شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان گفت: این استان با تولید ۲۲ هزار و ۸۳ تن آبزیان پرورشی در سال ۹۸ توانست رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد.

شیلات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرسول دریایی شنبه ۲۷ اردیبهشت در نشست شورای بخش کشاورزی افزود: همچنین ۴ درصد از تولید بچه میگو کشور به هرمزگان اختصاص دارد و این استان نیز رتبه اول در تولید ۲ هزار و ۳۵۰ میلیون قطعه از مجموع ۳ هزار و ۶۹۲ میلیون قطعه بچه میگو در سال گذشته را کسب کرده است.

وی بیان کرد: ۴۲ درصد از تولید ماهی در قفس کشور به این استان اختصاص دارد و رهاسازی ۵۵ میلیون قطعه بچه میگو به دریای خلیج‌فارس در هرمزگان انجام شد.

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۶۷۶ هکتار از زمین‌های پرورش میگو در حال بهره‌برداری، ۱۳ هزار و ۶۲ هکتار اجرا، ۱۲ هزار و ۷۱۱ هکتار موافقت اصولی و ۲۰ هزار و ۲۱۸ هکتار زمین قابل‌واگذاری به شرکت شهرک‌های کشاورزی است.

دریایی یادآور شد: امسال در راستای توسعه صنعت پرورش آبزیان، از پایش آنلاین مزرعه‌های میگو، توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های، استارتاپ‌های خدمات و فروش محصول و فناوری‌های هوشمند استفاده‌شده است.

وی ظرفیت تولید ۱۱۳ هزار تن انواع ماهیان دریایی در قفس، ۵۰ هزار هکتار زمین‌های مناسب برای تولید میگوی پرورشی با امکان تولید ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی در سال، شناسایی زمین‌های جدید پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی استان، پرورش ماهیان گرمابی و تیلاپیا، امکان تولید و پرورش خیار دریایی، گیاهان دریایی و صدف‌های مروارید ساز، آرتمیا، لابستر را از ظرفیت‌های آبزی‌پروری هرمزگان عنوان کرد.

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان ادامه داد: ۲۱ مرکز با ظرفیت عملیاتی تولید ۳ هزار و ۷۰۰ میلیون قطعه در حال بهره‌برداری، ۱۱ مرکز با تولید ۴ هزار و ۶۰۰ میلیون قطعه در حال اجرا و صدور مجوز برای ۲۰ مرکز با ظرفیت تولید ۴ هزار و ۹۰۰ میلیون قطعه، برای توسعه تولید آبزیان در سال جاری برنامه‌ریزی‌شده است.

دریایی افزود: ۳ هزار و ۸۰۰ تن پروانه بهره‌برداری برای پرورش ماهی در قفس، ۵۸ هزار و ۲۰۰ تن پروانه تأسیس و ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن موافقت اصولی نیز وضعیت پرورش ماهی در قفس هرمزگان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: واگذاری زمین‌های تکثیر و پرورش میگو و سایت‌های پرورش ماهی در قفس به تعاونی‌های صیادی، مردم بومی مناطق ساحلی، سرمایه‌گذاران توانمند بخش خصوصی، شرکت شهرک‌های کشاورزی، مشارکت تعاونی‌های پرورش میگو در بهسازی و نگهداری زیرساخت‌ها از جمله اقدامات حوزه آبزی‌پروری است.

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان، توسعه در زمینه‌های پرورش ماهی در قفس پشت سدها، ماهیان دریایی در سیستم‌های مداربسته، اعطای گواهینامه بین‌المللی، به‌کارگیری کارشناسان شیلات در مزرعه‌های آبزی‌پروری، زنده فروشی آبزیان و تشکل‌های شیلاتی از دیگر طرح‌ها در حوزه آبزی‌پروری استان معرفی کرد.

استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی، صید سالیانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بندرهای صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 512138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha