همشهری آنلاین: آمریکا با ابراز رضایت از دریافت هزاران صفحه اطلاعات هسته‌ای کره شمالی اعلام کرد که این اقدام پیونگ‌یانگ قدمی مهم در موضوع همکاری هسته‌ای این کشور است.

به گزارش بی‌ بی سی، یک سخنگوی هیات آمریکا پس از بازگشت به کره جنوبی با بیان این مطلبکه دریافت این اسناد که مربوط به فعایت‌های هسته‌ای کره شمالی است، اظهار داشت، این اقدام کره شمالی  بخشی از تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای این کشور به شمار می‌رود.

نمایده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص اظهار داشت که 18 هزار صفحه اسناد مذکور در خصوص سه مرحله تلاش هسته‌ای کره شمالی است.

 در همین حال به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه آمریکا در روند خلع‌سلاح هسته‌‌ای کره‌ شمالی با لیست فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ شنبه (21 اردیبهشت) وارد کره‌ جنوبی شد. این مدارک و اطلاعات در راستای بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی برای خلع‌سلاح هسته‌یی کره‌ی شمالی ارائه شده است.

بنا بر این گزارش، سونگ کیم، مدیر دفتر امور کره‌ شمالی در وزارت امور خارجه‌ آمریکا که ریاست هیات اعزامی به پیونگ‌یانگ، را عهده‌دار است، امروز با مدارک هسته‌‌ای این کشور وارد کره‌ی جنوبی شد.

سونگ کیم و سه تن دیگرهفت کارتن حاوی 18 هزار صفحه از اطلاعات مربوط به برنامه‌های پلوتونیوم کره‌ شمالی را به سئول وارد کرده‌اند. این اسناد جزییات فعالیت‌های رآکتور پلوتونیوم در یونگ بایون را که تصور می شود مواد لازم برای آزمایش اتمی 2006 در آن تولید شد، تشریح می کند.

سونگ کیم به محض عبور از مرز کره‌ شمالی و ورود به خاک کره‌ جنوبی در پاسخ به سوالات در رابطه با محتویات این بسته‌ها گفت: باید آنها را مطالعه کنیم و ببینیم حاوی چه اطلاعاتی می‌باشند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا گفت: اطلاعات ارائه شده به سونگ کیم در روند رسیدگی به اعلام تدریجی فعالیت‌های هسته‌‌ای گذشته‌ی کره‌ شمالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد: زمانی که این اسناد به واشنگتن رسید سه اولویت اصلی ما تصدیق، تصدیق و باز هم تصدیق خواهد بود.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه‌ کره‌ جنوبی که با سونگ کیم ساعاتی قبل از سفر وی به کره‌ شمالی ملاقات داشته است، به خبرگزاری یونهاپ گفت: این مدارک شامل اطلاعات در خصوص عملیات تاسیسات هسته‌‌ای در یونگ بایون می‌باشد. وی افزود: این مدارک هم‌چنین شامل اطلاعات مربوط به رآکتورهای هسته‌‌ای، تاسیسات تولید سوخت هسته‌‌ای و پردازش مجدد پلوتونیوم نیز می‌شود.

روزنامه‌ نیویورک تایمز نیز به نقل از یکی از مقام‌های ارشد آمریکا نوشت: این بسته‌ها شامل اطلاعاتی در مورد سه عملیات اصلی کره‌ شمالی به منظور پردازش مجدد پلوتونیوم مورد استفاده در تسلیحات هسته‌‌ای در سال‌های 1990، 2003 و 2005 است. نیویورک تایمزهم‌چنین نوشت: اما این مدارک شامل جزئیاتی در مورد برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم و شرکت این کشور در تکثیر سلاح‌های هسته‌‌ای نمی‌شود.

خبرگزاری یونهاپ نیز اعلام کرد: پیونگ یانگ و واشنگتن با یکدیگر توافق کرده‌اند تا پیونگ یانگ جدا از اعلام اصلی برنامه‌های پلوتونیوم به اعترافات خود در مورد برنامه‌های مشکوک غنی‌سازی اورانیوم و تکثیر سلاح‌های هسته‌‌ای در گزارشاتی مفصل و محرمانه ادامه دهد.

کره‌ شمالی که در اکتبر 2006 اولین آزمایش هسته‌‌ای خود را انجام داده است، به دنبال پیمان منعقد شده میان این کشور و آمریکا، روسیه، چین و ژاپن، در حال متوقف کردن فعالیت رآکتور تولید پلوتونیوم خود است.

اما بحث اختلاف نظر در مورد اعلام فعالیت‌ها از سوی کره‌ شمالی از تاریخ 31 دسامبر سال گذشته‌ میلادی آغاز مرحله‌ نهایی روند متوقف سازی نیروگاه‌ها را ارایه و تمامی مواد اولیه را به حالت تعلیق درآورده است.

کره‌ شمالی در فوریه‌ی 2007 موافقت کرد برنامه‌ تسلیحات اتمی خود را در ازای دریافت کمک‌های گسترده‌ اقتصادی و لغو تحریم‌ها برچیند. این توافق در پی مذاکرات شش جانبه با حضور چین، آمریکا، ژاپن، روسیه و دو کره حاصل شد.

اسناد یونگ بایون، گوشه‌ مهمی از فعالیت‌های گذشته‌ تولید بمب در کره‌ شمالی را فاش می‌کند، هرچند برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چقدر اطلاعات واقعا جدید در این اسناد وجود دارد.

براساس گزارش‌ها، کره‌ شمالی با راه ‌حلی موافقت کرده است که براساس آن تنها به نگرانی‌های آمریکا اذعان خواهد کرد.

کد خبر 51408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز