سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

افزایش قیمت برنج در روزهای اخیر، در حالی موجب نگرانی بیش از پیش مردم شده است، که کارشناسان، فرصت‌طلبی دلالان را عامل گرانی برنج می‌دانند و در این حال، مسئولان وزارت بازرگانی به‌عنوان نهاد تنظیم‌کننده بازار درگیر استیضاح وزیر است.

براساس آمار بانک مرکزی، قیمت اقلام مختلف برنج در سطح تهران تنها طی یک هفته اخیر بین 3 تا 9 درصد و به‌طور متوسط 6 درصد گران شده است. هم‌اکنون، هر کیلو برنج وارداتی تایلندی 670 تومان به فروش می‌رسد که بیش از 9 درصد گران‌تر از رقم هفته قبل یعنی 610 تومان است.

از سوی دیگر، برنج وارداتی غیرتایلندی از افزایش قیمت کمتری نسبت به برنج تایلندی برخوردار بوده و هم‌اکنون هر کیلو 1280 تومان به فروش می‌رود که 3 درصد نسبت به هفته قبل افزایش نشان می‌دهد.گزارش خبرنگار همشهری، همچنین حکایت از افزایش قابل توجه قیمت انواع برنج داخلی دارد.

فرصت‌طلبی دلالان

غلامرضا خانکشی‌پور، عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات برنج کشور دلیل اصلی افزایش قیمت برنج طی روزهای اخیر را به فرصت‌طلبی دلالان ربط داد و به فارس گفت: با وجود تولید بیش از 2‌میلیون تن برنج در کشور و واردات برنج، برخی دلالان با ایجاد کمبود مصنوعی و احکتار برنج باعث افزایش مصنوعی قیمت برنج شده‌اند.

خانکشی‌پور گفت: شالیزارهای شمال به خاطر مشکل کم آبی و خشکسالی امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد عقب افتادگی در زمان کشت مواجه شده‌اند و انتظار می‌رود به 10 تا 15‌درصد شالیزارها آب نرسد، با وجود این، با افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش تولید جبران شده و پیش‌بینی می‌شود، تولید برنج در سال 87 نسبت به 86 کاهش نداشته باشد.

عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات برنج کشور گفت: گرچه کاهش ذخایر برنج در جهان باعث افزایش قیمت برنج خارجی شده است، ولی دلالان هم با ایجاد کمبود مصنوعی به این افزایش قیمت دامن زده و سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

خانکشی پور پیش‌بینی کرد: با افزایش قیمت برنج، مردم در مصرف برنج صرفه‌جویی کرده و از ریخت و پاش بی‌خودی جلوگیری کنند، زیرا هر فرد در هر وعده بیش از 100 گرم برنج نیاز ندارد.  وی گفت: با توجه به کاهش ذخایر جهانی برنج، برخی از سرمایه‌های سرگردان سراغ مواد غذایی مانند برنج رفته و سعی می‌کنند، با انبار کردن و احتکار برنج سودهای کلان به دست آورند، اما مردم نباید دچار توهم جو روانی دلالان شده و برای تقاضای برنج به بازار هجوم آورند.

دلالان تیز بین

همچنین در این رابطه یک مقام مطلع در انجمن اسلامی بازار تهران به فارس گفت: برخی دلالان از یک روستای آذربایجان با خرید چند بنگاه بزرگ در تهران و انبار کردن برنج باعث افزایش قیمت شده و سودهای میلیارد تومانی به دست آورده‌اند.

این مقام مطلع بازار گفت: دلالان با احتکار برنج خارجی در حالی که به‌طور متوسط هر کیلوگرم برنج خارجی را 40 سنت یعنی 460 تومان وارد کشور کرده‌اند، اگر هزینه انبارداری و حمل تا تهران و سایر شهرها 50 تومان حساب شود، قیمت برنج خارجی نباید از 600 تومان تجاوز کند، اما دلالان همان برنج را در بازار به 2500 تومان می‌فروشند و سودهای میلیاردی به دست آورده‌اند. 

وی گفت: واردات برنج سال گذشته آزاد بود و یکی از دلایل آن ذخایر احتیاطی برای شرایط مبادا بود که اقدام حساب شده‌ای بود، ولی اکنون دلالان تیزبین از شرایط کاهش ذخایر جهانی برنج و بروز خشکسالی در کشورهای برنج‌خیز نهایت استفاده را می‌برند. 

این مقام مطلع گفت: مردم باید با زیرکی اولا اطمینان داشته باشند که تولید داخلی و ذخایر برنج داخلی تکافوی مصرف برنج یعنی 9/2 - 7/2 میلیون تن درسال را دارد، لذا در خرید برنج عجله نکنند، ثانیا مراقب سودجویانی باشندکه برنج مخلوط شده را به نام برنج محلی مرغوب خریداری نکنند.

بنابراین گزارش گرچه قیمت برنج در سطوح جهان بالارفته ولی این افزایش متوسط 7/5 درصد است اما افزایش داخلی برنج در برخی موارد به 100 درصد هم رسیده است و این امر سوء استفاده دلالان را از این شرایط  می‌رساند.

کد خبر 51095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز