سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

مینا شهنی: وزارت رفاه و تامین اجتماعی، نسبت به اطلاعات کارشناسی منتشر شده پیرامون خط فقر واکنش نشان داد.

براساس متنی که از سوی این وزارتخانه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، سخنگوی وزارت رفاه اظهار نظرهای کارشناسان دراین‌باره را اقدامی علیه نظام جمهوری اسلامی خوانده و اعلام‌کرده‌است: طرح فقر و نابرابری در ایران مدت‌هاست در دستور کار نهادهای بین‌المللی و مراکز وابسته به صهیونیست‌ها قرار گرفته و همراه با موضوع حقوق بشر در ایران به‌عنوان کلیدی‌ترین موضوعات قابل طرح علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محسن احمدی نسبت به انتشار سخنان کارشناسان اظهار تأسف کرده،‌ افزود: برخی افراد و جریانات داخلی اصرار دارند همنوا با بیگانگان بر خلاف آمارهای رسمی و استنادات کارشناسی، جمعیت فقیر کشور را بسیار بیشتر از واقعیت موجود نشان دهند.

احمدی در متنی که روی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارتخانه قرار گرفته‌ آورده‌است: در روزهای گذشته یکی از مراکز خبری ارقامی را از قول فردی با عنوان تدوین گر نقشه فقر کشور منتشر کرده و باعث حرف و حدیث های فراوان در این خصوص شده است.

اشاره مستقیم سخنگوی وزارت رفاه به انتشار اظهار نظرهای کارشناسی حسین راغفر، کارشناس رفاه اجتماعی، است.راغفر در گفت‌وگوی یاد شده، حداقل‌ خط فقر مطلق را برای استان تهران در سال‌جاری با خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی تورم 770 تا 780 هزار تومان اعلام کرده‌بود.

وی خط فقر مطلق کشور را برای سال گذشته650 هزار تومان و درسال 83، 238 هزار تومان، برای سال 84، 276 هزار تومان و  در سال 85، 325 هزار تومان اعلام کرد.

اما سخنگوی وزارت رفاه معتقد است: تدوین نقشه فقر در کشور نیازمند مشارکت مراکز دولتی از جمله مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، وزارت رفاه و... است در حالی‌که هیچ کدام از این مراکز از تدوین این نقشه خبر ندارند.

رودررو با واقعیت

حسین راغفر در گفت‌وگو با همشهری با دفاع از نظراتی که پیش از این پیرامون میزان خط فقر در کشور ارائه کرده‌بود گفت: در این‌باره حاضرم با هر مرکزی که مدعی انجام تحقیقات برای تعیین خط فقر است به بحث بنشینیم و با ارائه دلایل کاملا علمی و منطقی از میزان خط فقری که اعلام کرده‌ام دفاع کنم.

استاد دانشگاه الزهرا، در پاسخ به‌نظرات منتشر شده از سوی وزارت رفاه مبنی بر سیاه نمایی در زمینه فقر در کشور یادآور شد: ارائه آمار صحیح به مسئولین کشور هرگز نمی‌تواند دلیلی برای سیاه نمایی باشد چرا که با این آمار واقعی می‌توان به بهترین شکل برای کنترل فقر در کشور برنامه‌ریزی کرد، در حالی‌که اگر آمار کمتر از میزان واقعی و مخدوش اعلام شود نمی‌توان انتظار داشت مسئولین کشور از عهده کنترل فقر و پیامدهای آن‌که مسلما جرایم متفاوت است برآیند.

راغفر با اصرار براین‌که چنانچه آمار به دست‌آمده شفاف باشد نیازی به پنهان کردن نیست، افزود: اگر آماری که توسط مراکز دولتی استخراج شده، دستکاری نشده و واقعی است، می‌توان به راحتی آن را در اختیار رسانه‌ها و مردم گذاشت و نباید واهمه‌ای از اعلام اطلاعات در میان برخی مسئولین وجود داشته‌باشد، در حالی‌که ما پی‌درپی اخباری می‌شنویم مبنی بر این‌که اطلاعات مربوط به خط فقر تنها در اختیار مسئولین قرار می‌‌گیرد و ترس از انتشار اطلاعات در زمینه خط فقر همواره به چشم می‌خورد.

این پژوهشگر رفاه اجتماعی افزود: کسانی که واقعیت‌‌های تلخ را کتمان می‌‌کنند و زمینه را برای نارضایتی‌های گسترده‌تر مردم فراهم می‌کنند، نمی‌توانند گرهی از مشکلات کشور بگشایند، اما کسانی که از سر نگرانی برای امنیت کشور تلاش می‌کنند تا واقعیت را به گوش مسئولین برسانند سعی دارند تا از مشکلات مردم گره‌گشایی کنند.

به گفته راغفر مهم‌ترین دلیل تشکیل وزارت رفاه مدیریت مشکلات ناشی از فقر و نابرابری است و به همین دلیل از این وزارتخانه انتظار می‌رود تا با نگاهی روشن و واقعی به بررسی مشکلات بپردازد.

او گفت: اگر متخصصینی در دستگاه‌های دولتی مدعی‌اند که مطالعاتی در زمینه فقر در کشور داشته‌اند من حاضرم در یک رودررویی هر جا که لازم هست، روش محاسبه‌ام را به دقت نشان بدهم و حتی حاضرم نشان بدهم که آمار واقعی به‌مراتب بیشتر از چیزی است که من اعلام کرده‌ام.

روزنامه همشهری آمادگی‌اش را برای برگزاری میزگردی با حضور نمایندگان وزارت رفاه و دکتر حسین راغفر در نزدیک‌ترین زمان ممکن اعلام می‌کند.

آماری که وزارت رفاه اعلام کرد

سخنگوی وزارت رفاه فهرستی از کمک‌های وزارت رفاه به گروه‌های آسیب‌پذیر در 2 سال گذشته ارائه کرده‌ و گفته: طی 2 سال گذشته وزارت رفاه و تامین اجتماعی با هدف حمایت ویژه از اقشار آسیب پذیر و کاهش فقر با انجام اقداماتی نظیر ‌ایجاد امنیت تغذیه و کاهش فقر برای 9 میلیون نفر با اعتباری بالغ بر 368 میلیارد تومان در سال 1385 و برای 12 میلیون نفر با اعتباری بالغ بر5/468 میلیارد تومان در سال 1386، توزیع سبد کالای مصرفی بین 5 میلیون شاغل و بازنشسته دستگاه‌های اجرایی با بودجه‌ای بالغ بر 150 میلیارد تومان،

افزایش 50 درصدی میزان مستمری ماهانه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، اختصاص80 میلیارد تومان بودجه برای توانمند‌سازی‌ کودکان و زنان سرپرست خانوار، اختصاص 300 میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 1386 برای حمایت ویژه از اقشار نیازمند، معافیت مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و نیز هزینه‌های مربوط به پروانه ساخت مسکن، اختصاص 200 هزار فقره جهیزیه و تامین هزینه تحصیلی نزدیک به یک میلیون نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت دستگاه‌های اجرایی و افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی از 160 هزار تومان به 250 هزار تومان اقدام کرده‌است.

مشاور وزیر رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد: با توجه به وظیفه‌مندی این وزارتخانه در آیین نامه اجرایی ماده 90 درخصوص اعلام خط فقر شدید در اردیبهشت هر سال، ‌کار گروه ویژه‌ای در معاونت هدفمند کردن یارانه‌ها و رفاه و اجتماعی این وزارتخانه مامور مطالعه، بررسی و استخراج اطلاعات و آمار در این خصوص شده است و از آن جا که ‌هزینه در آمد خانوار ‌توسط مرکز آمار ایران تهیه می‌شود و با توجه به اهمیت هزینه اسفند ماه در سبد خانوار ایرانی‌ها، همه ساله اطلاعات اسفند ماه با توجه به تعطیلات نوروزی در پایان فروردین و اوایل اردیبهشت جمع آوری می‌شود و بالطبع پردازش و تحلیل این اطلاعات در مرکز آمار ایران و معاونت هدفمند کردن یارانه‌های این وزارتخانه تا پایان اردیبهشت ماه به طول می‌انجامد. که امیدواریم در اواخر همین ماه آمار واقعی خط فقر شدید شهری و روستایی کشور را به مبادی ذ‌‌ی‌ربط اعلام کنیم.

احمدی ادامه داد: وظیفه وزارت رفاه و تامین اجتماعی تنها اعلام خط فقر نیست بلکه باید با هماهنگی و نظارت بر اعمال سیاستهای اقتصادی، اجتماعی کشور با همکاری تمامی نهادهای فعال ملی و منطقه‌ای، زمینه توانمند سازی فقرا و کاهش محرومیت در کشور را فراهم آورد.

سخنگوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: وزارت رفاه و تامین اجتماعی انتظار دارد کارشناسان و رسانه‌های همگانی بیش از آنکه به اعلام خط فقر توجه کنند به این وزارتخانه به‌عنوان متولی اجرای نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در اجرای بهتر سیاست‌های کاهش فقر یاری رسانند.

وی فقر شدید را وضعیتی دانست که شخص حتی اگر همه در آمد خود را به خرید مواد غذایی اختصاص دهد، دیگر قادر به تامین حداقل نیازهای ضروری نخواهد بود و شامل کسانی است که درآمد آنها برای خرید سبد غذایی نیز کافی نیست، اما فقر مطلق شامل وضعیتی است که در آن خانوار به لحاظ درآمدی قادر به تامین حداقل نیازهای اساسی خوراکی و غیرخوراکی( مسکن، پوشاک، درمان و آموزش) خود نباشد.

سخنگوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی افزود: طبق آیین نامه چتر ایمنی رفاه اجتماعی محاسبه فقر شدید به وسیله هزینه سبد مطلوب غذایی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است مورد محاسبه قرار می‌گیرد و فقط به میزان کالری سبد غذایی اکتفا نمی‌شود.

وی درخصوص نحوه محاسبه خطوط فقر خاطر نشان کرد: به‌منظور محاسبه این خطوط از سبدهای مطلوب غذایی علاوه بر میزان انرژی، پروتئین‌ها، املاح و ویتامین‌های ضروری و سایر ریز مغذی‌های لازم برای حفظ سلامت جسمی و فکری فرد مانند گوشت، میوه، نان و ماکارونی استفاده می‌شود.

بنا بر اعلام مشاور وزیر رفاه و تامین اجتماعی، طبق توافق دفتر فقر زدایی وزارت رفاه و تامین اجتماعی با دفتر تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سبد غذایی بزرگسالان ۲هزارکیلو کالری و سبد غذایی کودکان  ۳تا ۶ سال  ۱۸۰۰کیلو کالری در نظر گرفته شده است.

کد خبر 51798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز