دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

غزال هاشمی طاری: جعفر دهقان در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم «حماسه مجنون» شد.

او در فیلم‌هایی چون «مریم مقدس»، «دستفروش»، «بلمی به سوی ساحل» و  «اصحاب کهف» ایفای نقش کرده است.

این بازیگر که بیشتر عهده‌دار نقش‌های مثبت بوده است در مجموعه «سرنوشت» ایفاگر  یک نقش منفی بود. اگرچه او در سریال «مختار نامه» و چند کار دیگر هم عهده دار نقش‌های منفی است.

  • واکنش مخاطبان سریال «سرنوشت»  نسبت به شخصیت فرخ که یک شخصیت منفی است چه بوده؟

شاید چون مردم مرا می‌شناختند و می‌دانستند که بازیگر این شخصیت، جعفر دهقان است واکنش خوبی نشان دادند. برخورد مخاطب با من یک برخورد آگاهانه است و این طور نبوده که از من متنفر شود. این شخصیت را واقعی و باور پذیر می‌دانستند.

  • یعنی بیننده هیچ حس تدافعی نسبت به این شخصیت که تا این حد شرور و منفی است، نداشت ؟

فکر نمی‌کنم.

  • برای آنکه بتوانید نقش فرخ را باور پذیر و واقعی نشان دهید الگوی انسانی خاصی داشتید یا افراد معتاد را زیر نظر گرفتید؟

متأسفانه اینجور آدم‌ها دور و بر ما زیاد هستند و در واقع نیازی نیست که برای دیدن چنین شخصیت‌ها و فضاهایی این‌‌چنینی،  راه دوری برویم.

  • چه چیز شخصیت فرخ شما را جذب کرد که تصمیم گرفتید آن‌را بازی کنید؟

متفاوت بودن فرخ. من تا به حال چنین شخصیتی را بازی نکرده بودم.تجربه من در ایفای نقش‌های منفی زیاد است اما شخصیت فرخ برایم متفاوت‌تر از همه آنها بود و می‌خواستم آن‌را هم تجربه کنم. من همیشه به یک چیز در بازیگری اعتقاد دارم و آن این است که یک بازیگر باید ابتدا به نقشی که قرار است آن‌را بازی کند اعتماد داشته باشد و آن‌را باور کند.اما اگر تنها بخواهد به خاطر مسائل مالی یا هر چیز دیگر به نقش نگاه کند امکان ندارد که آن نقش خوبی از آب دربیاید!

  • بازی کردن چنین شخصیتی با این بافت و جنس بازی برای اولین بار سخت نبود؟

بله سخت بود.چون نمی‌خواستم این شخصیت، شبیه دیگر شخصیت‌های منفی رایج در سینما و تلویزیون بشود. اگر درست به اینگونه شخصیت‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که یک شخصیت معتاد، لزوما این نیست که تنها یک گوشه بنشیند و به کسی کاری نداشته باشد و یا توان بلند شدن و راه رفتن نداشته باشد.  این شخصیت‌ها را می‌توان از جنبه دیگری دید وآن اینکه آنها می‌توانند خطرناک هم باشند.من می‌خواستم وقتی فرخ وارد صحنه می‌شود مخاطب را نگران و هراسان کنم که ای وای الان فرخ می‌آید!

  • پس شاید با از بین رفتن فرخ در داستان مخاطب یک نفس راحت می‌کشد.

احساس می‌کنم که دقیقا همین طور است و کمی از التهاب حضور فرخ کم می‌شود.

  • چقدر طراحی گریم و لباس به شما کمک کرد تا به این نقش نزدیک‌تر شوید؟

طبیعتا خیلی کمک می‌کرد.به اینکه من چطور راه بروم،  بنشینم  یا حرف بزنم.اگر قرار باشد شخصیتی مثل فرخ کت و شلوار بپوشد یا یک گریم مرتب و آراسته داشته باشد که دیگر فرخ نیست. گریم و لباس به شخصیت‌پردازی بازیگر خیلی کمک می‌کند و به او مسیر را نشان می‌دهد.

کد خبر 51582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز