چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی: موسوی لاری وزیر کشور دولت خاتمی، در اظهاراتی که انتقادات تندی علیه رئیس جمهور به‌همراه داشت شعارهای دولت نهم را «نخ‌نما» توصیف کرد.این اظهارنظر با واکنش‌های فعالان سیاسی مواجه شد.

مسائل مهمتری وجود دارد

به دنبال اظهارنظر عبدالواحد موسی‌لاری در مورد عملکرد دولت نهم، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور به آن واکنش نشان داد.

علی‌اکبر جوانفکر در پاسخ به سوال «همشهری عصر» در خصوص میزان تحقق شعارهای داده شده توسط دولت نهم که از سوی لاری «نخ‌نما شده» خوانده شد گفت: «من بنا ندارم به اینگونه سوالات پاسخ دهم. به نظر من امور مهمتری در کشور وجود دارد که اصحاب رسانه از آن غافل شده‌اند و وقت خود را به اینگونه مسائل بیهود می‌گذرانند». جوانفکر با انتقاد از اینکه به مباحث سیاسی در کشور بیش از اندازه  پرداخته می‌شود، گفت: « رسانه‌ها به جای آنکه عملکرد دولت را نشان دهند آن را مورد انتقاد  قرار می‌دهند.»

وضع سخت معیشتی مردم

«دولت در زمینه‌های مختلف ناکام مانده است که عمده آن در مباحث اقتصادی است».
این پاسخ رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتمادملی در این باره است. وی به وضعیت نابسامان و سخت حال حاضر مردم اشاره و در خصوص مصداق‌های سخنان موسوی لاری، اینگونه به «همشهری عصر» پاسخ داد:« عمده شعارهای دولت نهم و انتقاداتی که رئیس‌جمهور و حامیان وی به دولت اصلاحات وارد می‌کردند به مسائلی مانند رفاه اقتصادی، معیشت و دیدن پول نفت بر سر سفره‌های آنها بازمی‌گشت، اما اکنون و در آخرین سال دولت نهم می‌توان گفت که مردم سخت‌ترین روزهای معیشتی خود پس از انقلاب را می‌گذرانند. تورم و موج‌گرانی‌ها هم هر روز روند صعودی را طی می‌کند.»

این فعال سیاسی در ادامه با تاکید بر این‌که بخش کوچکی از شرایط فعلی به مسائل طبیعی مانند خشکسالی یا تورم جهانی بازمی‌گردد، تصمیمات غلط را اصلی‌ترین دلیل شرایط فعلی عنوان کرد:«بی‌شک درصد بیشتر ناکامی‌های رفاهی مردم به سیاست‌های نادرستی بازمی‌گردد که دولتمردان در پیش گرفته‌اند. این دولت اگرچه شعار فرهنگی و سیاسی ندارد، اما در این حوزه‌ها هم پایین‌ترین نمره را می‌گیرد.اما درخصوص شعارهای ا قتصادی با وجود قیمت‌ سرسام‌آور نفت،مردم شاهد سختی روزافزون زندگی خصوصا در شهرها هستند. آنها به خوبی شرایط فعلی را تجزیه و تحلیل کرده و می‌دانند که مقصر ناکامی‌های داخلی و شکست سیاست خارجی چه کسانی هستند.»

قائم‌مقام حزب اعتماد در پاسخ به این سوال که دلیل اطمینان اصلاح‌طلبان از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چیست؟ نیز ادامه داد:« احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و احزاب منطقی و دلسوز اصولگرا می‌بایست به فکر چاره‌ای برای شرایط فعلی جامعه بوده و مردم را از مشکلاتی که گریبان آنها را گرفته نجات دهند. باید یک یا چند کاندیدای اهل تدبیر، دارای مقبولیت اجتماعی، متخصص و پذیرای نظرات کارشناسی وارد عرصه انتخاب شوند تا کشور نه بر مبنای مسائل غیرواقعی و واهی که بر مبنای کار کارشناسی اداره شود.»

وی در خاتمه اتفاق‌نظر اصلاح‌طلبان روی یک کاندیدای واحد دارای ویژگی‌های فوق را، عامل اصلی پیش‌بینی آنها درباره انتخابات سال آینده دانسته، اما به نکته‌ای نیز اشاره کرد:«اگر چه برخی لطمات فعلی به اندازه‌ای است که سال‌ها برای ترمیم آن فرصت لازم است،اما یک فرد مدیر و مدبر می‌تواند کشور را بار دیگر به مسیر کارشناسی و رفاه عمومی هدایت کند.»

دولت موفق بوده است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اما نظری برخلاف گفته‌های اصلاح‌طلبان داشته و شعارهای دولت نهم را مبتنی بر ارزش‌های انقلاب، اصول اولیه جمهوری اسلامی از جمله عدالت‌خواهی، ارزش‌گرایی و استکبارستیزی در سطح بین‌المللی می‌داند.

حمیدرضا ترقی در پاسخ به همشهری عصر درباره میزان تحقق شعارهای دولت و انتقادات وارد شده به آنها معتقد است: « طی سه سال گذشته دولت نهم تلاش کرده تا در زمینه تحقق عدالت و دفاع از عزت ملی تلاش کند. باید دید ملاک انتقادات علیه دولت چیست؟ اگر اهدافی که دولت در برنامه‌های اقتصادی خود تدوین کرده مانند کاهش سود بانکی، اصلاح نظام بانکی، تقویت پول ملی، اصلاح نظام مالیات و کاهش اتکا به نفت باشد، قدم‌های موثری برداشته شده است. اما اگر ملاک، بحران تورم بین‌المللی باشد به طور طبیعی تحریم‌ها، فشارهای جهانی و بحران تورم که در تمام کشورهای جهان وجود دارد باشد، شاید بخشی از این مشکلات ارتباط چندانی با عملکرد دولت نداشته باشد.»

ترقی که سابقه نمایندگی مشهد در مجلس را نیز دارد در عین حال انتقادات برخی کارشناسان دلسوز را قابل تامل دانسته اما در مجموع عملکرد دولت را در راستای حل مشکلات ارزیابی کرد.

کد خبر 51162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز