دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

اکبر زرگانی‌نژاد*: برنامه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه سهام سازمان کشتیرانی، پالایشگاه اصفهان، مخابرات و بانک‌های ملت و صادرات قطعا براساس پیش‌بینی‌های دقیقی تدوین شده اما موفقیت عرضه این ۵ سهم بزرگ و استقبال بازار از آنها بدون شک با زمان عرضه و قیمت در ارتباط مستقیم خواهد بود.

به عبارت دیگر اگر عرضه سهام شرکت‌های تازه‌وارد در زمان مناسب و با قیمت مناسب صورت گیرد و انگیزه خرید و انتظار دوباره را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند، قطعا بازار به تازه‌واردها روی خوش نشان خواهد داد، آنچنانکه تجربه هم نشان می‌دهد حتی در شرایط نه چندان مطلوب بازار عرضه سهم شرکت‌های سودده با قیمت مناسب باعث تشکیل صف خرید شده است. 

به نظر می‌رسد باتوجه به همه این دلایل، سازمان خصوصی‌سازی برای ورود نماد شرکت‌های جدید تابلوی بورس باید منتظر فرصت مناسب بماند و زمانی دست به عرضه بزند که شرایط بازار و قیمت سهامداران را به خرید ترغیب و تشویق کند.

به این ترتیب نگرانی از کمبود نقدینگی در بورس هم تاثیرچندانی براقبال از سهم شرکت‌های عرضه شده نخواهد داشت چون نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در جامعه سرگردان و به دنبال محلی برای سرمایه‌گذار است بنابراین اگر بورس انگیزه و مشوق لازم را فراهم آورد، این سرمایه‌ها به سوی بازار اوراق بهادار متمایل خواهد شد و سرمایه‌گذارها جذب بورس می‌شوند.

از سوی دیگر به زمان اعلام شده برای عرضه سهام شرکت‌های جدید نمی‌توان به عنوان زمان قطعی نگاه کرد چون براساس پیش‌بینی هیات پذیرش از آماده‌سازی شرکت، صدور مجوز عرضه و ارزشیابی سهم اعلام می‌شود، در نتیجه زمان اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی مجرایی برای عرضه است نه زمان قطعی؛ یعنی ورود شرکت‌های جدید بعد از آن تاریخ صورت خواهد گرفت.

* سخنگوی کانون کارگزاران بورس

کد خبر 50946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز