دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

حدود ۱۰۰ روز از شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی می‌گذرد و بعد از گذر از روند نزولی کرونا، اکنون چهار روز است با ۲ رقمی شدن آمار مبتلایان روند افزایشی به خود گرفته و سبب نگرانی مردم و مسئولان شده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ۱۰ اسفند سال ۹۸ نخستین مورد ابتلا به بیماری کرونا در خراسان جنوبی خبرساز شد، خبری که استرس و فشار روانی زیادی بر مردم وارد کرد تا این‌که روز به روز آمار افزایشی شد و در نهایت ۲۸ اردیبهشت ۹۹ برای نخستین بار آمار مبتلایان به کرونا به صفر رسید.

خراسان جنوبی همچنین چهارشنبه هفتم خرداد دومین روز بدون کرونا را تجربه کرد، اما مسئولان بهداشت و درمان تاکید داشتند این کاهش به معنای پایان کرونا نیست و هشدارها و رعایت دستورالعمل‌ها کماکان باید رعایت شود.

در همین مدت بود که مردم خسته شده از ایام قرنطینه و ماسک به صورت، زندگی را خیلی عادی با حداقل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و دیدوبازدیدها از سر گرفتند.

از طرفی هوا نیز به سرعت در استان خراسان جنوبی به سمت گرم و داغ شدن پیش می‌رفت و عده‌ای بر این باور بودند که گرمای هوا سبب کاهش شیوع بیماری کرونا می‌شود و عده‌ای نیز آن را بی‌تاثیر می‌دانستند، شواهد درباره اثر گرمای هوا بر کرونا ضد و نقیض بود تا این‌که شواهد حاکی از این است گرما تاثیری بر نابودی ویروس کرونا ندارد.

چند روز پیش یعنی ۱۵ خرداد بود که دوباره خطر اوج‌گیری بیماری کرونا با ۲ رقمی شدن آمار مبتلایان مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفت که در صورت بی‌توجهی به هشدارها و رعایت نکردن نکات بهداشتی زنگ خطر بزرگی برای استان و شهروندان آن محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: بعد از یک دوره کاهش تدریجی موارد مثبت به کرونا در استان که به دنبال اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند و رعایت مردم و در خانه ماندن آنها رقم خورد اما در چند روز گذشته شاهد افزایش قابل توجه موارد مثبت کرونا در استان بودیم.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: هرچند عمده موارد مثبت سرپایی هستند، اما وقتی تعداد بیماران سرپایی نیز زیاد می‌شود احتمال این‌که از این افراد عده‌ای نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند یا دچار یکسری مشکلات شوند نیز افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: همان‌طور که مهم‌ترین علت کنترل یا مهار بیماری کرونا در استان همراهی مردم در رعایت مسائل بهداشتی، نرفتن به مسافرت‌های غیرضرور، رعایت فاصله‌ اجتماعی و ماندن در خانه و سایر بود اکنون نیز دلیل اصلی افزایش بیماری کرونا کم شدن حساسیت مردم به رعایت مسائل بهداشتی، رفتن به مسافرت و دید و بازدیدها و عادی شدن شرایط است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: نتایج کار تحقیقاتی که در تهران انجام شده است نشان می‌دهد تردد غیرضرور و مسافرت‌ها افزایش یافته و مردم پروتکل‌های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک دستکش یا شست و شوی دست‌ها را کمتر رعایت می‌کنند.

وی گفت: رعایت نکردن مسائل بهداشتی تاثیر بسزایی در افزایش موارد مثبت به کرونا دارد و کماکان اگر این مساله ادامه داشته باشد به تدریج شاهد افزایش بیماری خواهیم بود و باید منتظر پیامدهای آن نیز باشیم.

دهقانیگفت:  علائم و نشانه‌های بیماری کرونا دچار تغییر شده است در موارد جدید مثبت کرونا مریض ممکن است با سردرد، درد شکمی، اسهال، اختلال بویایی، اختلال چشایی به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: تاکنون تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا به استان ابلاغ نشده است، اما با توجه به شرایط کشور برخی بازگشایی‌ها اتفاق افتاده است و مجوز داده می‌شود که در تمامی این مجوزها بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی تاکید شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند بیان کرد: بارها مسئولان تاکید کرده‌اند که ما مردم باید زندگی با کرونا را یاد بگیرند چون هنوز این بیماری همراه ما خواهد بود لذا باید الزامات زندگی با کرونا را رعایت کنیم در غیر این‌صورت بدون شک باید منتظر پیامدهای ناشی از رعایت نکردن مسائل بهداشتی باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ شهرستان بیرجند و نهبندان در وضعیت قرمز قرار دارند و آمار موارد مثبت و بستری آنها زیاد شده است که ویروس از استان‌های همجوار وارد شده است.

دهقانی از تشدید نظارت‌ها بر صنوف و اماکن استان از امروز خبر داد و گفت: اصناف و اماکن در صورتی‌که بعد از تذکرات نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اقدام نکنند احتمال تعطیلی و پلمب واحد افزایش خواهد یافت لذا از کسبه و مردم درخواست داریم که مسایل بهداشتی لازم را رعایت کنند.

وی ادامه داد: همچنین بازدید و نظارت از تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در دستور کار قرار گرفته است و با خاطیان برخورد خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: در راستای حفظ سلامت مردم با افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد جدی می‌شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: ستاد ملی کرونا برای بازگشایی هر نوع از مشاغل، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی را لحاظ کرده که لازم‌الاجراست.

وی ادامه داد: چنانچه واحد صنفی یا حوزه‌ای در رعایت دستورالعمل‌ها کوتاهی کرده، خلاف مقررات اقدام می‌کند، باید دستگاه‌های نظارتی تذکرات لازم را ارائه دهند.

معتمدیان تاکید کرد: مشاغلی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند باید پلمپ شوند و اقدامات برخوردی هم باید به اطلاع مردم برسد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این‌که هزینه رعایت نکردن دستورالعمل‌ها را باید بالا ببریم تصریح کرد: افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا، نشأت گرفته از کاهش حساسیت مردم است، لذا باید برنامه‌ریزی در همه کمیته‌های ذیل ستاد در راستای اصلاح این شرایط باشد.

وی شناسایی کانون‌های شیوع بیماری را یکی از تکالیف حوزه بهداشت و درمان در شرایط فعلی دانست و عنوان کرد: به منظور کم کردن آسیب‌ها، کنترل شرایط، ممانعت از شیوع بیشتر بیماری و افزایش آمار مبتلایان به کرونا، باید برای کانون‌های شناسایی شده محدودیت‌هایی اعمال شود تا به مردم آسیبی نرسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: کاهش شیوع بیماری و رفع محدودیت‌ها در استان سبب افزایش تماس‌ها و کاهش مراقبت‌های مردمی و از طرفی آغاز موج جدید بیماری در استان شد.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: در نیمه دوم اردیبهشت ۹۹ شاهد کاهش موارد مثبت به کرونا در استان و کشور بودیم لذا بسیاری از محدودیت‌ها رفع شد.

وی ادامه داد: رفع محدودیت‌ها این تصور را در مردم ایجاد کرد که مشکل بیماری کرونا در استان و کشور حل شده است به همین دلیل شاهد افزایش تماس‌ها و کاهش مراقبت مردم از خودشان بودیم و این شاید از دلایل اصلی افزایش بیماری در روزهای اخیر در استان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا شاهد سه پیک بیماری در خراسان جنوبی بودیم که پیک نخست همزمان با کل کشور در پایان اسفند ۹۸ و اوایل فروردین ۹۹ اتفاق افتاد و ناشی از همه‌گیری عمومی در کشور بود.

وی اضافه کرد: پیک دوم نیز در پایان دهه دوم فروردین ۹۹ با شیوع فعالیت اداری و بیرون آمدن مردم از منازل و کمتر شدن توصیه‌های در خانه ماندن، رخ داد.

مهدی‌زاده تصریح کرد: پیک سوم نیز در اواسط اردیبهشت۹۹ اتفاق افتاد که با شروع کار کسبه و بیشتر شدن تماس مردم با یکدیگر اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: اکنون در شیوع یک پیک جدید هستیم که دلیل آن کمتر رعایت شدن فاصله‌های اجتماعی و همین‌طور افزایش شیوع کرونا در استان مجاور سیستان و بلوچستان است.

کد خبر 519330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha