دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: پنجمین دوره اجلاس شورای مشترک بازرگانان جمهوری اسلامی ایران و بحرین با حضور بازرگانان دو کشور روز یکشنبه در منامه، پایتخت بحرین برگزار شد.

در این اجلاس، علاءمیرمحمد صادقی نایب‌رئیس اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت ویحیی آل اسحاق و 6 تن دیگر از روسای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها به همراه 38 تن از بازرگانان ایرانی و حسین امیر عبداللهیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین او را همراهی کردند.

 یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که همراه هیاتی از بازرگانان و فعالان بخش خصوصی برای شرکت در پنجمین اجلاس مشترک بازرگانان ایران و بحرین به این کشور سفر کرده است، از احتمال دیدارهیات ایرانی با ولیعهد بحرین، نخست‌وزیر و وزیر بازرگانی و دیگر مقامات اقتصادی این کشور خبرداد و پیش‌بینی کرد که این دیدار‌ها همین امروز انجام شود. متن گفت‌وگوی یحیی آل اسحاق را در زیر می‌خوانید:

  • سفر هیات تجاری ایران به بحرین و شرکت در پنجمین دوره اجلاس شورای مشترک بازرگانان ایران و بحرین با چه هدفی انجام شده است؟

سفر هیات ایرانی به بحرین درراستای بهبود روابط اقتصادی دو کشور صورت گرفته و قرار است درطول مدت اقامت هیات ایرانی درمورد مسائلی همچون افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، استفاده از بحرین به‌ عنوان مرکز تجارت ترانزیت، راه‌های توسعه همکاری در زمینه گردشگری، هتل‌سازی و نمایشگاه‌های تجاری، مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

  • تاکنون هیات تجاری ایران مذاکراتی که با فعالان اقتصادی بحرین داشته است نتایج مثبتی داشته است یا خیر و اینکه این مذاکرات در چه حوزه‌هایی صورت گرفته است؟

 تاکنون بحث‌های مثبت و سازنده‌ای درزمینه‌های مختلف از جمله تاسیس شرکت خدمات گردشگری و تلاش برای افزایش حجم گردشگری بین دو کشور، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه هتل‌سازی و توسعه روابط تجاری و معرفی تولیدات و خدمات از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و فعالیت‌های ترویحی صورت گرفته و در ادامه حضور هیات ایرانی، مسائل مهم دیگر در حضور دیگر مقامات بحرینی مطرح خواهد شد.

  • علاقه بحرینی‌ها در همکاری‌های اقتصادی با ایران بیشتر در چه زمینه‌ای است؟

بحرینی‌ها به پیگیری مسائلی همچون، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه صنایع سبک، احداث کارخانه داروسازی و مشارکت بخش خصوصی ایران در طرح‌های صنعتی علاقه دارند که این مسائل درادامه اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • در زمینه مشکلات فعالان بخش خصوصی ایران که از آن جمله می‌توان به موانع صدور روادید اشاره کرد آیا تاکنون مذاکراتی انجام گرفته است؟

در رایزنی‌های هیات ایرانی، حل برخی مشکلات تجاری از جمله موانع صدور روادید مورد بحث قرار گرفت و طرفین ابراز امیدواری کردند که موانع تجارت آزاد برای بازرگانان هر دو طرف، هرچه زودتربرداشته شود.

  • در ادامه این سفر هیات تجاری ایران آیا فعالان بخش خصوصی ایران دیداری با مقامات بحرینی خواهند داشت یا خیر؟

بله. امروز قرار است تا دیداری با نخست‌وزیر بحرین داشته باشیم. همچنین در دیداری دیگر قرار است با وزیر بازرگانی بحرین به گفت‌وگو بنشینیم.

کد خبر 50916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز