رئیس واحد برنامه‌های پرواز فضایی انسان در ناسا چند روز پیش از ماموریت تاریخی اعزام دو فضانورد آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی با فضاپیمای اسپیس‌ایکس از مقام خود کناره‌گیری کرد.

بنکن و هرلی فضانوردان آمریکایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، اعزام باب بنکن و دوگ هرلی به ایستگاه فضایی بین‌المللی از آن رو برای ناسا و مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده اهمیت دارد که نخستین پرتاب انسان به فضا از خاک آمریکا در یک دهه اخیر است. پس از بازنشسته شدن برنامه شاتل فضایی، ستاره‌شناسان و فضانوردان آمریکایی از دیگر کشورها به فضا اعزام می‌شدند.

در فاصله کمتر از یک هفته تا ماموریت تاریخی اعزام دو فضانورد آمریکایی، کناره‌گیری ناگهانی دوگ لاورو از مقام خود در واحد برنامه‌های پرواز فضایی انسان در ناسا می‌تواند بسیار معنادار باشد. استعفای لاورو مربپط به روز دوشنبه بوده و مقام‌های ناسا رپز سه‌شنبه اعلام کردند ماموریت طبق برنامه در ساعت و روز مقرر انجام خواهد شد.

پرتاب باب بنکن و دوگ هرلی از خاک فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی بزرگ‌ترین آزمون برای فضاپیمای اسپیس‌ایکس ایلان ماسک و کپسول دراگن او برآورد می‌شود. اگر این ماموریت با موفقیت به پایان برسد، یک امتیاز بزرگ برای برنامه‌های فضایی کارآفرین میلیاردر آمریکایی خواهد بود که این روزها به دلیل شیوع کرونا جنجال‌های فراوان به‌پا کرده است.

آخرین تمرین‌ها و آماده‌سازی‌ها برای پیشبرد موفقیت‌آمیز پروژه تاریخی ناسا تا اوایل هفته آینده انجام می‌شود و روز چهارشنبه، یعنی درست یک هفته دیگر دو فضانورد آمریکایی سوار بر کپسول دراگن اسپیس‌ایمس از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند.

هنوز دلیل اصلی کناره‌گیری لاورو اعلام نشده اما گفته می‌شود او قوانین مربوط به رازداری برنامه ناسا را در برنامه آزمایش فضاپیمای اعزام انسان و فرود روی ماه شکسته است. این برنامه با همکاری سه شرکت فضایی در محرمانه‌ترین شکل ممکن پیگیری می‌شود و جزئیات آن درز نکرده است.

اسپیس‌ایکس ایلان ماسک، بلو آریجین جف بیزوس و یک شرکت مستقر در آلاباما در این پروژه با هم رقابت می‌کنند. باید دید طرح کدام شرکت برای تولید فضاپیما با توانایی فرود آمدن روی ماه به تایید ناسا می‌رسد.

کد خبر 513656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha