دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

بورس تهران از نظر ارزش کل دادوستدهای انجام گرفته، در رتبه چهل و دوم جهان جای گرفت.

به گزارش گروه بورس روزنامه همشهری در رتبه های پایین تر از بورس تهران، نام بازارهای سهام جزایر موریس، مالت، لوکزامبورگ، لیوبلیانا، قبرس، کلمبو و آمریکن قرار دارند.

تازه ترین گزارش فدراسیون بین المللی بورس های اوراق بهادار حاکی است: در دوره یک ساله منتهی به ژوئن 2006 میلادی، 1.5  میلیارد دلار نقدینگی به سوی شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران سرازیر شده که این رقم نسبت به سال قبل از آن 60 درصد کاهش داشته، ارزش مبادلات انجام شده در ژوئن 2006 نیز نسبت به ژوئن 2005 میلادی 58.2 درصد افت کرده است.

بررسی این آمار در ابعاد دیگر گویای فاصله بسیار زیاد بورس کوچک تهران با بازارهای بزرگ سهام بین المللی است، به طوری که ارزش کل نقدینگی به جریان افتاده در بورس نیویورک، بزرگترین بازار سهام جهان، 9 هزار برابر بورس تهران بوده است. در دوره یک ساله منتهی به ژوئن 2006 میلادی در مجموع ارزش مبادلات انجام شده در بورس نیویورک از مرز 9 هزار و 100 میلیارد دلار فراتر رفت. ارزش کل دادوستدها در این بورس نسبت به پارسال 60 درصد رشد نشان می دهد.

در بورس نزدک، دیگر بازار سهام مستقر در وال استریت، فعالان بازار شاهد رشد 22.6 درصدی ارزش کل مبادلات بوده اند. ارزش داد و ستدهای انجام شده طی این دوره در بورس نزدک معادل 5 هزار و 180 میلیارد دلار بوده است.

بورس لندن نیز با توجه به حجم نقدینگی جذب شده به آن سومین بازار سهام دنیا در یک سال گذشته بوده است. در این مدت بورس بازان لندنی بیش از سه هزار و 100 میلیارد دلار از نقدینگی خود را برای خرید سهام پرداخته اند.

براساس این آمار، توکیو با توجه به داد و ستدهای دو هزار و 700 میلیارد دلاری انجام شده در آن، بزرگترین بورس آسیایی بوده است. سهامداران ژاپنی در یک سال اخیر سریع ترین رشد را در ارزش مبادلات بورس توکیو شاهد بوده اند. طی این دوره ارزش کل داد و ستد سهام در این بورس نسبت به پارسال 92 درصد افزایش یافته است.

 یورونکست که از یک ماه گذشته زمزمه ادغام آن با بورس نیویورک به گوش می رسد یکهزار و 700 میلیارد دلار نقدینگی را از بازار سرمایه جهانی جمع کرده است. دویچه بورس، رقیب یورونکست در خاک اصلی قاره اروپا نیز شاهد داد و ستد یکهزار و 200 میلیارد دلار سهام بود.

کد خبر 518

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز