای نمایش «روز، داخلی، 12‌شب» و الهام خداوردی برای نمایش «لطفا با مرگ من موافقت کنید» تقدیر شدند.

هیات داوران به‌دلیل رعایت شاخص‌های خلاقیت، نوآوری، تجربه‌گرایی، هماهنگی و انسجام عوامل هنری شامل کارگردانی، نمایشنامه نویسی، بازیگری و طراحی صحنه، نمایش «در اکتبر 1815 آزاد شد، سال 1796 وارد آنجا شده بود و به جرم شکستن یک شیشه و برداشتن یک نان» را به‌عنوان نمایش برگزیده یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران انتخاب می‌کند و جایزه ویژه جشنواره را به این گروه اهدا می‌کند. در بخش نمایشنامه‌خوانی و در رشته کارگردانی جوایزی به محمد نادری برای کارگردانی نمایشنامه‌خوانی «برای نوشا به خاطر تولدش»، هدیه رضایی برای کارگردانی نمایشنامه‌خوانی «مهمانسرای دو دنیا» و امین عظیمی برای کارگردانی نمایشنامه‌خوانی «اکوئوس» تعلق گرفت.

در بخش خوانشگر مرد نیز از مهران نایل، کیوان فهیمی و حمید دهقانی تقدیر به عمل آمد.
از خوانشگر‌های زن نیز نیکا سلیمانی، آسیه میرحسینی و سوگل قلائیان موفق به کسب جوایز این دوره شدند.

در بخش متن نمایشنامه‌خوانی محسن زمانی برای نگارش نمایشنامه‌ «شنبه‌های رفتن»، سلمان فرخنده برای نگارش نمایشنامه «سه نخ آخر»، علی‌میمندی برای نگارش نمایشنامه‌ برای «نوشا به خاطر تولدش» و امین عظیمی تقدیر شدند.

در بخش برگزیدگان مسابقه خیابانی (بخش آیینی - سنتی) نیز جوایزی به علی روحی برای نمایش «سالار جنوب»، فریدون احمدی برای کارگردانی نمایش «دشت بلوط و بنفشه»، رضا برات‌زاده برای کارگردانی نمایش «بوکوزآوا» و محسن میرزاعلی اهدا شد. در بخش جوایز مسابقه خیابانی (طرح و ایده) کاوه مهدی برای نمایش «سوسیس بلغاری‌ها بیشتر می‌ترسند»، محمد‌عبدی برای نمایش «برانگو بنگو» و نگین سرکائی برای نمایش «سانسور» مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش کارگردانی مسابقه خیابانی نگین سرکانی، کاوه مهدوی، محمد عبدی و اسماعیل صرامی جوایزی کسب کردند.  در بخش بازیگری مرد مسابقه خیابانی از احمد صمیمی، مسعود جعفری، فرامرز قلیچ‌خانی و سید‌روزبه خشنود تقدیر شد.  در بخش جوایز مسابقه نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی) عارفه عنایتی، محمد طلوعی، علی مجتهد‌زاده، مهدی افشار قهرمانی، نعیما کرمی و بابک تبرایی جوایزی را از آن خود کردند.

در بخش نور، محسن قاسمی و محمد‌حسین توحیدی و در بخش طراحی لباس، علی فرجام‌فر و عادله چراغی برگزیده شدند.

در بخش موسیقی صلاح‌الدین زارعی، مهدی کوشکی، هومن زنده‌زاده، آتوسا سادات‌قاضی و مصطفی حاجی‌قاسمی جوایز هر بخش را از آن خود کردند.

در بخش مسابقه مقاله‌نویسی از علیرضا محمدی بارچی، محمد طلوعی، زهرا خسروی، زهره براتلو، مجید عبدی خلیفه، محمد طلوعی و فاطمه مولازاده تقدیر به عمل آمد.
در بخش مسابقه پوستر مهدی پاکدل و امید نعمتی و در بخش مسابقه ماکت صحنه الهام توجه ایمان بیانی برگزیده شدند.

در بخش عکس نیز منصوره قره‌داغی و ساغر برکات موفق به کسب جوایز یازدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی شدند.

گفتنی است امسال یازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در 11‌بخش شامل 9 بخش رقابتی و 2 بخش غیررقابتی از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار شد.

 در بخش صحنه‌ای 28 نمایش حضور داشتند که 14 نمایش از دانشگاه‌های آزاد و 14 نمایش از دانشگاه‌های دولتی بود. تالار‌های هنر، مولوی، سمندریان و پلاتوی دانشکده سینما و تئاتر میزبان این دوره از جشنواره بودند.

 چهار نمایش جدید در تالارهای تهران

با پایان یافتن جشن یک هفته‌ای خانه تئاتر و یازدهمین دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران، تالارهای نمایشی تهران به استقبال نمایش‌های جدیدی «بازی‌سازان اندرونی»، «نقالی رومئو و ژولیت»، «بزرگراه» و «صبحانه‌ای برای ایکاروس» می‌روند. نمایش‌ «کلبه عموتم» به کارگردانی بهروز غریب‌پور در تالار اصلی ساعت 18:30 اجرا دارد. نمایش «کادانس» نوشته‌ طلا معتضدی به کارگردانی نیما دهقان نیز ساعت 19 در کارگاه نمایش اجرا خواهد داشت.

نمایش «حسن و دیو راه باریک پشت کوه» به کارگردانی و نویسندگی افشین هاشمی در تالار قشقایی اجرا دارد. این نمایش که جزو کارهای منتخب سیزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی – سنتی است و چندی پیش دو اجرا در برنامه‌ بهار ایرانی در پاریس در ایام نوروز داشت، ساعت 18:45 به صحنه می‌رود.

منیژه محامدی نیز با نمایش «تبرئه‌شدگان» نوشته مشترک اریک جنسن و جسیکا بلک میزبان تالار چهارسو در ساعت 20 است.

در تالار سایه هم نمایش «غولتشن‌ها» به کارگردانی حمید پورآذری در ساعت 20:15 اجرا دارد.

به گزارش ایسنا، تماشاخانه «سنگلج» نیز این روزها میزبان نمایش «بازی‌سازان اندرونی» با کارگردانی عباس اقسامی در ساعت 19:30 است.

تالار اصلی مولوی نیز این هفته با اجرای دو نمایش جدید فعالیت خود را بعد از یک هفته میزبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز می‌کند. تالار اصلی مولوی ساعت 20 میزبان نمایش «صبحانه‌ای برای ایکاروس» نوشته حمید‌رضا نعیمی با کارگردانی آرش دادگراست.  قرار است در تالار کوچک مولوی نیز بعد از بازبینی،  نمایشی از شکوفه ماسوری روی  صحنه برود.

تالار «هنر» نیز با اجرای نمایش «دوست عجیب من»نوشته‌ محسن ایمانخوانی با کارگردانی حمیدرضا حاجی‌ملاحسینی ساعت 18:30 فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

نمایش «رودکی ؛جادوگر واژه‌های سبز» نوشته ایوب آقاخانی با کارگردانی علی پویان هم ساعت 18 در تالار وحدت به صحنه رفته است. خانه نمایش اداره تئاتر نیز ساعت 18:30 میزبان نمایش «نقالی رومئو و ژولیت» به کارگردانی حسین جمالی است.

کد خبر 50805

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز