سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در مقابله با همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ باعث افزایش مقاومت باکتری‌ها به این داروها می شود و در نهایت باعث شمار بیشتر مرگ در جریان این بحران و پس از آن می‌شود.

Antibiotics

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت «شمار نگران‌کننده‌ای» از عفونت‌های باکتریایی به داروهایی که به طور معمول برای درمان آنها به کار می‌روند، مقاوم شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت نگران است که مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها در جریان بحران ویروس کرونا این روند را تشدید کند.

تدروس در یک کنفرانس خبری آنلاین در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: «همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ به افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک منجر شده است و این وضعیت نهایتا به میزان‌های بالاتر مقاومت باکتریایی خواهند انجامید که بر بار بیماری و مرگ در جریان این همه‌گیری و پس از آن تاثیر خواهد گذاشت.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید فقط نسبت کوچکی از بیماران کووید-۱۹ که دچار عفونت‌های ثانوی باکتریایی شده‌اند، نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک دارند.

سازمان جهانی بهداشت در دستورالعملش برای پزشکان در این باره تاکید کرده است که استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان یا پیشگیری در موارد بیماری خفیف کووید-۱۹ و نیز در موارد با بیماری با شدت متوسط کووید-۱۹ بدون ظن بالینی به وجود عفونت ثانوی باکتریایی  لزومی ندارد.

  • مختل شدن خدمات درمانی برای بیماری‌های غیر واگیر

سازمان جهانی بهداشت همچنین بر اساس یک بررسی در ۱۵۵ کشور اعلام کرد که پیشگیری و درمان بیماری غیر واگیر نیز در کشورهای جهان به علت شیوع کرونا دچار اختلال شده است.

به گفته این سازمان این وضعیت به خصوص از این لحاظ نگران‌کننده است که بیماری‌های غیر واگیردار مانند دیابت و فشار خون بالا در معرض خطر بالاتر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن هستند.

این بررسی که در طول یک دوره سه‌هفته‌ای در ماه مه انجام شد، نشان داد که کشورهای کم‌درآمد بیش از همه از این لحاظ آسیب دیده‌اند.

حدود ۵۳ درصد کشورها گزارش کردند که خدمات‌شان برای درمان فشار خون بالا به علت شیوع کرونا مختل شده است. این رقم درباره درمان دیابت و عوارض مربوط به آن ۴۹ درصد، درمان سرطان ۴۲ درصد و درمان وضعیت اضطراری قلبی-عروقی ۳۱ درصد بود.

شایع‌ترین علل اختلال این خدمات درمانی لغو شدن ویزیت‌های برنامه‌ریزی‌شده، در دسترس نبودن وسائل حمل و نقل عمومی و کمبود کادر درمانی بودند.

  • خطر راهپیمایی‌ها و رویدادهای ورزشی

سازمان جهانی بهداشت در حالیکه راهپیمایی‌های اعتراضی در آمریکا بر سر کشته شدن جرج فلوید، مرد سیاهپوست غیر مسلح بوسیله پلیس بالا گرفته است و بازگشایی رویدادهای ورزشی شروع شده است، درباره خطرات تجمع‌های بزرگ از لحاظ شیوع کرونا نیز هشدار داد.

تدروس گفت که این تجمع‌های بزرگ ممکن است باعث انتشار گسترده ویروس کرونا شوند و لازم است سازمان‌دهندگان آنها دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت برای برگزاری ایمن را رعایت کند.

کد خبر 517616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha