دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

الهام اناری: پس از یک شروع امیدوارکننده در 2هفته‌ اول فروردین، گیشه سینماها در میانه‌های ماه دوم فصل بهار، روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارند.

در میان فیلم‌های روی پرده، «دایره زنگی» همچنان با فاصله‌ای قابل توجه از دیگر فیلم ها در صدر جدول گیشه قرار دارد و رسیدن به فروش یک میلیاردی برای اولین ساخته پریسا بخت‌آور، دور از ذهن نیست.«مجنون لیلی» فروش متوسطی دارد و با وجود افت فروشش که از هفته سوم اکران آغاز شد، در مجموع جزو کارهای پرتماشاگر سینمای ایران در سال 87 است.

«زن دوم» دیگر فیلم روی پرده است که کارکرد متوسطی دارد.«به همین سادگی» و «پا برهنه در بهشت» را هم باید در رده فیلم‌های مخاطب خاص قرار داد و فروششان را هم بر همین اساس ارزیابی کرد.

«پا برهنه در بهشت» که سازنده‌اش نسبت به شرایط اکران فیلم معترض است در حالی روی پرده سینماهاست که به لحاظ تبلیغات وضعیت چندان مناسبی نداشته است. بهرام توکلی معتقد است که «پا برهنه در بهشت» اگر در شرایط مساعدی اکران می‌شد، می‌توانست تماشاگران بیشتری داشته باشد. فیلم داستان متفاوت و پرداخت تازه‌ای دارد و لحن اغلب مطالبی که در رسانه‌ها درباره‌‌اش منتشر شده، مثبت است.

اولین ساخته بهرام توکلی داستان یک روحانی جوان است که تصمیم می‌گیرد برای مدتی زندگی در کنار بیماران مبتلا به ایدز را تجربه کند. امین تارخ، هومن سیدی، افشین هاشمی، نگار جواهریان، سیروس همتی، فهیمه راستکار، اسماعیل خلج، کاوه آهنین‌جان و مرضیه وفا‌مهر بازیگران فیلم هستند.

این فیلم موفق شد از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر جایزه ویژه سال پیامبر اعظم(ص) را از بخش بین‌الملل و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، مرد مکمل، صدا‌برداری و بهترین فیلم اول را برای حمید خضوعی ابیانه، افشین هاشمی، حسن زاهدی و داریوش صادقپور به همراه آورد. «پابرهنه در بهشت» در رشته‌های کارگردانی، تدوین، طراحی صحنه و لباس و چهره‌پردازی هم نامزد بود.

این فیلم از چهارشنبه 28 فروردین در گروه سینمایی عصر جدید اکران شده و پس از دو هفته نمایش در پنج سینما نزدیک به سه میلیون تومان فروش داشته است.
«دایره زنگی» از همان روزهای ابتدای اکرانش نشان داد که فیلم پر‌مخاطبی است؛ فیلمی کمدی با حضور پر‌تعداد بازیگران شناخته شده. در زمانه‌ای که تماشاگر بیش از هر چیز به خندیدن در سالن علاقه نشان می‌دهد، خنده‌دارترین فیلم روی پرده است و به همین دلیل بیشتر از هر فیلم دیگری می‌فروشد.

فیلم سینمایی «دایره زنگی» اولین ساخته پریسا بخت‌آور، داستان دختر و پسری جوان به نام شیرین و محمد را روایت می‌‌کند که تنها یک روز فرصت دارند هزینه تعمیر خودرویی را که با آن تصادف کرده‌‌اند تأمین کنند. این دو به ناچار راهی خانه‌ای در شمال شهر می‌شوند.

در این فیلم مهران مدیری، باران کوثری، صابر ابر، امین حیایی، بهاره رهنما، امید روحانی، نگار فروزنده، حامد بهداد، محمدرضا و ملیکا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، نیلوفر خوش‌خلق، نیما شاهرخ‌شاهی، اکرم محمدی، امیر نوری، محسن قاضی مرادی و کیانوش گرامی به ایفای نقش می‌پردازند. «دایره زنگی» با گذر از مرز 800میلیون تومان، پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در بهار 87 است.

«مجنون لیلی»  اما به مرور از تعداد مخاطبانش کاسته شد و فروش فعلی‌‌اش را هم باید مدیون حضور بازیگران پولساز در آن دانست. «مجنون لیلی» داستانی را روایت می‌کند که در سینمای ایران تازگی دارد. معمولا فیلم‌هایی که بر مبنای یک موقعیت شکل می‌گیرند و فاقد کاراکتر محوری هستند در سینمای ایران چندان با استقبال مواجه نمی‌شوند. با توجه به این موضوع فروش فعلی «مجنون لیلی» را هم باید یک موفقیت برای سازندگانش دانست.

پنجمین ساخته قاسم جعفری براساس فیلمنامه فرهاد نوری و مسعود صحت است. فیلم، عاشقانه‌ای شهری است که دو شخصیت اصلی قصه آن فرهاد و پروانه به‌عنوان نماد عشق‌های اسطوره‌ای در مسیری پر‌فراز و نشیب کنار هم قرار می‌گیرند، اما روز ولنتاین حادثه‌ای آنها را از هم جدا می‌کند تا اینکه یک هدیه مسیر زندگی دو دلداده را تغییر می‌دهد.

محمدرضا گلزار، حمید گودرزی، حامد بهداد، نیما شاهرخ‌شاهی، السا فیروزآذر، یوسف تیموری، گلاره عباسی، احمد پور‌مخبر، رامین راستاد، ابوالفضل پور‌عرب و رضا رویگری در «مجنون لیلی» بازی می‌کنند. این فیلم که پس از دو هفته رؤیایی با افت فروش مواجه شد، تاکنون 580 میلیون تومان فروخته است.

«زن دوم » یک ملودرام عاطفی است که البته از منطق ملودرام‌های ایرانی تبعیت نمی‌کند. فیلم فاقد قطب شر است و همچنین از فراز و فرود و کشمکش‌های داستانی در آن خبری نیست. بخشی از فروش 300 میلیونی این ساخته سیروس الوند را باید مدیون نام فیلم دانست. از افتتاح مجدد سینما آزادی، هیچ فیلمی به اندازه «زن دوم» منتفع نشده است.

نوزدهمین ساخته سیروس الوند بر مبنای کتابی است به همین نام،  به قلم فرشته طائر‌پور و مینو کریم‌زاده. فیلم داستان زندگی عاشقانه مهتاب و بهرام است که با رسیدن خبری به بحران کشیده می‌شود. آدم‌هایی از گذشته فراموش‌شده هر کدام پا به ماجرا می‌گذارند و تعریفی متفاوت از عشق و حق با خود می‌آورند.

محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، آناهیتا نعمتی، امیر آقایی، سحر زکریا و مهتاج نجومی بازیگران فیلم هستند. «زن دوم‌» با توجه به مضمون جدی و سینماهای نه چندان پر‌تعدادش تاکنون کارکرد بدی در گیشه نداشته است.

«به همین سادگی» که بر خلاف «پابرهنه در بهشت» از تبلیغات رسانه‌ای خوبی برخوردار است به مرز 150 میلیون تومان رسیده که برای فیلمی که نه بازیگر شناخته‌شده‌ای دارد و نه داستان پررنگی در روایت، رقم قابل‌قبولی است.

پنجمین ساخته رضا میر‌کریمی براساس فیلمنامه شادمهر راستین ، داستان یک‌روز معمولی از زندگی زنی خانه‌دار است که هنگامه قاضیانی، مهران کاشانی، صفا آقا‌جانی، نیره فراهانی، هاله هما‌پور و نسترن همدمعلی در آن بازی کرده‌اند.

فیلمنامه « به همین سادگی» در بخش مسابقه سینمای آسیا و سینمای ایران جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین را برد و جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن در سینمای ایران و بهترین کارگردانی سینمای آسیا را هم از آن خود کرد.

«تلافی» ساخته سعید اسدی دیگر فیلمی است که به تازگی روی پرده آمده است. حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی نقش زوج جوانی را بازی می‌کنند که در اثر یک سوتفاهم به مقابله با یکدیگر بر‌می خیزند.

سعید اسدی کارگردان «تلافی» که درسوئد فیلم قابل توجهی چون «ایبرو خشک می‌شود» را ساخته، در این سال‌ها بیشتر کوشیده تا جایگاه خود را در سینمای تجاری تثبیت کند.

کد خبر 50878

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز