به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت تمامی اقلام سبد خانوار از شمال تا جنوب شهر تفاوت های عجیب و غریبی دارند که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی همچون کرایه بالای مغازهها و هزینههای حمل و نقل را دلیلی برای این گرانیها مطرح میکنند.
شاید حال و هوای این روزهای بازار میوه را بتوان در فرصتطلبی برخی مغازهداران یا با مثل «هر چقدر پول بدهید همانقدر آش میخورید» جستوجو کرد، این در حالی است که کشاورزان از این افزایش قیمتها سودی نصیبشان نمیشود.
بسیاری از مسئولان بر این باورند که سودجویی عوامل واسطه و دلال، کیفیت و سایر هزینه مغازهداران عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار میرود، درحالی که طبق قانون مغازهداران حق ندارند بیش از ۳۵ درصد سود روی فاکتور لحاظ کنند.
به سراغ مسئولان ذیربط میرویم تا از دلایل تفاوت عجیب و قریب قیمت میوه و راهکارهای تعادل بازار باخبر شویم.
- ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه
اصغر یاوری، عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار، انحصار میوه را یکی از عوامل گران فروشی و اختلاف قیمت میوه در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز باغداران به نقدینگی در زمان برداشت، سلف خران اقدام به خرید محصول و نگه داری در انبارها و سردخانه ها می کنند که بدین ترتیب بار انحصار در دست چند نفر است.
وی افزود: در مواقعی که بازار انحصار در دست سلف خران است، با رصد بازار عرضه و به تناسب قیمت تغییر می کند.
یاوری ادامه داد: سلف خران و دلالان میزان عرضه را نسبت به تقاضا در بازار کاهش یا افزایش می دهند به طوری که با دپو در سردخانه و انبارها و توزیع قطر چکانی می کنند.
به گفته این مقام مسئول، با وجود اختلاف قیمت میوه از شمال شهر تا جنوب شهر انتظار می رود که بازرسان وزارت صمت بررسی های لازم را انجام دهند تا فروش محصولات بر مبنای احتساب ۳۵ درصد سود عرضه شود.
عضو اتحادیه بارفروشان میدانمرکزی کمبود نظارت ها را یکی دیگر از عوامل گران فروشی محصول دانست و گفت: کمبود نظارت و سودجویی عوامل واسطه و دلالان عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می رود که مسئولان ذی ربط باید با اعمال نظارت های دقیق از سودجویی افراد جلوگیری کنند.
- عرضه میوههای لاکچری یکی از دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر
علی خانمحمدی، مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی، با اشاره به دلایل عمده اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار اظهار کرد: افزایش هزینههای حمل و نقل، وجود واسطه و دلال بازی در امر خرید و فروش و نبود زیرساخت های لازم موجب شده اختلاف قیمت از شمال تا جنوب شهر، و عمده فروشی تا خرده فروشی متفاوت باشد.
وی افزود: اگر تشکل های مستقل صفر تا صد بازار را ساماندهی کنند، دیگر شاهد اختلاف قیمت و اجحاف در حق مصرفکننده و تولیدکننده نیستیم.
خانمحمدی یکی دیگر از عوامل اختلاف قیمت میوه در بازار عمده فروشی تا خرده فروشی را نبود کشاورزی قراردادی دانست و گفت: در بخش کشاورزی توجهی به اجرای کشاورزی قراردادی یا ایجاد زنجیره های تولید نشده که همین امر معضلات جدی را در بازار به همراه داشته است به طوری که دلالان با شناخت بازار و سو استفاده از موقعیت ها پس از خرید محصول از تولیدکننده و نگه داری در انبار و مدیریت عرضه، قیمت ها را به نفع خود تغییر می دهند.
مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان تصریح کرد: با وجود قدرت خرید خانوار در مغازه های شمال شهر و عرضه میوه های لاکچری، قیمت با نوساناتی روبهروست، در حالی که با ایجاد زنجیرههای تولید شاهد چنین معضلاتی نیستیم.
- تفاوت کیفیت تنها عامل گرانی میوه
اسداله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: کیفیت محصول تنها عامل اختلاف قیمت میوه در مغازههای شمال تا جنوب شهر است، در غیر این صورت فروش کالا با یک کیفیت گرانفروشی تلقی میشود.
وی افزود: با وجود عرضه میوههای کیفی در شمال شهر ناشی از کشش بازار بدیهی است که قیمت کمی بالاتر باشد.
کارگر ادامه داد: اگر مشخص شود محصول تولیدی از لحاظ کیفیت تفاوتی ندارد، از این رو نباید با قیمتهای بالاتری در بازار عرضه شود.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه قیمت کالاها بنا بر کیفیت تولیدی متفاوت است، بیان کرد: طبق فاکتور مغازه داران مجازند تا سقف ۳۵ درصد سود بر اجناس خود لحاظ کنند.
- متولیان تنظیم بازار پاسخگوی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر باشند
مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران، با اشاره به علل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: متولیان تنظیم بازار با اعمال نظارت دقیق باید از فاصله عمدهفروشی تا خردهفروشی جلوگیری کنند.
وی افزود: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر بنا به دلایل متعدد اعم از گرانی حمل و نقل، کیفیت محصول، سودجویی عوامل واسطه و دلال، اجاره مغازه و... است، در حالی که مغازهداران طبق قانون تنها ۳۰ درصد سود باید روی اجناس خود لحاظ کنند.
شادلو ملاک بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بازار اصلی ترین حلقه برای تولید محصولات کشاورزی است که متاسفانه نبود الگوی کشت موجب شده قیمت محصولاتی همچون پیاز در برخی مواقع دُر نایاب شود.
طبق روال همه ساله قیمت میوه در فصل بهار به دلیل آنکه ذخیره محصولات انباری روبه پایان است و محصولات پیش رِس بدست نیامده، با نوساناتی در بازار رو به رو می شود. با توجه به بارش های متناوب نگرانی از حیث تولید محصولات باغی نداریم.
نظر شما