شنبه ۳ تیر ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

ارزش بازار سهام تهران در پایان خرداد امسال، به مرز 34 میلیارد دلار نزدیک شد و فقط طی دوره یک ساله محدود به می 2005 تا می 2006 ارزش بورس تهران 15.8 درصد کاهش یافته است.

گزارش فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار نشان می دهد: از ژانویه 2006 تاکنون ارزش جاری بورس تهران در محدوده 35.6 میلیارد دلار تا 33.7  میلیارد دلار تومان بوده و پس از یک دوره نزول دوباره به سطح 34 میلیارد دلار بازگشته است.

در حال حاضر ارزش کل بازار سرمایه جهان در حدود 45 هزار میلیارد دلار برآورد می شود. طبق آمار موجود در طول سه ماه نخست سال 2006 معادل سه هزار میلیارد دلار بر ارزش کل بورس های دنیا افزوده شده است.

 بورس غول پیکر نیویورک با ارزشی نزدیک به 14 هزار میلیارد دلار بزرگترین بازار سهام جهان به حساب می آید. ارزش این بورس در یک سال اخیر یک درصد افزایش یافته است.مسئولان بورس نیویورک در ابتدای ژوئن (اوایل خردادماه)، پیشنهاد جالب توجهی را برای ادغام با بورس یورونکست دومین بورس بزرگ اروپا ارائه دادند.

پس از نیویورک، بورس توکیو در شرق آسیا، با ارزش بازاری معادل چهار هزار و 600 میلیارد دلار دومین بازار بزرگ سهام دنیا به حساب می آید. بورس توکیو در یک سال گذشته رشدی خیره کننده را به نمایش گذاشته، به طوری ارزش این بورس در مدت یاد شده 40 درصد افزایش یافته است.

نزدک، بورس تکنولوژیک نیویورک، که تا سال گذشته عنوان دومین بورس بزرگ جهان را با خود یدک می کشید، با توجه رشد کند ارزش بازارش در یک سال گذشته،حالا به رتبه سوم قناعت کرده است. ارزش بازار سهام نزدک  3 هزار و  550 میلیارد دلار است. ارزش این بورس در یک سال اخیر 4.7 درصد رشد یافته است.

بورس لندن که ارزش بازار آن در حال حاضر به 3 هزار و 370 میلیارد دلار رسیده در پشت سر رقیبی نوظهور را می بیند. ارزش بورس لندن در طول سال گذشته  17.6 درصد افزایش یافته اما با توجه به رشد 33.8 درصدی بورس یورونکست می توان انتظار داشت، در آینده ای نه چندان دور، بورس یکپارچه اروپا، یورونکست، جای لندن را در رتبه چهارم جهان اشغال کند. د

ر حال حاضر ارزش بازار سهام یورونکست 3 هزار و 200 میلیارد دلار برآورد می شود.این گزارش حاکی است: در یک سال گذشته در بین 50 بورس معتبر جهان،ارزش بازار 47 بورس افزایش یافته و در این میان فعالان سه بورس تهران، نیوزیلند و بوئنوس آیرس افت ارزش بازار سهام را شاهد بوده اند.

در این مدت ارزش بورس تهران  15.8 درصد، ارزش بورس نیوزیلند 12.2 درصد و ارزش بورس بوئنوس آیرس 9.4 درصد کاهش یافت.

کد خبر 647

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز