میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۸) تا بیست و سوم اردیبهشت به ۳۰۲.۸ میلیمتر رسید که در مقایسه با دوره درازمدت ۵۱ ساله اخیر که ۲۲۸ میلیمتر بارش ثبت شده بود، ۳۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

باران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، میزان بارش‌های کشور در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۹۸) تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مقایسه با میانگین یازده ساله اخیر با بارش ۲۱۲.۹ میلیمتر، هم بر اساس گزارش تازه دفتر مطالعات پایه منابع شرکت مدیریت منابع آب ایران رشد ۴۲ درصدی دارد.

وضعیت بارش‌های کشور در سال آبی جاری اما نسبت به دوره مشابه سال آبی پارسال (ابتدای مهرماه ۹۷ تا پایان شهریور ۹۸) تا ۲۳ اردیبهشت ماه همان سال رشد منفی دارد به این معنا که امسال از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ اردیبهشت ۳۰۲.۸ میلیمتر بارش رخ داده در حالی میزان آن در سال گذشته ۳۲۱.۸ میلیمتر بوده است.

کشورمان دارای ۶ حوضه اصلی آبریز شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم است که امسال وضعیت بارش‌ها در سه حوضه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه پارسال رشد منفی دارد.

میزان بارش‌های حوضه آبریز دریای خزر درسال آبی جاری (مهرماه ۹۸ تا ۲۳ اردیبهشت) ۴۱۷.۸ میلیمتر است اما پارسال و در همین بازه زمانی ۴۹۵.۱ میلیمتر بارش داشته است.

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم وضعیتی مشابه دارد به گونه‌ای که از ابتدای مهرماه ۹۸ تا بیست و سوم اردیبهشت ۴۴۰.۲ میلیمتر بارندگی را تجربه کرده درحالی که در مدت مشابه پارسال ۵۲۶.۴ میلیمتر بارش را به ثبت رسانده است.

وضعیت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری و تا ۲۳اردیبهشت ۳۳۹.۹ میلیمتر و درمدت مشابه پارسال ۴۷۱.۴ میلیمتر بوده که کاهش محسوس را دارد.

روند بارش‌ها در سه حوضه آبریز فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم اماروند مثبتی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد و در این میان وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق از همه بهتر است.

میزان بارش‌های حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۶ میلیمتر است در حالی که پارسال در همین بازه زمانی ۱۰۱.۱ میلیمتر بارش داشته که نشان از رشد خیلی خوب بارش‌ها در این حوضه دارد.

حوضه آبریز فلات مرکزی تا ۲۳ اردیبهشت ۲۲۶.۱ میلیمتر بارش دارد و این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۲۰۱.۱ میلیمتر بارش داشته است.

میزان بارش‌ها در حوضه آبریز قره قوم هم تا ۲۳ اردیبهشت به ۲۸۳.۹ میلیمتر رسید که پارسال در این حوضه ۲۶۴.۴ میلیمتر بارش اتفاق افتاد.

کد خبر 511251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha